Forkert default spænding til DDR ram på as~
Fra : Neo.dk

Dato : 17-06-02 19:01

Hej alle

Jeg fandt dette indlæg i alt.comp.periphs.mainboard.asus

http://www.mushkin.com/cgi-bin/Mushkin.filereader?3cc5e7931d2076f02740c0a801
0206ad+EN/products/990880#asusa7v333

Uddrag:

ASUS A7V333

ASUS A7V333: VIA KT333 chipset (VIA website)

We have qualified the ASUS A7V333 as a representative board of the VIA
KT333 chipset-based mainboards. Since the board supports DDR 333
(PC2700) we recommend using high end memory only, that is, either PC2700
or Level2 (222) PC2100.
USER TIPS: The default memory voltage of jthe A7V333 is out of spec
which causes DDR DIMMs to run hot and eventually fail. The voltage can
be adjusted by moving the undocumented jumpers JP1 and JP2 to close 1-2
or else remove both jumpers completely. We found the following voltages
when measuring directly at the DIMM slots:

ii 2.59 - 2.63V (same with one or both jumpers removed completely)
i! 2.78 - 2.83V (default setting, out of spec according to JEDEC
guidelines
!i 2.88 - 2.94V
!! 2.95 - 3.06V

The latter two settings are almost guaranteed to destroy the memory
modules. We found that by reducing the voltage from default to the
lowest setting, we were able to achieve approximately 3% system
performance increase (not in SiSoft Memory benchmark, though but in real
applications)

We found that running the memory bus asynchronous at 166 MHz with the
FSB does not overall increase system performance because of the higher
latencies and the buffers required for synchronization of memory and
FSB. Many of the boards exhibit some problems when DIMM Slots 1 and 2
are populated simultaneously. Moving the DIMMs to slots 1 and 3 usually
solves these issues.

Neo.dk

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 17-06-02 20:20

Neo.dk wrote:
> [...]
> FSB. Many of the boards exhibit some problems when DIMM Slots 1 and 2
> are populated simultaneously. Moving the DIMMs to slots 1 and 3 usually

det er nok derfor det ikke er et godkendt AMD motherboard.. :)

Fra : Neo.dk

Dato : 17-06-02 22:11

> det er nok derfor det ikke er et godkendt AMD motherboard.. :)

Tror du selv på den ?

Det er da muligt at A7V333 ikke er godkendt af AMD, men jeg tvivler nu
stærkt på at en forkert fabriks indstilling af et par jumpere skulle gøre at
AMD ikke kunne godkende produktet .... hvis det var tilfældet ville asus
sikkert flytte de jumpere !

Det ER muligt at indstille DDR spændingen til det specifikationerne
tillader/anbefaler, ydermere er det muligt at give rammen mere spænding,
hvilket overclockere kan have gavn af. Spændingen er simpelthen sat en tand
for højt, en bøf som asus sikkert retter !

Jeg tror nærmere at grunden til at AMD ikke har godkendt A7V333 er pga. at
A7V333 bruger VIA KT333 chipset, som AMD XP ikke kan udnytte optimalt, eller
fordi AMD ikke har fået testet A7V333 endnu.

Men hvis du har et link til en AMD test eller lign. som kasserer A7V333 til
brug af AMD XP processorer er du meget velkommen til at bringe det her !

For en god ordens skyld skal jeg da lige nævne at jeg selv har et A7V333 med
en AMD XP 1900+ CPU og det kører 100% stabilt (24/7) med Win XP (både med
fabriks indstillet jumpere og med jumperne fjernet som nævnt i artiklen)

Mvh Neo.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 18-06-02 00:04

> Tror du selv på den ?

Ja den er langt ude. Faktisk er A7V333 et af de få boards der understøtter
den therminal diode der er i T-bred'en.

> [...]
tand
> for højt, en bøf som asus sikkert retter !

No, den retter de næppe, thi det har de gjort siden A7V (classic).
Tilsvarrende kører ASUS en smule for hurtigt så mit A7V (classic) kører 101
MHz i 100 MHz indstillingen. En teknik der gør at ASUS får ca 1% bedre
resultater ved sammenligende tests og derfor bliver test vinder. Uncle Tom
er ret pissed over det og forlanger altid nye bioser hvis han/de skal teste
et sådant board. Det _kan_ være derfor AMD ikke vil godkende boardet.
Som forbruger har det ingen betydning ud over at PC'en kører for hurtigt.
Andre Mobo fabrikanter gør det samme, men det er sjældent det er over 0,5 %.

