Installation af red hat 7.3 + win2000
Fra : Kasper

Dato : 19-06-02 12:01

Hej ng.
Jeg har en tom 45gb hd. som jeg gerne vil have både rh 7.3 og win2000
på, jeg havde regnt med at sætte ca. 10 gb af til rh, men er det nok?
Hvordan vil i ellers foreslå at jeg gør det - rækkefølge af
installation partitionering osv.

på forhånd tak.

Mvh. Kasper Lund
It Partner Danmark
Vævergangen 22c
2690 Karlslunde

Fra : Bo Simonsen

Dato : 19-06-02 12:28

Kasper wrote:
> [...]
> på, jeg havde regnt med at sætte ca. 10 gb af til rh, men er det nok?
> Hvordan vil i ellers foreslå at jeg gør det - rækkefølge af

Du skal først installere windows, men selv. på en partision på 35 gb.

Dernæst ville jeg partisionere flg.

/ 1GB
swap 100-500 mb, alt efter hvor meget ram du har.
/usr 3-4GB
/home resten

Bo Simonsen

Join the GNU Generation

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 19-06-02 12:40

Bo Simonsen <paltas@geekworld.dk> writes:

> Dernæst ville jeg partisionere flg.
>
> / 1GB
> swap 100-500 mb, alt efter hvor meget ram du har.
> /usr 3-4GB
> /home resten

Hov, er boot-partitioner noget der hoerer fortiden til?

Christoffer Olsen

Linux - Free as in 'freedom', not as in 'free beer'

Fra : Bo Simonsen

Dato : 19-06-02 12:59

Christoffer Olsen wrote:

> Hov, er boot-partitioner noget der hoerer fortiden til?

Jeg har aldrig lavet boot-partisioner.

Bo Simonsen

Join the GNU Generation

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-06-02 22:58

On 19 Jun 2002 13:40:06 +0200, Christoffer Olsen wrote:

> Hov, er boot-partitioner noget der hoerer fortiden til?

Alt efter hvor ny ens LILO er, så er det vist.

Mvh.

--
"Spelar det längre någon roll / Jag orkar inte slåss Adam Sjøgren
Det är bortom min kontroll" asjo@koldfront.dk

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 19-06-02 12:33

Kasper <kl@itpdk.com> writes:

> [...]
> på, jeg havde regnt med at sætte ca. 10 gb af til rh, men er det nok?
> Hvordan vil i ellers foreslå at jeg gør det - rækkefølge af

10 GB raekker langt hvis du bare skal lege med det.

Min partition ser saadan ud:

/dev/hda:

   1: Windows:   NTFS Jeg ville egentlig helst laegge Windows senere
          paa drevet, men jeg har haft problemer med at
          faa windows til at boote naar den ikke ligger
          foerst, ved ikke hvad 2000 siger

   2: /boot   ext3 Jeg ved ikke om f.eks. Reiserfs er bedre,
          men grunden til at jeg laegger en boot-partition
          her er at Linux-kernen skal ligge foer cyl 1024
          paa disken ca. 20 MB

   3: Swap      Swap Linux's swap-partition, alt efter hvor meget du
          regner med at skulle swappe kan du jo spekulere
          i hvor taet paa midten af drevet du laegger
          swap-partitionen, Linux kan ogsaa bruge en
          swap-fil. (Eller begge dele og flere af hver)

          Der er en kaempe diskussion her i gruppen om
          hvor stor den skal vaere, laes hellere den selv.

   4: Udvidet    (Maks 4 primaere partitioner)

   5: /      ext3 Programmer og filer

   6: Windows   ntfs Resten af disken efter cyl 1024 du vil bruge
          paa windows

evt:   6: /usr      ext3 Separat partition til diverse programmer.
          Husk at hvis du ikke opretter en partition til
          /usr saa vil den bare ligge paa /dev/hda5 -
          Ingen problemer i det. Jeg vil nok foreslaa
          omkring 2 - 3 GB ud af de 10.

evt:   7: /home   ext3 Til dine/brugernes egne filer, dokumenter osv.
          5 - 6 GB

Jeg ville nok ikke bruge de 2 sidste partitioner hvis jeg var helt ny, det
er irriterende paa et tidspunkt at finde ud af at de er forkert stoerrelse.

Om du vil bruge reiserfs frem for ext3 vil jeg heller ikke blande mig i.

Christoffer Olsen

"Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure"

Fra : Bo Simonsen

Dato : 19-06-02 12:54

Christoffer Olsen wrote:
> [...]
>           men grunden til at jeg laegger en boot-partition
>           her er at Linux-kernen skal ligge foer cyl 1024

ReiserFS er bedre.

Tjek http://www.reiserfs.org/ -> benchmarks.

