Strømforsyning kraftig nok ?
Fra : - = KG = -

Dato : 17-06-02 15:39

Jeg skal om kort tid købe følgende hardware:

Codegen 6013 kabinet 300W strømforsyning.
(http://www.codegengroup.com/proddetail.asp?id=124 og
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=810041)

AsusA7V333 motherboard (uden RAID).
(http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=310219&kat=)

Athlon XP 2000+ samt en Thermaltake Volcano 6Cu køler. (CPU:
http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=320297&kat= Køler:
http://www.thermaltake.com/products/heatsink/v6.htm)

512 MB DDR PC2700 Samsung RAM
(http://www.shg.dk/htmlfiles/infobox.asp?varenr=350256&kat=)

Creative GeForce Ti4200 64 MB
(http://uk.europe.creative.com/products/product.asp?prod=321)

I den forbindelse har jeg et par uafklarede spørgsmål:

- kan jeg være sikker på at strømforsyningen i dette prisbillige kabinet kan
trække alt dette hardware selvom den er 300W ? Udover det nævnte skal der 2
harddiske samt CDROM drev i maskinen.

- når ovenstående er indkøbt vil jeg så uden nogle problemer kunne samle
maskinen. Er alle kabler samt skruer osv inkluderet, så jeg slipper for
pludselig at mange noget - og er det hele iøvrigt kompatibelt ?

- er den lille bagplade der følger med Asus bundkortet lige til at sætte i
kabinettet, så alle bundkortets stik kan ses bagpå kabinettet ?

- kan min gamle harddisk med Win XP Pro sættes i uden at formatere, eller
vil formatering være det klogeste ?

- er der andet jeg skal være opmærksom på, eller har glemt ?

Jeg håber virkelig der er nogle erfarne hardware gutter der kan besvare
disse spørgsmål :)

Mvh KG

Fra : Kim S. Poulsen

Dato : 17-06-02 16:22

On Mon, 17 Jun 2002 16:38:59 +0200, "- = KG = -"
<Garmer83@hotmail.com> wrote:

>Jeg skal om kort tid købe følgende hardware:
>
>Codegen 6013 kabinet 300W strømforsyning.
>(http://www.codegengroup.com/proddetail.asp?id=124 og
>http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=810041)

Hvis det var mig, ville jeg ofre et bedre kabinet på alt det dyre
hardware, særligt strømforsyningen har ikke noget godt rygte.
Mvh. Kim S. Poulsen

Fra : Gert Vest

Dato : 17-06-02 17:15

"- = KG = -" <Garmer83@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> maskinen. Er alle kabler samt skruer osv inkluderet, så jeg slipper for
> pludselig at mange noget - og er det hele iøvrigt kompatibelt ?

Jeg brugte Chieftec Scorpio Full Tower TA-10BD ATX og der er det hele med.
Med gud hvor er den stor.

> - er den lille bagplade der følger med Asus bundkortet lige til at sætte i
> kabinettet, så alle bundkortets stik kan ses bagpå kabinettet ?
På raidkortet er der.

> - kan min gamle harddisk med Win XP Pro sættes i uden at formatere, eller
> vil formatering være det klogeste ?
Lav backup af det du skal bruge og lav derefter en nyinstallation. Det vil
jeg anbefale.

> - er der andet jeg skal være opmærksom på, eller har glemt ?

Ikke hvis du har en stjerneskruetrækker.
Hvis det er pengene det kommer an på, så ville jeg starte med 256 MB Ram og
bruge overskydende penge på et bedre kabinet.

GV

Fra : Martin S.

Dato : 17-06-02 17:54

<KLIP>

> [...]
kan
> trække alt dette hardware selvom den er 300W ? Udover det nævnte skal der

Det burde den kunne. Jeg kører P4N1.6@2,4 med 256 DDR, 2 HD, 2 CDromdrev. Og
strømforsyningen er Aopen 235 W.

> - når ovenstående er indkøbt vil jeg så uden nogle problemer kunne samle
> maskinen. Er alle kabler samt skruer osv inkluderet, så jeg slipper for
> pludselig at mange noget - og er det hele iøvrigt kompatibelt ?

