Generering af nummer
Fra : Kasper Johansen

Dato : 17-06-02 23:04

Hej gruppe...

Er der nogle der ved om det er muligt at få PHP til at generere et unikt
nummer???

----
Mvh Kasper
http://www.friserverplads.dk/life/nnfr

Fra : Thomas G. Larsen

Dato : 17-06-02 23:12

Hvad mener du med unikt??? Hvis du mener tilfældigt, så se på rand()
funktionen i PHP

http://www.php.net/manual/en/function.rand.php

/Thomas

Fra : N/A

Dato : 18-06-02 01:41

Fra : N/A

Dato : 18-06-02 01:41

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-06-02 01:41

ns-sf_001@mohr.cx (JMo.) wrote in

> du /kan/ dog godt komme ud for at det ikke vil være helt unikt - da
> rand beregnes ud fra tiden - kloge hoveder påstår at man på
> SMP-maskiner teoretisk set kan ramle ind i to ens tal...

Det kan man vel også på andre maskiner hvis man prøver nok gange ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : JMo.

Dato : 18-06-02 21:43

On Tue, 18 Jun 2002 00:40:59 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<spamtrap@spammer.dk> wrote:

>Det kan man vel også på andre maskiner hvis man prøver nok gange ?

Nej for den generer ikke et tilfældigt tal, men et "udvidet
timestamp". Hvis du har en maskine med flere processorer vil de lave
det samme timestamp, hvis det bliver aktiveret præcis samtidig.

Hvis man så gange et tilfældigt tal på burde det hjælpe - bortset fra
at en almindelig tilfældighedsgenerator bruger tiden til at generere
det unikke tal. Men jeg kender ikke nok til PHP's implementioner af de
to funktioner til kunne uddybe nærmere - men vi er vidst også ude i en
ret langhåret diskussion her.

Lidt søgning på google gav dog:
<http://www.geocrawler.com/archives/3/8/1996/11/0/30668/>
<http://www.faqts.com/knowledge_base/view.phtml/aid/229/fid/17>

Fra : JMo.

Dato : 17-06-02 23:06

On Tue, 18 Jun 2002 00:04:16 +0200, "Kasper Johansen"

http://www.dk.php.net/manual/en/function.uniqid.php