Overførsel af data fra en pc til en anden?
Fra : Kenneth

Dato : 11-02-01 17:32

Hej

Når jeg står og skal skifte den gamle pc ud med en anden og gerne vil
overføre mine data uden at skulle bruge 1000'vis af disketter og mange
timer, hvordan kan det så gøres?

Jeg mener at kunne huske at jeg har hørt noget om nogle kabler der kunne
gøre tricket nemt og hurtigt. Men hvad skal jeg reelt bruge af udstyr? Og
hvordan skal pc'erne sættes op for at kunne snakke med hinanden?

På forhånd tak
Kenneth

Fra : SP

Dato : 11-02-01 18:12

Du kan nøjes med et kabel, og bruge Direkte Kabeltilslutning i Windows. Man
skal have god tid, men det virker fint.
/SP

Fra : Leonard

Dato : 11-02-01 18:43

"Kenneth" <sos.kenneth@get2net.dk> skrev:

>Når jeg står og skal skifte den gamle pc ud med en anden og gerne vil
>overføre mine data uden at skulle bruge 1000'vis af disketter og mange
>timer, hvordan kan det så gøres?

Jeg plejer at installere programmer osv på den nye PC og når jeg når
til dataoverførsel, så skruer jeg HDen ud af den gamle, sætter den i
som HD nr. 2 i den nye og overfører nu direkte.
Så er der ikke flaskehalse i kabler og porte ...
--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-02-01 09:32

On Sun, 11 Feb 2001 17:31:44 +0100, "Kenneth"
<sos.kenneth@get2net.dk> wrote:

> Når jeg står og skal skifte den gamle pc ud med en anden og gerne vil
> overføre mine data uden at skulle bruge 1000'vis af disketter og mange
> timer, hvordan kan det så gøres?

Sæt et fast ethernet netkort i begge maskiner og overfør data via
det. Det er meget hurtigere end at bruge et com- eller printer-
kabel.

Alternativt kan du jo sætte din gamle disk i som disk 2 på den
nye maskine og så bare kopiere mellem de to diske.

-A

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-02-01 11:07

On Mon, 12 Feb 2001 08:31:31 GMT, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Sæt et fast ethernet netkort i begge maskiner og overfør data via
>det. Det er meget hurtigere end at bruge et com- eller printer-
>kabel.

Joh, men hvis det er en éngangsoverførsel, og sådan lød det, så er det
nok lidt meget at gøre ud af det. Der er også folk, der nødig roder
med indmad. Det er rigtigt at com-porten er *meget* langsom, men
printerporten er efter min mening acceptabel i hastighed. Og det står
jo og passer sig selv.

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-02-01 11:55

On Mon, 12 Feb 2001 11:06:47 +0100, Peter Loumann
<pelo@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Joh, men hvis det er en éngangsoverførsel, og sådan lød det, så er
> det nok lidt meget at gøre ud af det.

Det er nok et spørgsmål om, hvad man er vandt til. Jeg synes, det
er en meget lille opgave at smide en netkort i en pc og bruge det
til at overføre data med.

Og det er så meget hurtigere end at bruge en com- eller printer-
port, at jeg ikke synes, det kan betale sig at lade være.

Desuden blev spørgsmålet jo faktisk stillet i dk.edb.netvaerk.

-A

Fra : Kenneth

Dato : 10-02-01 20:10

"Peter Loumann" <pelo@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med indmad. Det er rigtigt at com-porten er *meget* langsom, men
> printerporten er efter min mening acceptabel i hastighed. Og det står

Du har helt ret. Jeg vil nødigt til at skille maskinerne ad for at pille
indeni. Så jeg tror stadig jeg satser på det med kablerne.

"Meget langsom" og "acceptabel", hvad snakker vi om her? Som at skrive til
en diskette? Langsommere?

Kenneth

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-02-01 22:02

On Sat, 10 Feb 2001 20:10:08 +0100, "Kenneth" <sos.kenneth@get2net.dk>
wrote:

>Jeg vil nødigt til at skille maskinerne ad for at pille
>indeni.

