Kan vælling og grød gemmes?
Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 18-06-02 18:16

Min søn på 4 mdr. skal jo snart til at have noget andet en
modermælkserstatning, og da han ikke må få produkter baseret på mælk, skal
jeg jo selv lave vælling, grød mv. fra bunden. Kan man lave vælling og gemme
det til senere brug (hvis ja: hvor længe?), eller kan det først laves, når
det skal spises? Kan det fryses?
Hvordan med f.eks hirsegrød - kan man lave det og gemme det til senere på
dagen?

Håber nogle af jer har nogle erfaringer at give videre...

Mange hilsner
Lisa

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 18-06-02 21:47

"Lisa Terpe Woods" <terpe@fdfmosede.dk> wrote in message
> [...]
> det skal spises? Kan det fryses?
> Hvordan med f.eks hirsegrød - kan man lave det og gemme det til senere på

Det er alt sammen lækrest, hvis det er frisklavet.
På den måde får du ham også lettest til at spise det.

Hvorfor må han ikke få mælk?

Mvh. Bodil.

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 19-06-02 07:08

> Det er alt sammen lækrest, hvis det er frisklavet.

Ja, det kan man jo sige sig selv. Men jeg ville bare gerne vide, hvordan man
så f.eks. kan give ham grød, hvis man er ude. Eller hvis man kommer sent
hjem, og ikke kan nå at lave det, før han skal have det. Derfor spørger jeg,
om man kan gemme det, og ikke hvad der smager bedst.

> Hvorfor må han ikke få mælk?

Fordi han er højdisponeret allergibarn.

Hej fra Lisa

Fra : Sander

Dato : 19-06-02 07:28

"Lisa Terpe Woods" <terpe@fdfmosede.dk> skrev i en meddelelse

Hej Lisa !

> [...]
jeg,
> om man kan gemme det, og ikke hvad der smager bedst.

Du kan godt gemme grøden i køleskab. Vi gemte det højst 1 døgn, så smed vi
det ud, men det kan sikkert godt gemmes længere. Jeg ved ikke, om det kan
fryses.

> Fordi han er højdisponeret allergibarn.

Modermælkserstatningen kan også bruges til, at lave grød. Fik engang nogen
opskrifter, af sundhedsplejesken, med grød lavet på modermælkserstatning.
Kan han tåle sojamælk ? Det får min fætter, han kan heller ikke tåle mælk.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 19-06-02 08:43

> Du kan godt gemme grøden i køleskab. Vi gemte det højst 1 døgn, så smed vi
> det ud, men det kan sikkert godt gemmes længere. Jeg ved ikke, om det kan
> fryses.

Tak for det. 1 døgn er jo fint, hvis man skal lave det, og måske have det
med, hvis man ikke spiser hjemme.

> Modermælkserstatningen kan også bruges til, at lave grød. Fik engang nogen
> opskrifter, af sundhedsplejesken, med grød lavet på modermælkserstatning.

Der er masser af opskrifter på grød lavet med modermælkserstatning, så det
er nemt nok. Det er bare ikke så sjovt at skulle stå og lave det fra bunden,
hvis man er ude! Så ville det jo være lidt rart, at man bare kan varme det
op i mikroovn.

Hej fra Lisa

Fra : mimi

Dato : 20-06-02 07:15

Du kan sagtens fryse det grød du laver. Jeg ved ikke med vælling,og jeg er
heller ikke sikker på det med det grød man kan købe i pulver i
supermarkederne, men majsgrød, hirsegrød og lignende som du selv laver kan
sagtens fryses. Det gjorde jeg meget, da min søn begyndte på det. Jeg
startede med at fryse det ned i isterningebakker, da det er minimalt hvad
de spiser i starten, og på den måde kan man tage det op man har brug for,
og samtidig nemt holde øje med hvor meget de får ned.
MVH Mimi

Fra : Lisa Terpe Woods

Dato : 20-06-02 10:15

"mimi" <a@a.aa> skrev i en meddelelse
> [...]
> de spiser i starten, og på den måde kan man tage det op man har brug for,
> og samtidig nemt holde øje med hvor meget de får ned.

Tak for det. Det lyder som en nem måde at starte op med grød. Det er jo lidt
surt at stå og lave en hel portion, når de kun spiser ½ teskefuld til at
begynde med.
Har du så bare varmet det op i mikroovn?

Hej fra Lisa

Fra : mimi

Dato : 20-06-02 14:16

Hej igen
Jeg tog som regel det op jeg skulle bruge om morgenen, så det var tøet op,
når det skulle bruges. Og så varmede jeg det i microovnen. Men har man
glemt at tø det op kan du jo godt varme det i microen alligevel. Bare vær
opmærksom på at det på den måde bliver meget varmt.
Knus fra Mimi