Hvilke opgraderinger???
Fra : Clemmensen

Dato : 19-06-02 00:38

Hejsa gruppe :)

Jeg har en PC som jeg gerne vil opgradere... problemet er at
jeg kun har 3000 - 3500,- at bruge.
Jeg skal helt sikkert have en ekstra harddisk, men jeg er
meget i tvivl om hvad der ellers kan betale sig. Det er muligt
at delene i min PC er forældede allesammen, så jeg bare skal
vente på at få råd til en helt ny?

Den ser sådan ud nu:
Bundkort: Asus P3BF (Flagship)
cpu: Intel pentium II, 450 MhZ
Ram (pc 100 og pc 133) 256mb
Grafikkort: matrox G400 (32 mb ram)
Lydkort: SoundBlaster Live value... og så er lyd altså ikke det jeg bekymrer
mig mest om!
Skærmen er en 19 tommer Philips 109S, som jeg er yderst tilfreds med :)

Jeg har prøvet at søge på edbpriser.dk for at finde dele
der passer, men jeg farer vild når det handler om processorer,
kølere og Motherboards!... - for hvad passer sammen?

Ja, det var en lang smøre... og 'tøseproblemer', men
jeg håber nogen vil give mig et godt råd.

Venlig hilsen Helle

Fra : JOHANSEN

Dato : 19-06-02 01:39

"Clemmensen" <clemmensen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Ja, det var en lang smøre... og 'tøseproblemer', men
> jeg håber nogen vil give mig et godt råd.

Jeg kan læse at du allerede har en 19" skærm god ting
Dit bundkort understøtter Celeron, Pentium II og Pentium III processorer
op til 6 x multiplyer (i følge manualen) = 600 Mhz max. correct me if i'm
wrong
Dine ram slots understøtter op til 1024 MB SD 100Mhz ram (4x256 Mb max.)
2X AGP mode
UDMA 33 Harddisk mode

Hvis det var mig der skulle opgradere sådan en PC, ville jeg sælge det gamle
bunkort + processor + ram
- det giver vel ca. 7-900 DKK ... måske lidt mere ?

Bundkortet er måske det vigtigste komponent i en PC.
Det er her du bedst sikre dig nogle års muligheder for senere opgradering.
Med et nyt bundkort får du mulighed for at udnytte ATA 100 / ATA 133
interface som næsten alle nyere harddiske benytter, hvilket giver dig meget
hastighed i forhold til UDMA 33 som dit nuværende MB tilbyder. (du skulle jo
have en ny harddisk / større harddisk alligevel)
Endvidere får du muligheden for at benytte PC133 ram eller DDR ram som er
endnu hurtigere.
Du får et AGP interface som er lidt hurtigere (grafikkort porten)

Hvorfor vil du gerne opgradere ?
- Spil? kræver et hurtigere 3D kort, kan fås for 700 DKK f.eks. NVidia

for ca. 3000 DKK kan du sagtens købe et nyt MB, processor, ram og en
harddisk,
specielt hvis du kunne leve med en løsning fra AMD
f.eks.
ECS K7S5A motherboard socket A (5-600 DKK) her kunne der også vælges et
hurtigere/nyere fra f.eks. ASUS som laver rigtig gode kort!
AMD XP 1600+ processor (800 DKK) + god køler (300 DKK)
256 MB DDR 2100 RAM (3-400 DKK)
Harddisk 60-80 GB (ca. 1000 DKK)

Det vil give dig noget ekstra power, selvom det ikke er _det_ hurtigste der
findes.
Jeg har selv samlet sådan et system og det må siges at give meget for
pengene, men det er blot til eksempel.

kan det bruges ?
--
mVh
Jens

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 19-06-02 07:18

JOHANSEN wrote:
[snip]
> for ca. 3000 DKK kan du sagtens købe et nyt MB, processor, ram og
> en harddisk,

....men husk lige at et nyt kabinet (faktisk kun strømforsyning) sikkert også
er nødvendigt. Hvis der sidder en 230-250W "Power Supply Unit" (PSU) i det
gamle kabinet, kan den sikkert ikke levere det et moderne system kræver i
dag.

Det kan let løbe over 3000...

--
Lars

Fra : JOHANSEN

Dato : 19-06-02 09:34

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.DOT.com> wrote in message
> [...]

> gamle kabinet, kan den sikkert ikke levere det et moderne system kræver i

Ups, det glemte jeg lige... sorry
men det er nu ikke sikkert at der behøves en ny PSU
Skal hun bruge en 300W - kan den fås til ca. 250-300 DKK,
Den er i øvrigt let at skifte ud og der er altid en teknisk kyndig "onkel /
svoger"
der står på spring for at hjælpe med den slags opgraderinger hvis
nødvendigt

Så det holder sig stadig under 3500 DKK og så kommer der vel lidt ind (små
1000 DKK) for salget af det gamle udstyr.
Så det ender vel op med en ganske billig "ny PC"
--
mVh
Jens

Fra : Clemmensen

Dato : 19-06-02 21:11

JOHANSEN skrev

> [...]
> 1000 DKK) for salget af det gamle udstyr.
> Så det ender vel op med en ganske billig "ny PC"

Hej med jer, og 1000 tak for jeres gode råd.
Jeg tror nok jeg går efter nyt bundkort og processor, så, samt en ekstra
harddisk... i første omgang :), - jeg ønsker mig selvfølelig også et
nyt grafikkort, men det må vente.