Jeg tøvede også meget længe, men lørdag eftermiddag sprang jeg ud i
det. I mit tilfælde gik det nemt og problemfrit. Jeg har nu et hurtigt
100 Mbps netværk mellem stationær og blærbar.

> Så jeg tror stadig jeg satser på det med kablerne.

Du skal bruge et "nul-modem-kabel". Det tager pusherne desværre
raskvæk omr. 100 kr eller mere for.

Mange klager over, at Windåzens egen "Direkte Kabeltilslutning" er
svær at få til at spille. Jeg har sat sådan en op i 2 tilfælde helt
uden problemer. Jes Nyhus: Windows 98 & små netværk, IDG 2000, har en
udmærket vejledning. Ellers tilbyder sharewareprogrammet Windows
Commander http://www.wincmd.dk/menu.html en tilsvarende løsning, men
kun mellem printerporte. Den er der mange, der finder nemmere, og
programmet er også fortræffeligt til synkronisering.

>"Meget langsom" og "acceptabel", hvad snakker vi om her?

Hmm - Nyhus skriver: ""Uvidenskabelige" målinger viser, at
overførselshastigheden med Direkte kabeltilslutning, der anvender et
parallelt kabel, kan nærme sig 1 Mbps. I praksis vil du næppe føle
denne "lave" hastighed som et problem. Anvender du et serielt kabel,
kan hastigheden formentlig snige sig op på 150-200 Kbps.

>Som at skrive til en diskette? Langsommere?

Parallelt det første, serielt det sidste. Men modsat disketter passer
det sig selv.

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Brian

Dato : 15-02-01 10:28

"Kenneth" <sos.kenneth@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gøre tricket nemt og hurtigt. Men hvad skal jeg reelt bruge af udstyr? Og
> hvordan skal pc'erne sættes op for at kunne snakke med hinanden?

Hvis du har usb i dem begge kan du også kopier data med det. Du skal
selvfølgelig bare have kablet først.
Er det nogen der ved hvad hastigheden er med USB kabler?

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-02-01 11:40

On Thu, 15 Feb 2001 10:27:34 +0100, "Brian" <brh@kc.dk> wrote:

>Hvis du har usb i dem begge kan du også kopier data med det.
>Du skal selvfølgelig bare have kablet først.
>Er det nogen der ved hvad hastigheden er med USB kabler?

Med USB link kabel typisk 4 Mbps.

Mvh,

Kim Jensen
Hammargren Data
www.hd.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-02-01 14:49

On Thu, 15 Feb 2001 10:27:34 +0100, "Brian" <brh@kc.dk> wrote:

>Hvis du har usb i dem begge kan du også kopier data med det.

Hvordan? Fortæl! Så vidt jeg kan se, understøtter windåzens Direkte
Kabeltilslutning ikke usb...

--
hilsen pelo
http://home1.stofanet.dk/pelo/

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-02-01 16:35

On Thu, 15 Feb 2001 14:48:54 +0100, Peter Loumann <pelo@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Hvordan? Fortæl! Så vidt jeg kan se, understøtter windåzens Direkte
>Kabeltilslutning ikke usb...

Til et USB link kabel medfølger et program til overførsel ml. 2 PC´ere.

Mvh,

Kim Jensen
Hammargren Data
www.hd.dk

Fra : Brian

Dato : 16-02-01 10:02

> Hvordan? Fortæl! Så vidt jeg kan se, understøtter windåzens Direkte
> Kabeltilslutning ikke usb...
>
> --
> hilsen pelo

Jeg har ikke prøvet det selv. Jeg så kablet i computercity og der stod på
pakken, at det var til at overføre filer via usb porten. Det så ud som om
det var noget hardware (læs: lille printkort) mellem ledningen. -Om der så
skal software til, det ved jeg ikke. Hør dem ad i forretningen.

-Brian