Skade efter tordenvejr
Fra : Peter L

Dato : 18-06-02 21:16

Efter dagens voldsoimme tordenvejr er min PC stået af.
Den kan ikke tændes (der er ingen reaktion overhovedet), men der er lys
i tastaturet (det står og blinker). Der er ingen synlige skader inden i,
og intet der lugter brændt.
Hvor skal jeg starte med at lede efter skaden? Er det mest sandsynligt
at det er strømforsyningen, der er gået?

Peter L

Fra : henrik

Dato : 18-06-02 21:30

"Peter L" <pl@hag-gym.dk> wrote in message
[...]

prøv clear CMOS og start igen.

Henrik

Fra : henrik

Dato : 18-06-02 21:45

Hvis din indbos forsikring dækker ville jeg ikke begynde at fejlfinde en
tordenskade!
Du kan være heldig at det kun er en enkel del der umiddelbart er skadet af
tordenvjret. Men efter nogen tid vil man ofte opleve at andre komponenter
laver fejl eller dør helt!
Skal du til at fejlfinde, så kig på de komponenter der har en ekstern
forbindelse feks telefon, netværk og lysnet!

mvh
henrik

Fra : Anders Lund

Dato : 18-06-02 23:59

henrik wrote:
> Du kan være heldig at det kun er en enkel del der umiddelbart er skadet af
> tordenvjret. Men efter nogen tid vil man ofte opleve at andre komponenter
> laver fejl eller dør helt!

Det er også det jeg har oplevet! Jeg har stået for reparation af defekte
maskiner - og der skete det ofte at maskinen kom tilbage med noget andet som
var dødt. Nogle gange kun 1-2 uger .. andre gange flere måneder.

--
Anders Lund - news@anders.adsl.dk
Message enhanced by "OE-QuoteFix" - http://home.in.tum.de/~jain/

Fra : Thomas Worm Madsen

Dato : 22-06-02 00:11

> Hvis din indbos forsikring dækker ville jeg ikke begynde at fejlfinde en
> tordenskade!

Er der nogen der ved om der skal være specielle krav opfyldt for at de vil
dække en lynnedslagssakde? Her tænker jeg på om computeren skal ha' været
tilsluttet jord el. lign.? Sagen er at jeg har lige mistet en spand, også
under det sidste tordenvejr. Jeg havde unplugged alle andre, undtagen den
ene. Den er så totalt død.
Er der nogen der har erfaringer??

/Thomas

Fra : Hurricane

Dato : 22-06-02 19:50

> [...]
> under det sidste tordenvejr. Jeg havde unplugged alle andre, undtagen den

Jeg mistede en computer pga. tordenvejr for et års tid siden. Jeg havde ikke
lagt mærke til at det var begyndt at tordne, idet jeg spille halvhøj musik,
og pludselig lød der et knald fra maskinen og den var død.

Det var så heldigt at forsikringen dække den uden nogle problemer. Jeg fik
at vide, at jeg selv kunne vælge et sted at få den lavet. Da jeg ikke har de
store erfaringer med forhandlerne i området, spurgte jeg om der var en
bestemt de kunne anbefale, og jeg fik navn og adresse på ham, de selv
plejede at benytte. Regningen blev på ca. 16.000,- som forsikringen betalte
uden noget vrøvl.

Jeg tror ikke, at der er krav om jord; jeg blev i hvert fald aldrig spurgt,
hvorvidt den havde været tilsluttet jord.

- S.L.

Fra : Olsen

Dato : 22-06-02 19:50

"Hurricane" <SLJ@chicks.dk> skrev i en meddelelse

> bestemt de kunne anbefale, og jeg fik navn og adresse på ham, de selv
> plejede at benytte. Regningen blev på ca. 16.000,- som forsikringen
betalte
> uden noget vrøvl.

Hvad fik du skfitet siden det sku koste 16000`?

Fra : Hurricane

Dato : 23-06-02 12:28

> Hvad fik du skfitet siden det sku koste 16000`?

Alt... undtagen skærm, højttalere, tastatur og mus. Det var lige meget hvad
han prøvede at skifte ud, så var maskinen ustabil. Den ene harddisk havde
han skilt ad og kunne se at den arm, der læser/skriver på disken var røget
af...!

- S.L.

Fra : Peter L

Dato : 18-06-02 21:54

> [...]
> Hvor skal jeg starte med at lede efter skaden? Er det mest sandsynligt
> at det er strømforsyningen, der er gået?

Den kan overhovedet ikke starte, så det er desværre ikke muligt.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-02 23:04

"Peter L" <pl@hag-gym.dk> skrev i en meddelelse

>Den kan overhovedet ikke starte, så det er desværre ikke muligt.

Er der ikke en jumper på bundkortet som du kan clear'e den med?

Claus

Fra : henrik

Dato : 18-06-02 23:19

> [...]
>
> prøv clear CMOS og start igen.
>
> Henrik

Den kan overhovedet ikke starte, så det er desværre ikke muligt.

læs din manual! clear cmos på dit mb og lortet starter igen! 100% sikker !!

Fra : [Odense] Jens C. Han~

Dato : 18-06-02 22:20

Peter L wrote:
> [...]
> Hvor skal jeg starte med at lede efter skaden? Er det mest sandsynligt
> at det er strømforsyningen, der er gået?

Det er muligt at det hele er brændt af.
Der er dog stadig spænding fra PSU'en til bundkortet når dit tastatur lyser.
At det blinker tyder ikke på noget godt for bundkortet.
Prøv hver enkelt del i en anden pc, bortset fra strømforsyningen - den
ville jeg nok bare smide ud, eller evt. teste ved at tage den ud, sætte
en clips fra grøn ledning til en af de sorte og måle om den giver ca. de
rigtige spændinger - den giver nok lidt mere når den er ubelastet.
Eller smid det hele til en forhandler og be' ham om at teste hvilke dele
der er brændt af.

Check om din evt. indboforsikring dækker skader fra lynnedslag.

Standardproceduren er at skrotte det hele undtagen kabinettet, dog skal
PSU skiftes. Hvis det ikke er et ATX-kabinet, så skrot det hele.

PS: Hvis du bor i nærheden af Odense, skal jeg gerne teste hvad der er
brændt af.

Fra : Foxterri

Dato : 19-06-02 06:25

"[Odense] Jens C. Hansen" <greylion@gmx.net> wrote in message news:<3D0FA3E4.5050704@gmx.net>...
> [...]

harj jens lyder ik godt men det kan jo være den strømforsyning der er
brændt sammen... du skal bare købe en ny så duer den igen... hmmm
eller er der sådan en sikring omme bag på din pc sådan en rød knap af
en slags... hvis der er det... så er det en sikring der slår fra hvis
der kommer for meget strøm igennem din pc... den skal du bare tage op
hvis den er der... så virker den måske igen :P good luck 2 u!

Fra : henrik

Dato : 19-06-02 15:20

Det forholder sig sådan at ved tordenvejr er det ikke strømmen som ødelægger
tingene. Men nogle eventyrlig høje spændninger og af samme grund vil
sikringer stort set altid være intakte efter et lynnedslag!

mvh
henrik

Fra : Foxterri

Dato : 19-06-02 06:28

Fra : Mette & Steinar

Dato : 19-06-02 06:37

"Foxterri" <foxterri2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Peter L <pl@hag-gym.dk> wrote in message

Hej

Jeg har lige prøvet det samme. Hos mig var Ram'en brændt af.

Fra : Peter L

Dato : 19-06-02 12:28

Og miraklernes tid er ikke forbi...

Efter en nat uden strøm på startede maskinen uden problemer i dag.

Nu vil jeg checke om der er komponeter, der er beskadiget.

Tak for hjælpen til alle.

Peter

Fra : henrik

Dato : 19-06-02 15:14

[...]

jeg sagde det til dig, hvis du havde clear CMOS havde den forhelvede startet
med det samme!! hvorfor skriver du i en NG når du ikke gør hvad folk siger??
Hvad er pointen?

Damn da!

Fra : DWM

Dato : 19-06-02 15:43

"henrik" <henrik@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
startet
> med det samme!! hvorfor skriver du i en NG når du ikke gør hvad folk

Det kunne måske være fordi at han ikke kunne se dit første indlæg.
Det kan jeg forøvrigt heller ikke førend at jeg nulstillede gruppen.

/Kenneth Iversen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-06-02 17:09

"henrik" <henrik@hotmail.com> wrote in message
> med det samme!! hvorfor skriver du i en NG når du ikke gør hvad folk
siger??

Det er fuldstændigt frit at følge et råd herfra. Det er ikke noget man
_skal_ gøre.

> Hvad er pointen?

At belyse mulige fejlkilder. Kan man ikke finde noget man synes virker
logisk eller sandsynligt, så lader man det ligge.

> Damn da!

Same 2U.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : henrik

Dato : 19-06-02 19:07

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message
> "henrik" <henrik@hotmail.com> wrote in message
> siger??
>
> Det er fuldstændigt frit at følge et råd herfra. Det er ikke noget man
> _skal_ gøre.

Har jeg da heller ikke sagt, men hvor lam er man ikke når man beder om hjælp
og ikke afprøver nogle muligheder!

> At belyse mulige fejlkilder. Kan man ikke finde noget man synes virker
> logisk eller sandsynligt, så lader man det ligge.

Hvad har han fået ud af det? Ikke en skid, !

> Same 2U.

Ja ilm, Du kunne jo ikke engang komme med et forslag så luk du bare røven
makker

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-06-02 20:47

"henrik" <henrik@hotmail.com> wrote in message
> Har jeg da heller ikke sagt, men hvor lam er man ikke når man beder om
hjælp
> og ikke afprøver nogle muligheder!

Hvis jeg ikke stoler på de svar jeg får vil jeg heller ikke afprøve dem. Det
er et personligt vurderingsspørgmål.

> Hvad har han fået ud af det? Ikke en skid, !

Jo, hans maskine virker igen. Han vurderede at det var bedst at lade den stå
og 'køle af'. Det gav pote.

Dén der ryger du i KILLFILTERET for.

Auf nemer wiedersehen.

Fra : henrik

Dato : 19-06-02 21:39

> [...]
Det
> er et personligt vurderingsspørgmål.

> Jo, hans maskine virker igen. Han vurderede at det var bedst at lade den

Nej hvor er jeg da ked af det nu, LOL tåbe

Fra : henrik

Dato : 20-06-02 15:00

Det er lidt træls at en person som har det samme navn som mig begynder at te
sig som en i...t!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-06-02 22:01

"henrik" <micki244@worldonline.dk> wrote in message
> Det er lidt træls at en person som har det samme navn som mig begynder at
te
> sig som en i...t!

Så er det da godt at filteret virker på emailadresse-basis...