> [...]
eller
> fordi AMD ikke har fået testet A7V333 endnu.

Muligvis. Anandtech har lige lave en round up på KT333 boards og ville ikke
kårer nogen vinder, men A7V333 fik andenpladsen foran Gigabyte
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1636

Jeg glæder mig til jeg får købt et!

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 18-06-02 23:40

Neo.dk wrote:

> Tror du selv på den ?

det var en formodning og jeg mener helt klart det er en mulighed..

> [...]
> AMD ikke kunne godkende produktet .... hvis det var tilfældet ville asus

ja, og så skulle de lave en factory recall først.. det tvivler jeg på
de gør for at få AMD's godkendelse.. den skider de fleste jo højt og
flot på alligevel..

> [...]
> hvilket overclockere kan have gavn af. Spændingen er simpelthen sat en tand
> for højt, en bøf som asus sikkert retter !

ja, men stadig for sent til at få en godkendelse.. når lorten først er
sluppet, så kan du ikke proppe den tilbage i hesten.. eller sådan noget! :)

> Jeg tror nærmere at grunden til at AMD ikke har godkendt A7V333 er pga. at
> A7V333 bruger VIA KT333 chipset, som AMD XP ikke kan udnytte optimalt, eller
> fordi AMD ikke har fået testet A7V333 endnu.

sjovt at samtlige andre KT chipset baserede produkter er blevet
godkendt.. så du mener at AMD synes de ville lade vær at godkende
KT333 fordi deres AthlonXP ikke er hurtig nok? det var dog spekulation
der går langt udover min..

> Men hvis du har et link til en AMD test eller lign. som kasserer A7V333 til
> brug af AMD XP processorer er du meget velkommen til at bringe det her !

næh.. de har ikke en dis-approved list.. så det kan jeg ikke.

> [...]
> fabriks indstillet jumpere og med jumperne fjernet som nævnt i artiklen)

aah.. og du har et Nvidia grafikkort.. din 'jeg føler mig trådt på'
attitude lugter helt herover.. (igen bare formodninger! :)

Fra : Neo.dk

Dato : 19-06-02 07:51

> [...]
>
> ja, og så skulle de lave en factory recall først.. det tvivler jeg på
> de gør for at få AMD's godkendelse.. den skider de fleste jo højt og

Ok ... jeg var ikke klar over at det indebar at kalde produkterne tilbage
for at få godkendt produktet .... det ændrer unægteligt sagerne lidt

> ja, men stadig for sent til at få en godkendelse.. når lorten først er
> sluppet, så kan du ikke proppe den tilbage i hesten.. eller sådan noget!
:)

*lol*

> [...]
> godkendt.. så du mener at AMD synes de ville lade vær at godkende
> KT333 fordi deres AthlonXP ikke er hurtig nok? det var dog spekulation

Læs lige hele tråden inde du svarer ... jeg trak den teori tilbage 10-20
minutter efter dette indlæg var afsendt

> næh.. de har ikke en dis-approved list.. så det kan jeg ikke.

fair nok (kan heller ikke selv finde det)

> aah.. og du har et Nvidia grafikkort.. din 'jeg føler mig trådt på'
> attitude lugter helt herover.. (igen bare formodninger! :)

øhh ... jeg har rent faktisk et nVIDIA GF2 .... hvad er der galt med det ?

Som yderligere kommentar kan jeg sige at dette indlæg ikke var ment som
oplæg til diskussion om hvorvidt Ausu A7V333 var AMD godkendt eller ej.
Jeg personligt er *pisse* ligeglad

Det oprindelige oplæg var tiltænkt som almen information, måske ligefrem
hjælp, til de A7V333 brugere som havde problemer med deres bundbræt, intet
andet.

Mvh Neo

Fra : rotearme

Dato : 19-06-02 13:39

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/06/16/2536015
Der er ikke andet at sige

Fra : Neo.dk

Dato : 19-06-02 14:39

"rotearme" <rotearme@cool.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/06/16/2536015
> Der er ikke andet at sige

Nææ ...

