Kat med betændelse i halen
Fra : Lasse

Dato : 17-06-02 20:04

Hejsa

Har en huskat som af en eller anden grund har fået et sår på halen, kørt
over, slagsmål eller skudt på aner det ikke.
Katten har det fint skal det lige siges, halen er lidt øm hvor såret er og
det flyder med grøn betændelse.Renser det hver dag med brintoverilte, er der
andet man kan gøre eller forsvinder det bare af sig selv????
På forhånd tak

MVH Lasse

Fra : Mette Jensen

Dato : 17-06-02 20:35

"Lasse" <lasse_j@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> det flyder med grøn betændelse.Renser det hver dag med brintoverilte, er
> der andet man kan gøre eller forsvinder det bare af sig selv????

Jeg synes nu nok du skylder misser en tur til dyrlægen. Når det er tale om
betændelse får katte meget hurtigt bylder, hvis de ikke behandles med
antibiotika. Hvis du vælge at lade være med at gå til dyrlægen, kan det tage
lang tid inden såret heler og der kan være stor smert forbundet med det.

God bedring!
--
Mange hilsner Mette
--

Women and cats will do as they please-
men and dogs should relax and get used to the idea.

Fra : Lasse

Dato : 18-06-02 18:21

Tak for svaret Mette

mvh Lasse

Fra : annette deleuran

Dato : 19-06-02 20:11

jeg synes bestemt ikke du skal bruge brintoverilte!
Det koger bare såret op, men har ingen antiinflamatorisk
effekt.
Håber på bedring for din stakkels kat,
hilsen
annette

Fra : Christina K

Dato : 20-06-02 07:49

annette deleuran <annette@1hr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d10d6e5$0$27626$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> jeg synes bestemt ikke du skal bruge brintoverilte!
> Det koger bare såret op, men har ingen antiinflamatorisk
> [...]

Hej Anette

Nu spørger jeg bare generelt, for det lyder som om du ved noget om det.
Hvad er forskellen på brintoverilte og klorhexidin, når man skal pleje
et sår? Jeg har hørt og læst at man skal bruge klorhexidin?

Hilsen Christina
--
www.purpletribes.dk

Fra : annette deleuran

Dato : 20-06-02 20:40

Hej Christina
Klorhexidin er en vandopløselig klorforbindelse, der kan anv, til hurtig
huddesinfektion, sårrensning og mundskylning
Det virker dræbende på de fleste bakterier, svampe og virus. Er et relativ
"mildt og uskadelig præp."
Er velegnet til længerevarende afrensning af overfladiske *smårifter*..osv
Bivirkninger ingen - Og ingen beskadigelse af sundt væv!
Brintoverilte, er en væske der bruser, forsi den afgiver ilt, når den kommer
i berøring med levende væv
Den findes i forskellige opløsninger - almindeligvis 3 % stærkere
opløsninger kan give ætsninger, have en afblegende effekt -
tja, man kan s'mæn afblege hår med det!!
Bivirkninger er "én brændende fornemmelse"
Jeg synes ligesom svaret ligger heri. Iltningen holder såret åbent! Mange
tror, at når det bruser så er det fordi der
er en god rensningsproces igang, men det er ikke sandt. Du kan jo sårn for
sjov, prøve at duppe en vatpind ned i
det og holde det på dit tandkød. Du vil se den samme brusende effekt. Jeg
synes det er ok, til en enkelt gangs
afrensning, resten er intet værd. For den sags skyld, er der mere effekt i
rindende kildevand..
Sådan, håber dette var svar. Mht den stakkels hale, lyder det så voldsomt,
at der da vist skal lidt mere hjælp til.
Jeg tilsutter mig jfjf's nedenstående svar.
Mange hilsener
Annette

Fra : annette deleuran

Dato : 20-06-02 20:58

Hej Christina
Klorhexidin indeholder nogle klorstoffer, som er rensende, og harmløse mod
levende væv. Det er effektivt til at rense overfladiske sår, mundhulen
o.lign. Det dræber mange bakterier og f.eks svampe Kan bruges igennem
længere tid og er uden bivirkninger ( hvis du da ikke lige erstatter det med
dine daglige drikkevarer) *G*

Brintoverilte indeholde ilt, som bevirker at det *raske væv* bruser op ved
kontakt. Mange tror, når de ser alt brusewriet, at det så bare renser i
bund! Men du kan sårn for sjov, prøve at dyppe en vatpind ned i flasken og
holden pinden mod dit tandkød, så vil du også se dette bruseri! Der er som
sådan ingen reel bakteriedræbende effekt i det, men kan anv. ved en enkelt
afrensning. Normalt bruges det i 3 % opløsning . er det stærkere kan det
faktisk anv. til at afblege hår med!!!
bivirkning: lettere ætsninger

Jeg synes svaret ligger gemt her - ilten "koger" såret op, og har ingen
helende effekt. Iøvrigt, kan ingen af delene anbefales til et sår på halen
som bliver beskrevet her, der skal vist noget mere til. Jeg er enig i jfjf's
nedenstående svar. Lasse mis, skal sandsynligvis have antibiotika i form af
både piller og salve! Håber dette er nok, ellers må jeg udybe det lidt mere
for dig.

Fra : jfjf fjfjf

Dato : 20-06-02 14:32

Du skal kontakte dyrlægen med det samme. Der er ikke meget kød på en
kattehale og derfor vil infektionen brede sig til knoglen med amputaion til
følge. TH