Der plejer at medfølge skruer når du købet et nyt kabinet.
Kabler følger med bundkortet. Men Asus har et lille sparetrick, så det kun
er det ene kabel som understøtter UDMA 66+, mens det andet er et standard
IDE-kabel.
Kompatibelt er det, selvom jeg er Intel fan.

> - er den lille bagplade der følger med Asus bundkortet lige til at sætte i
> kabinettet, så alle bundkortets stik kan ses bagpå kabinettet ?

Der medfølger en ekstra plade med bundkortet som naturligvis passer til det.
Pladen kan du udskifte med den der er i kabinettet.
Så det skulle også spille.

> - kan min gamle harddisk med Win XP Pro sættes i uden at formatere, eller
> vil formatering være det klogeste ?

Backup og ny installation (fra grunden) er altid bedst med nyt board og cpu.

> - er der andet jeg skal være opmærksom på, eller har glemt ?

Dunno, det kommer an på hvad du ellers har af planer med din dejlige pc..
Har du købt HD eller planer om det?
For så er Seagate Barracuda IV virkelig god.

Fra : - = KG = -

Dato : 17-06-02 18:40

> [...]

> IDE-kabel.
> Kompatibelt er det, selvom jeg er Intel fan.

Og hvad er det lige UDMA 66+ er ? Jeg kan vel forhåbentlig uden probleme
sætte mit 32x CDROM drev i, samt mine to ATA 100 harddiske fra Maxtor (6.4)
og IBM (45) ?

> Dunno, det kommer an på hvad du ellers har af planer med din dejlige pc..
> Har du købt HD eller planer om det?
> For så er Seagate Barracuda IV virkelig god.

Glemte lige at nævne det, men planen er en opgradering af min nuværende
computer, og dermed benytter jeg resten af de manglende dele i den
nyindkøbte (harddiske, CDROM drev, diskdrev, netkort)

Fra : Martin S.

Dato : 17-06-02 20:51

<KLIP>
er Intel fan.

> Og hvad er det lige UDMA 66+ er ? Jeg kan vel forhåbentlig uden probleme
> sætte mit 32x CDROM drev i, samt mine to ATA 100 harddiske fra Maxtor
(6.4)
> og IBM (45) ?

Hvis du kører med ATA-100 hd. på det 80-ledede kabel (det med det blå stik)
så kan du godt køre UDMA 66 + (= og derover dvs. UDMA 66/100/133)
CDrom-drevet kan du sætte alene på Sec. IDE-Channel med std. HD-kablet som
er 40-ledet.
Hvis du derimod ønsker at køre harddiskene på hver deres IDE-kanal f.eks.
Primary Master og Sec. Master, så skal du investere i et hd.kabel med
80-ledere, med mindre du selvfølgelig har et kabel i forvejen .

Jamen kanon da....

Mvh. Martin S.

Fra : - = KG = -

Dato : 18-06-02 08:48

> [...]
> Primary Master og Sec. Master, så skal du investere i et hd.kabel med
> 80-ledere, med mindre du selvfølgelig har et kabel i forvejen .

Har 2 kabler i den nuværende men om de har 80-ledere ved jeg godt nok ikke.
Jeg har stadig ikke helt forstået betydningen af det UDMA osv. Så vidt jeg
ved handler det da bare om at begge harddiske kører ATA100 ?. Og jeg regner
med at køre den store IBM som primary master, og den lille som secondary
master - det er så vidt jeg husker det optimale :)

Fra : Leony

Dato : 18-06-02 06:44

"- = KG = -" <Garmer83@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> - er der andet jeg skal være opmærksom på, eller har glemt ?

Lad være med at montere det med det samme, det kommer ind ad døren. Læs alle
manualer mindst en gang gerne 2. Du kan undgå en del problemer på den måde.
Husk at aflade dig selv for statisk elektricitet inden du rører de
elektriske komponenter. Rør en radiator eller psu'en i kabinettet.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/