E-smith
Fra : Brian Knudsen

Dato : 18-06-02 01:38

jeg har lige installeret e-smith 5.1.2.. Men hvordan starter jeg en
ftp- server. og hvordan starter jeg firewallen.. håber der er en som
kan hjælpe mig da det er første gang jeg prøver linux

Fra : bob

Dato : 18-06-02 06:56

Hej
Det hele kan du styre fra en HTML side, du skriver eks:
http://192.168.1.1/server-manager,
så bliver du promptet for det passwd du gav din admin bruger da du
installerede.

Have Phun

/bob

Fra : Brian Knudsen

Dato : 18-06-02 10:32

On Tue, 18 Jun 2002 07:55:32 +0200, "bob" <bob@bib.org> wrote:

> [...]
>http://192.168.1.1/server-manager,
>så bliver du promptet for det passwd du gav din admin bruger da du

Skal jeg bruge det der hedder i-bay eller hvad.. Det skal være at jeg
har f.eks. 3 bruger som skal havde adgang til de samme bibloteker..

Fra : bob

Dato : 18-06-02 11:49

Hej
Da du jo gerne skulle have lidt erfaring med at brug dette herlige produkt,
vil jeg foreslå at du går på e-smith.com, der ligger en HOWTO/Manual som
beskriver div. opsætninger.

Jeg har ikke selv brugt i-bay, men mener at det er en metode som kan give
hver bruger sit eget www server miljø, til visning af personlig hjemmeside
med cgi understøttelse.

Det du har brug for er nok at oprette en gruppe(r) og melde de menesker ind
i som skal dele resourcer.
Derudover er der lidt alm UNIX arbejde med hensyn til rettighedder på
foldere og filer.

Gennerelt kan man sige at hvis du ønsker at bruge produkter som dette, er
det ingen skade til at vide lidt om alm. UNIX
Dvs. at hvis du er helt ny i UNIX, så køb nogle hæfter/bøger omkring emnet,
du vil finde ud af at det på sigt lønner sig, og den virksomhed som du
repræsenterer vil kunne spare en del på software licencer.

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 18-06-02 23:09

> Skal jeg bruge det der hedder i-bay eller hvad.. Det skal være at jeg
> har f.eks. 3 bruger som skal havde adgang til de samme bibloteker..

I-Bay er der hvor du oprætter shares, som kan tilgås af brugerne i en
gruppe.

Du skal først oprette en gruppe i punktet "groups"
Opret så den I-Bay du skal have, og sæt den op med hvem der må gemme i den,
og hvem der må se den.

Under punktet "remote access" opsætter du om ftp serveren må kunne tilgås
fra internettet (public) eller kun fra lokalnettet (private)
Når du laver din I-Bay, giver du den et navn, derefter en lille beskrivelse,
hvilken gruppe den tilhører, hvem der har skrive / læse rettigheder til den,
om den må kunne ses fra internettet samt om brugere skal angive password
eller må logge ind som anonymous, og til sidst om brugerne må udfører cgi /
php o.l. dynamiske scripts på sharet.
Create og den skulle være i luften.

De filer der skal ligge til download i den skal ind under biblioteket
"files" når du tilgår via et share på netværket.

Håber det hjalp, ellers prøv at læse lidt i manualen på:
http://www.e-smith.org/docs/manual/5.1/userguidesme-a4.pdf
eller som onlie sider:
http://www.e-smith.org/docs/manual/5.1/

Hvis du har yderligere spørgsmål, så skriv skal gerne hjælpe hvis jeg kan
(har selv en server stående)

Hygge
Søren Steinmetz