Opsætning på IDE-kabler
Fra : J W Nielsen

Dato : 18-06-02 13:08

Hej !
Har lige fået en PC med følgende opsætning på IDE-kablerne:

Pri Master: HD 80Gb
Pri Slave: Intet
Sec Master: DVD
Sec Slave: CD brænder

jeg skal ha' tilsluttet endnu en hd på 40 Gb - hvordan gør jeg det ? Mener
iøvrigt ikke, at ovenstående konfiguration er optimal. Jeg havde en ide om
følgende:

Pri Master: HD 80Gb
Pri Slave: DVD
Sec Master: HD40 Gb
Sec Slave: CD brænder
- er det ikke en bedre løsning ?
Problemet her er så, at IDE-kablerne ikke er lange nok. Jeg har forstået, at
HD skal være yderst på kablet, men da CD/DVD jo notorisk er monteret i
toppen af kabinettet og harddisk i midte/bund, skal IDE-kablet jo "op og
vende", og så meget kan jeg ikke trække i det ???
Det er vel også derfor man fra "fabrikkens" side har valgt at sætte de to
CD-drev på samme IDE ???

Kan I gi' lidt respons på dette ???

Jørgen Wulff Nielsen

Fra : tinky

Dato : 18-06-02 13:39

On Tue, 18 Jun 2002 14:08:02 +0200, "J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk>
wrote:

>Hej !
>Har lige fået en PC med følgende opsætning på IDE-kablerne:
>
>Pri Master: HD 80Gb
>Pri Slave: Intet
>Sec Master: DVD
>Sec Slave: CD brænder

det er nu en meget optimal konfiguration.

Man skal betragte det således, at primære og sekundære drev kører på
hver sin port (kabel) og derfor vil datastrøm fra port til port være
meget optimal, men datastrøm fra master til slave på samme port er
ikke optimalt hurtig, da det er på samme kabel (switching over).
Samtidig vil 2 drev på samme port sætte porten med en hastighed, der
er bestemt af det langsomste drev på porten.

Så din nuværende er faktisk god m.h.t til datastrøm fra harddisk til
eller fra hvert af dine 2 cdrom/dvd drev.
Det eneste det ikke er optimalt for, er at brænde on-the-fly fra
dvd-drev til cd-brænder. Men gør du overhovedet sådan ?

> [...]
>iøvrigt ikke, at ovenstående konfiguration er optimal. Jeg havde en ide om

Nej, det bedste er antagelig at sætte den nye harddisk som slave på
den gamle harddisk.

>Problemet her er så, at IDE-kablerne ikke er lange nok. Jeg har forstået, at
>HD skal være yderst på kablet, men da CD/DVD jo notorisk er monteret i
nej, master skal være yderst på kablet, og harddisk jumped som
cable-selct, når vi taler om ata66/100/133 kabler.
slave midt på kablet. Med ata33 kabler er det ligegyldigt, hvor de
sættes på, jumperne bestemmer det hele.

mvh

John

Fra : Michael Aggerholm, B~

Dato : 18-06-02 14:00

"J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vende", og så meget kan jeg ikke trække i det ???
> Det er vel også derfor man fra "fabrikkens" side har valgt at sætte de to

Jeg har følgende opsætning:

Pri Master: HD 60Gb (partitioneret med 4Gb (til styresystem) og 56Gb)
Pri Slave: HD 40 Gb
Sec Master: CD brænder (anbefales at være master)
Sec Slave: DVD

Jeg sætter jumperne som helholdsvis master og slave og bekymrer mig derefter
ikke om, om master sidder yderst på kabler eller ej.

Når jeg brænder on the fly med Nero, får jeg at vide at det kan skabe buffer
underrun at have begge CD-drev på samme IDE-kabel, men med burn-proof er det
ikke noget problem (så vidt jeg kan erfare).

Jeg ved ikke om denne opsætning gør computeren langsommere, end hvis det
blev sat anderledes op, men det fungerer i hvert fald.

Mvh Michael

Fra : J W Nielsen

Dato : 18-06-02 14:42

Hej igen...