FTP-server.. jeg forvirrrer mig selv..
Fra : Donati

Dato : 11-02-01 19:53

Hej
Jeg skal ha noget ftp-server sat op på min linux.
Jeg kører RH7 med alt installeret.
Jeg blev anbefalet at bruge proftpd istedet for wu-ftpd.
Og gjorde derfor det at jeg downloadede
proftpd-1.2.0rc3-1.1mdk.src.rpm fra www.rpmfind.net .
Brændte filen på cdrom, og kom den i linux maskinen.
Nu skrev jeg så:
rpm -i /mnt/cdrom/proftpd_.rpm #note: dette er det rigtige filnavn.
Det resulterede i nogle irq-timeout fejl-meddelser.
Jeg har på fornemmelsen at det har at gøre med at drevet er gammelt og
slidt.
Derfor gjorde jeg dette istedet:
cp /mnt/cdrom/proftpd_.rpm /rpm-pakker/proftpd_.rpm
For at kopiere rpm'en til linuxens harddisk, og det gik da også fino.
Nu gjorde jeg så dette:
rpm -i /rpm-pakker/proftpd_.rpm
og tilsyneladende gik det uden probs.

Nu tænkte jeg så at på en måde skal jeg nok ha wu-ftpd deaktiveret,
og jeg prøvede at ændre:
"default = on" til "default = off" i /etc/xinetd.d/wu-ftpd

Lavede som beskrevet på www.proftpd.net en /etc/proftpd.conf
Og håbede at nu kørte proftpd.

Men.. når jeg fra min windows prøver at logge på linux'en med ftp (cuteFTP)
så skriver den først:
STATUS:> Connecting to 212.242.121.124
STATUS:> Connecting to 212.242.121.124 (ip = 212.242.121.124)
STATUS:> Socket connected. Waiting for welcome message...

(den gør præsis ligedan hvis jeg logger på 10.0.0.3, som er linux'ens
LAN-IP,
istedet for 212.242.121.124)

Og her går der så ca 15sec uden at der sker noget, hvorefter den logger ind,
og kommer med denne velkomst besked:

220 Server-1 FTP server (Version wu-2.6.1(1) Wed Aug 9 05:54:50 EDT 2000)
ready.
331 Password required for donati.
230 User donati logged in.

Her ser det for mig ud til at det stadig er wu-ftpd der bruges, istedet for
som
jeg havde håbet, proftpd.

Jeg mangler lidt hjælp til hvordan jeg får stoppet wu-ftpd.
Og startet proftpd.

Iøvrigt, når jeg logger ind, er jeg i /home/donati (var også meningen)
men jeg kan sagtens browse op i filtræet til feks /etc, eller alle
andre biblioteker lige pånær /root.
Og det var jo bestemt ikke meningen.

-----
Mvh. Finn Donati
donati@scooter-racing.dk
www.scooter-racing.dk

Fra : Steen Mortensen

Dato : 11-02-01 21:43

> [...]
>
> Iøvrigt, når jeg logger ind, er jeg i /home/donati (var også meningen)
> men jeg kan sagtens browse op i filtræet til feks /etc, eller alle

Prøv denne vejledning i opsætning af proftpd.

http://www.gnuskole.dk/bog/ftpserver/ftpserver.html

/Steen

Fra : Donati

Dato : 12-02-01 01:20

Steen Mortensen <steen@videokompagniet.dk> skrev:

> Prøv denne vejledning i opsætning af proftpd.
>
> http://www.gnuskole.dk/bog/ftpserver/ftpserver.html

Jeg fik slettet wu-ftpd ved at gøre som beskrevet på siden du linker til.
Men nu skriver de godtnok på siden at de ikke kan få proftpd til at virke
med RH7, og det kan jeg skisme heller ik lige.
Men.. jeg har en svag mistanke om at jeg ikke har fået installeret
rpm'en rigtigt, eller det måske er en forkert rpm jeg har.
Den jeg har hedder: proftpd-1.2.0rc3-1mdk-src.rpm
Der står den er til Mandrake, og det var det tætteste jeg lige kunne
finde til RH7.
Nu vil jeg lige prøve med: proftpd-1.2.0rc3-1-i386.rpm
Der står at den er til Polish(ed) Linux Distribution, måske det er den
jeg skal bruge istedet.. jeg prøver ihvertfald lige..

----

hmm.. prøvede, men det vil ik helt lykkes..
se engang på dette:

[root@Server-1 /rpm-pakker]# rpm -i /rpm-pakker/proftpd-1.2.0rc3-1.i386.rpm
error: failed dependencies:
awk is needed by proftpd-1.2.0rc3-1
rc-inetd is needed by proftpd-1.2.0rc3-1
proftpd-setup = 1.2.0rc3 is needed by proftpd-1.2.0rc3-1
inetdaemon is needed by proftpd-1.2.0rc3-1
libwrap.so.0 is needed by proftpd-1.2.0rc3-1
libwrap is needed by proftpd-1.2.0rc3-1
[root@Server-1 /rpm-pakker]#

Hvad er det der går galt for mig?
Forkert rpm?
Eller..?

