Iptables - ADSL
Fra : Allan Johansen

Dato : 17-06-02 19:13

Hejsa NG!

Jeg har sat min linuxbox op som "router" med følgende 2 linjer:

echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
iptables -t nat -A POSTROUTING -o ppp0 -j MASQUERADE

Det virker også fint når man surfer rundt på internettet på klienterne, dog
kan jeg bare ikke etablere en ftp-connection fra klienterne af... hvilket
jeg mærkeligt nok kan fra selve linuxbox'en af.
Jeg har ikke sat andre regler op eller lignende, så hvad kan der være galt

Default policy er sat til ACCEPT... jeg ved godt det ikke er smart, men det
er også meningen at der skal regler på senere...

Mvh. Allan Johansen
http://datmek.dk

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 17-06-02 19:31

Allan Johansen wrote:
> [...]
> jeg mærkeligt nok kan fra selve linuxbox'en af.
> Jeg har ikke sat andre regler op eller lignende, så hvad kan der være galt
Din kerne skal understøtte connection-tracking for ftp (CONFIG_IP_NF_FTP)..

- Martin

Fra : Allan Johansen

Dato : 17-06-02 19:53

Hvordan tjekker jeg det?

hvis jeg kører: modprobe -l | grep ftp får jeg følgende at vide:
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/net/ipv4/netfilter/ip_conntrack_ftp.o
/lib/modules/2.4.7-10/kernel/net/ipv4/netfilter/ip_nat_ftp.o

Kan jeg bruge det til noget?

kan man ikke "tænde" dem vha. noget echo "1" > /proc/et-eller-andet?

Tak for den hurtige respons:)

Mvh. Allan Johansen

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 17-06-02 21:13

Allan Johansen wrote:
> [...]
> /lib/modules/2.4.7-10/kernel/net/ipv4/netfilter/ip_conntrack_ftp.o
> /lib/modules/2.4.7-10/kernel/net/ipv4/netfilter/ip_nat_ftp.o

Prøv at loade modulet ip_conntrack_ftp og se om det så virker..

- Martin