Hvorfor Munk?
Fra : Bent Tønnesen

Dato : 17-06-02 23:47

Noget slægt bærer navnet Munch Møller. Møller kan jeg nok se baggrunden for
= har arbejdet som møllere! Men Munch eller Munk? Har noget en/flere
forslag?
Hilsen Bent Tønnesen

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 18-06-02 09:25

I følge "Danske efternavne" af George Søndergaard:
Munch.
Dansk/tysk tilnavn 'munk'. Folkeligt tilnavn overalt i Danmark siden
middelalderen.
Hilsen ,Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 18-06-02 09:49

On Tue, 18 Jun 2002 00:47:14 +0200, "Bent Tønnesen"
<toennese@tiscali.dk> wrote:

>Noget slægt bærer navnet Munch Møller. Møller kan jeg nok se baggrunden for
>= har arbejdet som møllere! Men Munch eller Munk? Har noget en/flere
>forslag?
>Hilsen Bent Tønnesen

Du tænker vel på, at munke sjældent har væsentlig efterslægt

Men baggrunden kan jo også være anderledes. I 1673 blev præsteembedet
her i Sall sogn nedlagt. Annekset Thorsø blev lagt under Vejerslev
(hvis præst var bror til biskoppen, og som derved måske har kunnet
tilrane sig den ekstra indtægt) og Sall sogn blev anneks til Hammel.

Derved blev præstegården i Sall ledig og den blev fæstet bort til en
almindelig bonde. Denne bonde og hans efterslægt fik derefter
tilnavnet Præst.

Tilsvarende kan en fæster af en eller anden form for klostergods vel
udmærket have fået tilnavnet Munk.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Peter Weis

Dato : 20-06-02 14:20

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> wrote in message

> Du tænker vel på, at munke sjældent har væsentlig efterslægt

Ligesom nonner, formerer de sig ved celledeling

mvh
Peter

Fra : Arne Feldborg

Dato : 18-06-02 09:54

"Bent Tønnesen" <toennese@tiscali.dk> skrev Tue, 18 Jun 2002 00:47:14
+0200

>Noget slægt bærer navnet Munch Møller. Møller kan jeg nok se baggrunden for
>= har arbejdet som møllere! Men Munch eller Munk? Har noget en/flere

En munk der har arbejdet som møller.?

Både Munk og Møller er jo meget almindelige navne. Og den ovennævnte
kombination er givetvis opstået ved ægteskaber - hvor børnene så har
fået begge forældrs efternavne.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bent Tønnesen

Dato : 23-06-02 18:46

Det er mig igen! Jeg ved godt, at det er et gammelt "familienavn",men
hvorfor? er det tidligere munke fra reformationstiden eller er det folk, der
har boet på/overtaget klosterjord eller tjent på osv.
Igen venlig hilsen Bent