Venlig hilsen Helle

Fra : Peter Pan

Dato : 20-06-02 19:57

"JOHANSEN" <News@Johansen.NEJ_TAK.dk> wrote in message
> Dit bundkort understøtter Celeron, Pentium II og Pentium III processorer
> op til 6 x multiplyer (i følge manualen) = 600 Mhz max. correct me if i'm
> wrong

Tjae, P3B-F kan fint klare alle multipliere du kan finde på at smide efter
det. Eftersom alle Intel processorer over 333 MHz er multiplier låst.

Den hurtigste processor der kan komme i det bundkort er umiddelbart Celeron
eller Pentium3 1100 MHz. Men en Tualatin converter fra powerleap kan det
også køre med Tualatin Celeron'er. Men de er dyre...

Så det nemmeste er nok en Celeron 1100 + socket converter som kan anskaffes
til under 1000.-

Mvh
Anders

Fra : Johansen

Dato : 21-06-02 00:46

"Peter Pan" <.@anders.dk> wrote in message news:aet8da$la3$1@sunsite.dk...
> "JOHANSEN" <News@Johansen.NEJ_TAK.dk> wrote in message
>
> Tjae, P3B-F kan fint klare alle multipliere du kan finde på at smide efter
> det. Eftersom alle Intel processorer over 333 MHz er multiplier låst.

Det forstår jeg ikke helt hvad du mener med
Hvis kortet kan køre 6x100 Mhz er 600Mhz vel max?
I følge manuale er 6.0 Multiplier (x) 100 Mhz. Bus fq. maximum som std.

> [...]
> også køre med Tualatin Celeron'er. Men de er dyre...
>
> Så det nemmeste er nok en Celeron 1100 + socket converter som kan

OK, nu har jeg aldrig været så meget "inde" i Intel produkterne, men det
lyder som en billigere løsning
blot må man så undvære hurtigere ram, grafikport, chipsæt, og IDE controller
men det er jo alt sammen et spm. om hvad pc'en skal benyttes til i fht. hvor
kraftig en opgradering der ønskes.
--
Venlig hilsen
Jens

Fra : Peter Pan

Dato : 22-06-02 10:29

> Det forstår jeg ikke helt hvad du mener med
> Hvis kortet kan køre 6x100 Mhz er 600Mhz vel max?
> I følge manuale er 6.0 Multiplier (x) 100 Mhz. Bus fq. maximum som std.

Nej. Den måde en multiplier foregår på er at bundkortet foreslår processoren
en given multiplier. Processoren tager derefter multiplieren og enten bruger
den, eller ignorere den. De første Pentium2'ere betød multiplieren noget på
(op til P2-333 MHz). Herefter lavede Intel således at bundkortetes
multipliere blev ignoreret, da det gik op for Intel at ikke ret mange
bundkort kunne klare de høje multipliere. Men også for at undgå at folk
overclockede deres processorer for meget.

Så derfor er multiplieren låst på alle nyere Intel processorer, hvilket gør
at det ikke er et problem at køre f.eks en Celeron 1000 ved 10*100 selvom
bundkortet ikke kan indstilles til 10x. For de 10x er fastprogrammeret i
selve processoren.

Mvh
Anders

Fra : Clemmensen

Dato : 21-06-02 00:53

Peter Pan <.@anders.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aet8da$la3$1@sunsite.dk...
> [...]
> også køre med Tualatin Celeron'er. Men de er dyre...
>
> Så det nemmeste er nok en Celeron 1100 + socket converter som kan

Hej...og tak for dine oplysninger!
Det lyder jo dejligt at jeg kan nøjes med at udskifte processoren!
PC'en blev bygget af 'proffer' i sin tid, og jeg bad netop om et
bundkort med gode udvidelsesmuligheder :) - det er 2 1/2 år siden,
så jeg synes de har gjort det godt! Jeg arbejder med grafik, primært 2D
(Photoshop) og det kan den gamle processor ikke trække!
Jeg får heller ikke den optimale udnyttelse af mine 256 mb Ram fordi
jeg stadig kører Win98, men jeg vil ikke så gerne skifte styresystem (XP?),
for
både scanner, printer, kamera o.s.v., samt min søns gamle spil, skal helst
kunne køre også, og jeg orker næsten ikke at finde/installere nye drivere.

Hvis du har kommentarer eller råd til det, hører jeg det gerne...))

Venlig hilsen Helle

Fra : Peter Pan

Dato : 22-06-02 10:38

> [...]
> så jeg synes de har gjort det godt! Jeg arbejder med grafik, primært 2D
> (Photoshop) og det kan den gamle processor ikke trække!

Så lyder det som om at en processor opgradering er det helt rigtige valg.
Husk det er vigtigt at du får fat i en CuMine Celeron processor og ikke en
af de nye Tualatin Celeron processorer. (CuMine Celeron har 128 KB L2 cache,
Tualatin har 256 KB - det er nemmest at se forskel på det) Ellers skal du
have fat i en dyr converter fra Slot1 til Socket 370 der kan klare Tualatin.
Eller også selv modificere processor/konverter så det kan virke. Men det er
ikke bare lige noget man gør... Kig evt. på
http://digilander.iol.it/grandecigno/Tua_BX_41.htm hvis du vil vide mere.

> [...]
> kunne køre også, og jeg orker næsten ikke at finde/installere nye drivere.

Så længe du holder dig på/under 512 MB ram er Win98 ikke så dum igen til at
håndtere ram. Hovedfordelen ved at opgradere til f.eks Windows XP er
stabilitet.

Mvh
Anders