-----
Mvh. Finn Donati
donati@scooter-racing.dk
www.scooter-racing.dk

Fra : Morten Bakkedal

Dato : 12-02-01 01:34

"Donati" skrev:

> [...]
> proftpd-setup = 1.2.0rc3 is needed by proftpd-1.2.0rc3-1
> inetdaemon is needed by proftpd-1.2.0rc3-1
> libwrap.so.0 is needed by proftpd-1.2.0rc3-1

Noget kunne tyde på at denne rpm-fil ikke er sammensat til en typisk
RH7-installation, siden der mangler så mange komponenter. Jeg kører selv
ProFTP på min RH7-server, og det har virket helt uproblematisk. Jeg har lagt
det til download her:

ftp://ftp.bakkeland.dk/download/linux/

--
Morten Bakkedal
http://www.bakkeland.dk/

Fra : Donati

Dato : 12-02-01 04:38

Morten Bakkedal <nospam@bakkeland.dk> skrev:

> [...]
> RH7-installation, siden der mangler så mange komponenter. Jeg kører selv
> ProFTP på min RH7-server, og det har virket helt uproblematisk. Jeg har

Tak for det.
Men det var da ligegodt pokkers.. har stadig problemer med at komme igang.
Jeg downloadede og prøvede at installere med dette:

[root@Server-1 /rpm-pakker]# rpm -i /rpm-pakker/proftpd-1.2.0rc2.i386.rpm
[root@Server-1 /rpm-pakker]#

Ser det rigtigt ud?

Som jeg har forstået div. howto's og hjælpesider, så er det i
/etc/proftpd.conf
at hele opsætningen/klargøringen ordnes. Og på
http://www.gnuskole.dk/bog/ftpserver/ftpserver.html
skrives der at når man installerer proftpd, så lægges en standard
/etc/proftpd.conf
Men det sker ikke for mig.
Jeg har prøvet at lægge den eksempel-fil ind, som findes på
http://www.gnuskole.dk/bog/ftpserver/ftpserver.html
men det ændrer ikke rigtig noget på hvordan maskinen reagerer på
ftp-logon forsøg. (den reagerer slet ikke).

Jeg synes det er lissom proftpd slet ikke er installeret..
hvordan kan jeg tjekke om det er blevet installeret?

Nogen idéer til hvor det er jeg gør noget forkert?

Sig endelig til hvis mere info er nødvendigt for at "pin-pointe"
hvor problemet er..

-----
Mvh. Finn Donati
donati@scooter-racing.dk
www.scooter-racing.dk

Fra : Flemming Kjaer Jense~

Dato : 12-02-01 07:17

Donati> Nogen idéer til hvor det er jeg gør noget forkert?

Donati> Sig endelig til hvis mere info er nødvendigt for at
Donati> "pin-pointe" hvor problemet er..

Hvis der mangler en del underliggende software kan det paa RPM
baserede systemer ofte være svært at få det gjort helt rigtigt første
gang. Her kan jeg istedet anbefale Debian, hvis man vil have en
fornuftig pakkebaseret løsning, men:

For at services på sin redhat / debian / whatever kører ordentlig er
det faktisk en god øvelse lige at installere dem selv. Det er ikke
altid helt nemt for begynderen men lærerigt. Du kan via freshmeat.net
finde .tar.gz arkivet, søg på proftpd, pak kildekoden ud og kompiler
proftpd ud fra install filen. Det kan vise sig at være besværet værd
og du finder ganske sikkert mange sjove options du ikke regnede med
at proftpd kunne :)

mvh Flemming

Fra : Morten Bakkedal

Dato : 12-02-01 11:31

"Donati" skrev:

> Ser det rigtigt ud?

Helt rigtigt.

> Som jeg har forstået div. howto's og hjælpesider, så er det i
> /etc/proftpd.conf
> at hele opsætningen/klargøringen ordnes.

Også korrekt.

Problemet med ProFTP er at det endnu ikke er udgivet i en stabil færdig
udgave. Jeg har oprettet nedenstående fil /etc/init.d/proftpd, der giver
mulighed for at starte ProFTP op. Husk at kalde chmod +x
/etc/init.d/proftpd. Sæt derefter proftpd op med f.eks. linuxconf til
automatisk at starte.

#!/bin/sh

# Init file for ProFTPD server daemon
#
# chkconfig: 2345 55 25
#
# processname: proftpd
# config: /etc/proftpd.conf

# Source function library.
.. /etc/rc.d/init.d/functions

RETVAL=0

function start()
{
echo -n "Starting proftpd: "
daemon /usr/local/sbin/proftpd -c /etc/proftpd.conf
RETVAL=$?
echo
[ "$RETVAL" = 0 ] && touch /var/lock/subsys/proftpd
}

function stop()
{
echo -n "Stopping proftpd: "
killproc /usr/local/sbin/proftpd
RETVAL=$?
echo
[ "$RETVAL" = 0 ] && rm -f /var/lock/subsys/proftpd
}

case "$1" in
start)
start
;;
stop)
stop
;;
restart)
stop
start
;;
condrestart)
if [ -f /var/lock/subsys/proftpd ] ; then
stop
start
fi
;;
status)
status /usr/local/sbin/proftpd
;;
*)
echo "Usage: proftpd {start|stop|restart|condrestart|status}"
RETVAL=1
esac

exit $RETVAL