Matematisk drillepind 2
Fra : Klaus Petersen

Dato : 18-06-02 04:22

Hej igen.

Ny "drillepind"

Nu skal jeg nok lade være med at forklare det i æbler :D

En arbejdsopgave's størrelse er defineret ved et antal blokke, A. (A = 344)
Arbejdsopgaven skal fordeles mellem 2 computere på sådan en måde, at de
tager det samme antal tidsenheder om hver deres del af opgaven.

Computer 1 tager 615247 tidsenheder pr. blok
Computer 2 tager 1065209 tidsenheder pr. blok

(der går i øvrigt 3579545 tidsenheder på et sekundt)

Hvor mange blokke skal computer 1 og computer 2 hver især have, således
at de tager lige mange tidsenheder om deres opgave ?

Jeg får resultatet til at være 218 for computer 1 og 126 for computer 2.
- i praksis bliver computer 2 ca. 1091 ms. hurtigere færdig end computer 1,
hvilket er et resultat, jeg er godt tilfreds med, da blokkene ikke er helt
lige store
mht. mængden af arbejde, der er i dem.

Men jeg kunne godt tænke mig at kunne udregne resultatet med en formel
fremfor
at teste mig frem til resultatet.

Fra : Ingolf

Dato : 18-06-02 05:03

"Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com> wrote in message
> Hej igen.
> Ny "drillepind"

Du skal edderma'me ikke drille! ;)

Tror du ikke den hører hjemme i news:swnet.sci.matematik
eller rettere news:dk.edb.programmering

Tag også et kig her
http://mathworld.wolfram.com/
http://www.howstuffworks.com/

Er du i tvivl om nogle udregninger er computeren et fremragende værktøj til
at prøve alle mulige mærkelige tal af i enhver matematisk henseende.

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-06-02 06:23

"Ingolf" <DontSpamMes_ingolf@excite.com> writes:

> Tror du ikke den hører hjemme i news:swnet.sci.matematik

Øhhhh, hvorfor dog det. Spørgsmålet var da formuleret på dansk og ikke
på norsk.

> eller rettere news:dk.edb.programmering

Nej det har jo som sådan ikke noget med programmering at gøre. Det er
forholdtalsregning.

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to

Fra : Ingolf

Dato : 18-06-02 07:10

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message
> Øhhhh, hvorfor dog det. Spørgsmålet var da formuleret på dansk og ikke
> på norsk.

7 norske æbler + 7 danske æbler gir tilsammen 14 æbler. Ergo er sproget
ligegyldigt. ;)
Så i den forbindelse kan der også ses under news:alt.math

> Nej det har jo som sådan ikke noget med programmering at gøre. Det er
> forholdtalsregning.

Hvilket jo heller ikke har noget med videnskab at gøre. Hvorimod
forholdtalsregning er nærmere beslægtet med algoritmer, og det nærmeste jeg
lige kunne finde var "programmering".. eller er der nogle bedre, som er på
Dansk, jeg har overset?

Fra : Henning Makholm

Dato : 18-06-02 11:16

Scripsit "Ingolf" <DontSpamMes_ingolf@excite.com>

> Hvilket jo heller ikke har noget med videnskab at gøre.

Matematik er velkomment i denne gruppe.

--
Henning Makholm "Vend dig ikke om! Det er et meget ubehageligt syn!"

Fra : Klaus Petersen

Dato : 18-06-02 13:02

> Matematik er velkomment i denne gruppe

.... hvis det ikke handler om æbler *g*

Fra : Jørgen Koefoed

Dato : 23-08-02 21:29

"> Tror du ikke den hører hjemme i news:swnet.sci.matematik
> eller rettere news:dk.edb.programmering

Vil du hermed påstå at mattematik ikke er videnskab?

Jørgen

Fra : Rasmus V. S. Jensen

Dato : 18-06-02 06:56

> [...]
>
> Computer 1 tager 615247 tidsenheder pr. blok
> Computer 2 tager 1065209 tidsenheder pr. blok

Dvs. at computer 2 når 1065209/615247 = 1.73 blok når computer 1 når én.

> (der går i øvrigt 3579545 tidsenheder på et sekundt)
>
> Hvor mange blokke skal computer 1 og computer 2 hver især have, således
> at de tager lige mange tidsenheder om deres opgave ?

Vi skal gøre således at for hver blok 1 løser, løser 2 1.73, ud af
344 blokke:
Vi har nu at x + 1.73x = 344 <=> x = 125.94

Dvs. computer 1 skal lave 125.95 og computer 2 skal lave
125.95 * 1.73 = 218.06

Hvilket ligger ganske tæt op af det du er nået frem til

Mvh
Rasmus

Fra : Klaus Petersen

Dato : 18-06-02 08:18

> Dvs. computer 1 skal lave 125.95 og computer 2 skal lave
> 125.95 * 1.73 = 218.06
>
> Hvilket ligger ganske tæt op af det du er nået frem til

Tak for det. I mit tilfælde tager de kun hele blokke - dvs. det skal
afrundes til
nærmeste hele blok, så det er jo perfekt.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-06-02 09:35

"Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com> writes:

> [...]
>
> Hvor mange blokke skal computer 1 og computer 2 hver især have, således
> at de tager lige mange tidsenheder om deres opgave ?

Du vil gerne have den totale tid for den en til at være det samme som
for den anden. Den totale tid er tid per blok gange antallet af blokke.

Matematisk

t1 = t2

t1 = 615247 * A1
t2 = 1065209 * A2

A1 + A2 = A

Rumsterer man lidt rundt med det får man

A2 = t2/1065209

A1 = t1/615247
= t2/615247
= t2/1065209 * 1065209/615247
= A2 * 1065209/615247
i.e. A2 = A1 * 615247/1065209
og derfor
A1 + A1 * 615247/1065209 = A

Derfor er formlen for A1 givet ved hastighederne og A:

A1 = A / (1 + 615247/1065209) = A * 1065209 / (615247 + 1065209)

Det vil sige hvis den ene processor klarer en blok på tiden h1 og den
anden på tiden h2 så skal den første have en andel på (h2/(h1+h2)) af
opgaverne og den anden (h1/(h1+h2)).

Hvis man har mere end to processorer, som tager tid h1, h2,... , hn,
så skal man bruge den lidt mere generelle formel:

A1 = A * (1/h1)/((1/h1)+(1/h2)+...+(1/hn))

Det man regner med er altså ikke hvor lang tid det tager per blok (h,
målt i f.eks. sekunder), men istedet hvor mange blokke den kan klare
per sekund (1/h). En processor der kan klare tre gange så mange blokke
per tidsenhed skal naturligvis have tre gange så mange blokke at gøre
godt med.

/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'