rpm instalering af source rpm'er
Fra : DUdsen

Dato : 20-06-02 11:35

Hvordan får jeg rpm til at instalere en src.rpm altså bygge den
binære pakke og instalere den, istedet for at smide en tarball i
/usr/src.
Manualen siger at rpm --rebuild|--recompile pakkenavn gør det
her er det første øbentlyse problem | er en pipe opfatter jeg
den som en or oprator og prøver med rpm --rebuild pakkenavn for
jeg at vide at file not found denne fejlmedelelse lader til at
gå igen hvær gang jeg forsøger at få rpm til at bygge noget.

--
Daniel Udsen <dudsen@gjk.dk>
Køer er gudommlige www.koen.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-06-02 12:39

DUdsen wrote:

> [...]
> jeg at vide at file not found denne fejlmedelelse lader til at
> gå igen hvær gang jeg forsøger at få rpm til at bygge noget.

Du skal bruge filnavnet på kildekodepakken og ikke pakkenavnet. Skal du
således installere apache 1.3.26 skal du køre:

rpm --rebuild /sti/til/fil/apache-1.3.26-1.src.rpm

og ikke blot "rpm --rebuild apache". Herefter vil du have en binær pakke i
/usr/src/redhat/RPMS/i386. Afhængig af distro og arkitektur, kan det tænkes
at 'redhat' hhv. 'i386' er skiftet ud med noget andet.

/Rasmus

Just install Windows. It will crash once a day, and your hardware
will no longer be the poblem.

Fra : DUdsen

Dato : 20-06-02 13:16

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Du skal bruge filnavnet på kildekodepakken og ikke pakkenavnet.
> Skal du således installere apache 1.3.26 skal du køre:
>
> rpm --rebuild /sti/til/fil/apache-1.3.26-1.src.rpm

som jeg også har gjort hidtil dog med den detalge at jeg brugtw
../ som filnavn.
men det ændre ikke på noget den siger stadigvæk file not found
kan det værre dependencies, der er problemet.

> og ikke blot "rpm --rebuild apache".

Nej da det ville værre ulogisk.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-06-02 14:49

DUdsen wrote:

> som jeg også har gjort hidtil dog med den detalge at jeg brugtw
> ./ som filnavn.
> men det ændre ikke på noget den siger stadigvæk file not found

Så eksisterer filen nok ikke. Er du helt sikker på, at .src.rpm-filen ligger
det rette sted? Prøv at køre 'stat <sti-og-filnavn-på-rpm>' og se, om den
også siger 'file not found'.

Kan du ikke poste hele fejlmeddelelsen i sin fulde længde?

> kan det værre dependencies, der er problemet.

Nej. Det giver ikke den fejlmeddelelse.

/Rasmus

[...] Note that 120 sec is defined in the protocol as the maximum
possible RTT. I guess we'll have to use something other than TCP
to talk to the University of Mars.

Fra : DUdsen

Dato : 20-06-02 15:09

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Så eksisterer filen nok ikke. Er du helt sikker på, at
> .src.rpm-filen ligger det rette sted? Prøv at køre 'stat
> <sti-og-filnavn-på-rpm>' og se, om den også siger 'file not
> found'.

filen findes det var skam det første jeg tjækkede

> Kan du ikke poste hele fejlmeddelelsen i sin fulde længde?

[root@dhcp0673 dudsen]# rpm --rebuild /home/dudsen/xchat-1.8.9-0.src.rpm
/home/dudsen/xchat-1.8.9-0.src.rpm: Ingen sådan fil eller filkatalog
[root@dhcp0673 dudsen]# stat /home/dudsen/xchat-1.8.9-0.src.rpm
File: "/home/dudsen/xchat-1.8.9-0.src.rpm"
Size: 748344 Blocks: 1464 IO Block: 4096 Regular File
Device: 307h/775d Inode: 891 Links: 1
Access: (0664/-rw-rw-r--) Uid: ( 501/ dudsen) Gid: ( 501/ dudsen)
Access: Thu Jun 20 11:35:30 2002
Modify: Thu Jun 20 11:35:35 2002
Change: Thu Jun 20 11:35:35 2002

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-06-02 15:28

DUdsen wrote:

> [...]
> [root@dhcp0673 dudsen]# stat /home/dudsen/xchat-1.8.9-0.src.rpm
> File: "/home/dudsen/xchat-1.8.9-0.src.rpm"

Hmmm... Har du rpm-build pakken installeret? Den skal bruges for at
oversætte source-rpm'er. Kontroller også, at du har nyeste pakkeopdatering
installeret.

/Rasmus

Is there anything else I can contribute?
The latitude and longtitude of the bios writers current position, and
a ballistic missile.
-- Alan Cox

Fra : DUdsen

Dato : 20-06-02 15:57

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Hmmm... Har du rpm-build pakken installeret? Den skal bruges
> for at oversætte source-rpm'er. Kontroller også, at du har
> nyeste pakkeopdatering installeret.

Det var selvføgeligt fordi jeg manglede rpm-build pakken troede
ellers den var med i mandrakes default men nej.
Nå nu siger den noget i stil med
file=./`echo ca | sed 's,.*/,,'`.gmo \
&& rm -f $file && PATH=../src:$PATH -o $file ca.po
/bin/sh: -o: command not found
make[2]: *** [ca.gmo] Error 127

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-06-02 16:22

DUdsen wrote:

> Nå nu siger den noget i stil med
> file=./`echo ca | sed 's,.*/,,'`.gmo \
> && rm -f $file && PATH=../src:$PATH -o $file ca.po
> /bin/sh: -o: command not found
> make[2]: *** [ca.gmo] Error 127

Det ligner noget helt inde i xchat-kildekoden. At dømme efter filen, som
hedder .po *kunne* det være gettext, du mangler - men hæng mig ikke op på
det...

/Rasmus

[ Cancel Cancelled ]
- Pine

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 20-06-02 16:58

DUdsen wrote:

> Det var selvføgeligt fordi jeg manglede rpm-build pakken troede
> ellers den var med i mandrakes default men nej.

Prøv først at installere pakken. Skidt med at den havner under /usr,
du kan altid bare flytte den i hånden. Det ligner en fejl i xchat,
men det bliver for svært at debugge, hvis du ikke har sourcen ved
hånden.

> Nå nu siger den noget i stil med
>
> file=./`echo ca | sed 's,.*/,,'`.gmo \
> && rm -f $file && PATH=../src:$PATH -o $file ca.po
> /bin/sh: -o: command not found

Det er også en syntaxfejl. Det ser nærmest ud som om, der er flere
linier, der er blandet sammen.

-Claus

Fra : enrique

Dato : 20-06-02 18:05

Yello

On Thu, 20 Jun 2002 12:35:23 +0200, DUdsen wrote:

> [...]
> og prøver med rpm --rebuild pakkenavn for jeg at vide at file not found
> denne fejlmedelelse lader til at gå igen hvær gang jeg forsøger at få

Jeg bruger:
rpm -ba --target athlon fil.src.rpm

Det virker fint. Skift athlon ud med hva' du nu bruger, i386... osv

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre