lydkort og midi... kan alle lydkort afspil~
Fra : _ carsten thomsen

Dato : 18-06-02 18:51

Hej!

Jeg har et lydkort indbygget på mit bundkort.
Jeg kan ikke afspille midifiler...
Det fik mig til at tænke på: Kan alle lydkort ikke afspille midi...?
Skal der være specielle funktioner på lydkortet...?

Hilsen
Carsten

cajuth@tiscali.dk

Fra : John Vedsegaard

Dato : 18-06-02 21:19

Lidt flere oplysninger kunne være ønskeligt, f.eks. hvilket lydkort?

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 18-06-02 21:37

Nu var det ligeså meget et generelt spm. om lydkort og midi?
Kræves der noget specielt af et lydkort for at det kan køre MIDI ?

Under enhedshåndtering ser det ud som om dét hedder:
ESS 1969 PCI

Jeg kører Windows XP
.... men som sagt var det et mere generelt spm. om midi og lydkort!

Hilsen
Carsten

cajuth@mail.dk

Fra : Erik

Dato : 19-06-02 06:33

> Nu var det ligeså meget et generelt spm. om lydkort og midi?
> Kræves der noget specielt af et lydkort for at det kan køre MIDI ?

Alle lydkort jeg har haft fingrene i (og det er mange) har kunnet spille
midi. Det har hele tiden været en basal funktion så vidt jeg da ved. Jeg har
dog set et par maskiner hvor midfidelen ikke virkede og det har sansynligvis
været et driver problem. Jeg tror det bliver svært for dig at finde en
XP-driver opdatering til et ESS-kort, så måske du skulle prøve at få en
selvstændig softwaresynth installeret istedet for den der normalt følger med
ESS kortet (PCI-lydkort har normalt ikke hardware-midi). Microsoft plejer at
levere en Roland software-synth med Windows, prøv at se om du kan finde den
og få den bakset på plads. Ellers laver Yamaha en rigtigt lækker en, men den
koster vist penge. Vær opmærksom på at selvom en software synth fungerer
uden om lydkortets midifunktioner, så kræver de at lydkortets audio-del
virker.Held og lykke med det.

Fra : _ carsten thomsen

Dato : 19-06-02 19:52

Tak for hjælpen.

Jeg forstår bare ikke helt hvad en "selvstændig softwaresynth"
helt præcis er ???

Er det bare en tredjeparts eller en generisk lydkort-driver?
Eller hvad mener man med en "selvstændig softwaresynth"

Hilsen
Carsten

cajuth@mail.dk

Fra : John Vedsegaard

Dato : 19-06-02 15:31

> [...]
> Det fik mig til at tænke på: Kan alle lydkort ikke afspille midi...?
> Skal der være specielle funktioner på lydkortet...?

Det lydkort skal kunne afspille midi. Du kan dog have et problem med
konflikter, check det op i kontrolpanel.
Har du eventuelt prøvet at downloade de nyeste drivere, XP er en del
anderledes opbygget end 95/98.
Muligvis kan du anvende soundblaster drivere og bruge dem i stedet.
Som en anden i gruppen skriver har yamaha nogle meget lækre drivere, som får
selv det billigste lydkort til at lyde som en konsertsal. Særligt i
MIDI-formatet.

De hedder S-YXG20 , -50, -100

Kan hentes her i 3 måneders demoversion
http://www.yamaha-xg.com/ssynth/index.html
men er endnu ikke designet for XP.

Jeg vil dog foreslå at du holder øje med siden, da yamaha skriver det vil
komme.

Jeg prøvede selv at hente Pink-Floyd´s MIDI filer fra deres hjemmeside,
resultatet er fantastisk.
Jeg anvender selv Yamaha S-YXG50 på min gamle PII.
John