Bo Simonsen

Join the GNU Generation

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 19-06-02 13:52

Bo Simonsen wrote:

> ReiserFS er bedre.
>
> Tjek http://www.reiserfs.org/ -> benchmarks.

Er ydelse på /boot ikke ret ligegyldig? Jeg ville nu under alle
omstændigheder bruge ext2 eller ext2 til /boot - så er man helt sikker på,
at bootloaderen kan læse filsystemet.

Iøvrigt er det næppe rigtigt, at reiserfs er ubetinget bedre end ext3 - de
har hver deres fordele og ulemper.

/Rasmus

Programming is a race between programmers, who try and make more and
more idiot-proof software, and universe, which produces more and more
remarkable idiots.
Until now, universe leads the race.
- R. Cooka

Fra : Bo Simonsen

Dato : 19-06-02 14:01

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Er ydelse på /boot ikke ret ligegyldig? Jeg ville nu under alle
> omstændigheder bruge ext2 eller ext2 til /boot - så er man helt sikker på,
> at bootloaderen kan læse filsystemet.

ext2 eller ext2? du mener ext2 eller ext3. Kommer jo an på hvilken
version af LILO/Grub du benytter. Alle nyere LILO'er kan læse reiserfs,
denne medfølger i:

* Redhat 7.3
* Debian Woody
* Slackware 8.1 (også alle rc'erne)

Sikkert flere men dem har jeg ikke kenskab til.

> Iøvrigt er det næppe rigtigt, at reiserfs er ubetinget bedre end ext3 - de
> har hver deres fordele og ulemper.

Jeg glemte at skrive performerence mæssigt.

Bo Simonsen

Join the GNU Generation

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 20-06-02 10:07

Bo Simonsen wrote:

> ext2 eller ext2? du mener ext2 eller ext3. Kommer jo an på hvilken

Nej, nej - øh... Jo, selvfølgelig gør jeg det.

> version af LILO/Grub du benytter. Alle nyere LILO'er kan læse reiserfs,
> denne medfølger i:
>
> * Redhat 7.3
> * Debian Woody
> * Slackware 8.1 (også alle rc'erne)

Hmmm... Han skriver jo endda, at han skal køre RH7.3, så det er vist ikke et
problem. Jeg ville nu stadig ikke putte reiserfs på /boot.

Iøvrigt har reiserfs en journal på 30Mb. Således skal man lave en partition
på 40Mb for at få 10Mb ledig plads mens man med ext2 kan lave den på 10Mb -
og med ext3 kun en anelse større.

> Jeg glemte at skrive performerence mæssigt.

Reiserfs er hurtigt til mange små filer og til kataloger med rigtig mange
filer. Ved få og store filer vinder man ikke noget videre.

Desuden er e2fsprogs *meget* bedre end reiserfsprogs. Heldigvis er det længe
siden, jeg har haft problemer med reiserfs, så jeg har ikke haft lejlighed
til at kontrollere stabiliteten af reiserfsprogs.

Reiserfs mangler også nogle funktioner, som både ext2 og ext3 har. De to,
der lige falder mig ind er ACL og diskkvoter. Sidstnævnte kræver at man
patcher sin kerne med nyere diskkvoter og reiserfskvoter samt opgraderer
quota-pakken (den er nu allerede en fungerende version i RH7.3).

/Rasmus

A computer without Windows is like a chocolate cake without mustard.

Fra : frank damgaard

Dato : 19-06-02 16:45

Bo Simonsen <paltas@geekworld.dk> wrote:

> ReiserFS er bedre.

> Tjek http://www.reiserfs.org/ -> benchmarks.

Men farligere. Jeg mistede næsten en partition ;(

reseirfsck kan komme ud og advare om at man bør tage backup
før brug af reiserfsck,
og man kan ikke mounte før partitionen er fixet med reiserfsck.
Og resierfsck crashede så undervejs....

Det er dog blevet bedre med seneste reiserfsck, den kunne repararere
det meste af den ødelagte partition som jeg havde gemt :)

Men for almindeligt brug er det nok begrænset hvor stor betydning
benchmarks har om man bruger ext2, ext3 eller reiserfs.

..... og det er altså ikke værre end at jeg stadig bruger
ext2, ext3 og reiserfs. :)

Vær opmærksom på at vil man læse sin linuxparition fra windows
med f.eks. explore2fs.exe, så bør man nøjes med ext2/3.

--
no signature :)

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-06-02 22:57

On Wed, 19 Jun 2002 13:54:29 +0200, Bo Simonsen wrote:

> ReiserFS er bedre.

> Tjek http://www.reiserfs.org/ -> benchmarks.

"bedre" i forbindelse med filsystemer meget andet end benchmarks -
bl.a. hvor mange fejl der allerede er rettet.

Mvh.