mysql_fetch_array problem
Fra : Søren

Dato : 20-06-02 11:45

Jeg har nedenstående kode hvor jeg får flg. fejlmelding:

Warning: mysql-fetch-array(): supplied argument is not a valid MySQL result
resource

og php koden ser således ud:

//chose table databaselink
$result = mysql_query("SELECT link, tekst, kommentar FROM databaselink");

//close connection to database
mysql_close($conn);

//show content of table databaselink
while ($row = mysql_fetch_array($result))
{
$row["link"], $row["tekst"]);
printf("<hr><br>");
}

Fejlmeldingen går på linjen: while ($row = mysql_fetch_array($result))
Linjen har jeg brugt på en anden PHP side uden problemer, så jeg kan ikke
gennemskue hvad der er galt her. Jeg håber der er nogen i NG som kan se hvad
min fejl består i. På forhånd tak.

Søren

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 20-06-02 11:55

> [...]
>
> //chose table databaselink
> $result = mysql_query("SELECT link, tekst, kommentar FROM databaselink");

Det er dér, det går alt. Husk altid fejlhåndtering:

$result = mysql_query("SELECT link, tekst, kommentar FROM databaselink")
or trigger_error(mysql_error());

Hvis du bruger PEAR DB (http://pear.php.net/manual/en/core.db.php), kan
du få den til at ordne fejlhåndteringen helt automatisk:

<?php
PEAR::setErrorHandling(PEAR_ERROR_TRIGGER);
$db = DB::connect("mysql://brugernavn:adgangskode@vaert/database");
$db->setFetchMode(DB_FETCHMODE_ASSOC);

$resultat = $db->query("SELECT link, tekst, kommentar FROM databaselink");

while ($raekke = $resultat->fetchRow()) {
   echo $raekke["link"];
}
?>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-06-02 11:58

On Thu, 20 Jun 2002 12:45:10 +0200, "Søren" <sorenh@gmx.net> wrote:

>Warning: mysql-fetch-array(): supplied argument is not a valid MySQL result
>resource

Det betyder, at:

1. Din query går ikke godt
2. Fejlen opstår så, når du alligevel forsøger at bruge resultatet fra
din fiasko-query.

Smid fx:
print mysql_error();
ind efter du udfører din query, eller tjek om $result overhovedet
indeholder noget.

--
- Peter Brodersen

Fra : Søren

Dato : 20-06-02 12:14

Jeg satte linjen ind som Jonas skrev, og det er vist noget jeg bør bruge
frem over da det lettede fejlsøgningen. Fejlen bestod i, at tabellen ikke
eksisterede. Jeg så efter i min php kode, hvor jeg opretter tabellen og
smider data i den, og der manglede lige et komma. Efter at det komma var sat
ind så kunne jeg lave tabellen og hente data fra den.

Tak for hjælpen.

Søren