Neo

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 19-06-02 18:26

Neo.dk wrote:
> Ok ... jeg var ikke klar over at det indebar at kalde produkterne tilbage
> for at få godkendt produktet .... det ændrer unægteligt sagerne lidt

det indebærer det vel heller ikke.. jeg tror sådan en fejl er fatal. der
er ingen vej tilbage til en *approved* når først fejlen er sket.

du kan vel ikke bare sende et Press Release ud og sige.. øøhh.. alle
jer som modtog de første 5000 eksemplarer af vores A7V333 skal lige
flytte jumper 23 et tak til venstre.. :)

> Læs lige hele tråden inde du svarer ... jeg trak den teori tilbage 10-20
> minutter efter dette indlæg var afsendt

nå undskyld, havde ikke fået refreshet mine news..

> øhh ... jeg har rent faktisk et nVIDIA GF2 .... hvad er der galt med det ?

hehe.. told ya!! der er vel ikke noget i vejen med det..

> Som yderligere kommentar kan jeg sige at dette indlæg ikke var ment som
> oplæg til diskussion om hvorvidt Ausu A7V333 var AMD godkendt eller ej.
> Jeg personligt er *pisse* ligeglad

også her.. hvis brugeren kan finde ud af at sætte jumperen tilbage i
den rigtige stilling så er det jo fint nok..

> Det oprindelige oplæg var tiltænkt som almen information, måske ligefrem
> hjælp, til de A7V333 brugere som havde problemer med deres bundbræt, intet
> andet.

fair nok.. jeg er her også for at hjælpe.. og at en forkert indstilling
fra fabrikken kan brænde dit ram af, får ikke mig til at anbefale det..

jeg har selv et Asus A7V266-E og er yderst tilfreds med det.. jeg er
bare glad for at 1 ud af de 5 reviews jeg læste inden jeg købte det,
nævnte at jeg skulle flytte nogle jumpere for at gøre det Palomino
kompatibelt.. jeg havde aldrig overvejet at læse manualen først før jeg
læste det review.. (mit er AMD approved! :) )

Dennis

Fra : jensen

Dato : 19-06-02 19:16

"Dennis Jakobsen" <brunis@[REM-SPAM]kolumbus.fi> skrev i en meddelelse

> du kan vel ikke bare sende et Press Release ud og sige.. øøhh.. alle
> jer som modtog de første 5000 eksemplarer af vores A7V333 skal lige
> flytte jumper 23 et tak til venstre.. :)

hvorfor ikke , det er da tit man ser mb skal have opdate ny bios før det kan
køre ,

tro jeg har prøvet det tre gange ud af 15mb

ps , det asus a7v333 er det mest stabile jeg har prøvet , det er endnu ikke
gået ned

jensen

Fra : Neo.dk

Dato : 17-06-02 22:31

> det er nok derfor det ikke er et godkendt AMD motherboard.. :)

Nå .. ja nu kiggede jeg lige på AMD's side og min teori om at det var
pga VIA KT133 Chipsettet ser ikke ud til at være korrekt, da AMD har
godkendt andre fabrikanters bundkort som benytter KT333, men jeg tvivler nu
stadig på at det skulle være pga. en forkert fabriks indstilling af et par
jumpere at A7V333 ikke er godkendt !

Mvh Neo.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 27-06-02 22:25

Dennis Jakobsen wrote:

> det er nok derfor det ikke er et godkendt AMD motherboard.. :)

A7V333 er godkendt til XP2200+ af AMD

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_182_869_1039^40
46|120_1,00.html
--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Neo.dk

Dato : 28-06-02 07:21

> A7V333 er godkendt til XP2200+ af AMD

> [...]

ok ... tak for linken Michael

- Har du fået købt dig et A7V333 ?

Neo

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 28-06-02 10:54

Neo.dk wrote:

> ok ... tak for linken Michael
>
> - Har du fået købt dig et A7V333 ?

Nej jeg venter fortsat på XP2200+ og jeg er ved at være godt sur over at den
ikke kommer!

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : jensen

Dato : 18-06-02 14:26

"Neo.dk" <neo___dk@hNoOtSmPaAiMl.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> ii 2.59 - 2.63V (same with one or both jumpers removed completely)
> i! 2.78 - 2.83V (default setting, out of spec according to JEDEC

hm , man kan ikke finde noget om de to jumper i ens manual , men mine står
på JP1 1-2 JP2 2-3 .

Men elllers køre det MB mega stabilt

jensen