Depositum på barnevogn
Fra : Peter Malling

Dato : 20-06-02 08:31

Jeg har tænkt over om det egentlig overhovedet er lovligt, hvad alle
barnevognsforretningerne gør, at opkræve et depositum på 100 kr., som man
ikke får tilbage hvis man fortryder købet af sin barnevogn, inden man har
hentet den. Det er da egentlig noget underligt noget. Kan de virkelig binde
én til et køb, inden man har fået varen udleveret. Dette er jo en
standardvare, og ikke noget der bliver fremstillet specielt til kunden. Det
er vel forretningens risiko at man ikke nødvendigvis kan få solgt alle de
varer man bestiller hjem. Tænk hvis det var sådan med alting, at man skulle
bestille f.eks. et TV på forhånd, for at forretningen kunne sikre sig kun at
bestille de TV som de VIDSTE de kunne sælge.

....og det samtidig med at (gode) barnevogne er horribelt dyre, i forhold til
hvad fremstillingsprisen må være.

Mvh Peter.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 20-06-02 11:34

On Thu, 20 Jun 2002 09:31:26 +0200, "Peter Malling"
<malling@iname.com> wrote:

>...og det samtidig med at (gode) barnevogne er horribelt dyre, i forhold til
>hvad fremstillingsprisen må være.

Køb to billige for samme pris.

Og mht. depositum, så må de gerne. Men da vi købte vores skulle vi
smide 500 kr. Vi ville få ALLE penge tilbage igen, hvis vi ikke fik
brug for den alligevel. Så spørg dig frem og lad være med handle de
steder der er bøvl.

Mvh. Brian

Fra : Kat

Dato : 20-06-02 16:15

"Peter Malling" skrev:

> [...]
som man
> ikke får tilbage hvis man fortryder købet af sin barnevogn, inden

Jeg ved intet om, om det er lovligt eller ej, det forretningerne gør.
Jeg er dog selv på barnevognsjagt, og her har jeg bl.a. været i Jalsøe
i Hillerød. Her oplyser man, at skulle der gå noget galt før eller
under fødslen, så giver de gerne de 100 kr igen uden at blinke - også
ved en skriftelig henvendelse, hvis man ikke lige orker at gå i en
babybutik.
På den måde, så synes jeg, at det er OK at forlange 100 kr i
depositum.
Det samme sker vel egentlig også ved et bilkøb, hvor der ofte er
leveringstid!? Her giver de vist bare ikke depositummet igen eller
river kontrakten over uden beregning af en art!?
--

/kat
---

Fra : Tomas O.

Dato : 20-06-02 20:37

Peter Malling skrev:

SNIP

> ...og det samtidig med at (gode) barnevogne er horribelt
> dyre, i forhold til hvad fremstillingsprisen må være.

Jeg kan anbefale den blå avis. Vi købte en kanon barnevogn i god
stand for 1000.- og solgte den efter 1½ år for 500.-

Hilsen
Tomas
--
Kurser for voksne hos Ny Zone
http://www.forfattervaerkstedet.dk/

Fra : Lars Fischer

Dato : 22-06-02 22:15

"Peter Malling" <malling@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke får tilbage hvis man fortryder købet af sin barnevogn, inden man har

Aner det ikke. Man kan jo altid tage vognen med med det samme, hvis man vil
spare de 100 kr. Eller man kan købe en brugt, og spare meget mere. Vi gav
500 kr. for en vogn der har været absolut glimrende.

/Lars