Dannebrog faldt ned fra himlen
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-02 14:42

Hej alle

Dannebrog skvattede som bekendt ned fra himlen over Estland. Det
er måske mindre kendt at nummeret blev gentaget præcis - ja, det
er nemlig problemet - præcis hvornår?

Jeg tror nok at det er 750 år efter, men jeg regnede ud at B.S.
Christiansen ikke kunne være ret gammel i 1969, og det var ham og
en anden faldskærmssoldat der sprang ud med flaget. Er der nogen
der ved hvornår det var? Det var på selve dagen (15. juni).

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-06-02 16:28

Bertel Lund Hansen skrev:

> jeg regnede ud at B.S. Christiansen ikke kunne være ret
> gammel i 1969,

Jeg håber at det kan undskyldes med at jeg ikke har tv, men
hvem er B.S. Christiansen?

// Klaus

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-06-02 16:36

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev:

> Jeg håber at det kan undskyldes med at jeg ikke har tv, men
> hvem er B.S. Christiansen?

Tidligere jægersoldat nu foredragsholder og har været med i diverse
tv-programmer bla. noget vildmarkshalløj med Anja Steensig på TV2.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-06-02 19:07

Morten Bjergstrøm skrev:

> Tidligere jægersoldat nu foredragsholder og har været med i
> diverse tv-programmer bla. noget vildmarkshalløj med Anja
> Steensig på TV2.

Tak.

// Klaus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-02 20:48

Klaus Alexander Seistrup skrev:

>Jeg håber at det kan undskyldes med at jeg ikke har tv, men
>hvem er B.S. Christiansen?

Der er grundlag for at kalde ham verdens dygtigste soldat, og
derudover er han et yderst sympatisk menneske - bedømt ud fra
film og interviews. Han er ved at være verdensberømt i Danmark -
og også lidt mere end det.

En kort omtale kan læses her:

   http://www.dr.dk/film/dokumentar/rangerdenmark3.htm

Og ellers giver Carsten Mørchs bog "Sådan!" et indtryk af noget
af det som han og B.S. Christiansen har været igennem (ranger
course i USA).

--
Bertel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-06-02 22:06

Bertel Lund Hansen skrev:

> En kort omtale kan læses her:
>
>    http://www.dr.dk/film/dokumentar/rangerdenmark3.htm

Tak, så blev jeg så meget klogere.

// Klaus

Fra : Niels Holmgård Ander~

Dato : 17-06-02 20:01

Hej -

> [...]

> en anden faldskærmssoldat der sprang ud med flaget. Er der nogen
> der ved hvornår det var? Det var på selve dagen (15. juni).

Gammel eller ikke gammel - den er god nok, i hvert fald årstallet 1219.
Se fx

http://bridges.nlamerica.com/lwhs/kolga/est_history.html

   /Niels

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-02 21:03

Niels Holmgård Andersen skrev:

>Gammel eller ikke gammel - den er god nok, i hvert fald årstallet 1219.

Jeg ved godt at årstallet er 1219. Jeg vil gerne have be- eller
afkræftet at det blev gentaget i 1969.

--
Bertel

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 22-06-02 10:34

> Jeg ved godt at årstallet er 1219. Jeg vil gerne have be- eller
> afkræftet at det blev gentaget i 1969.

Jeg er ret sikker på at det ikke er 1969. Da jeg var i Estland i 1996 så jeg
billeder af udspringet, og det så ud som om at det var fra 90'erne.
Umiddelbart vil jeg også gætte på at sandsynligheder er for, at det skete
efter murens fald. Nærmere kan jeg desværre ikke komme.

Mvh.
Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-06-02 13:29

"Bjørn Hansen" <bjhansen@SLET-DETTE.email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Umiddelbart vil jeg også gætte på at sandsynligheder er for, at det skete
> efter murens fald. Nærmere kan jeg desværre ikke komme.

......samtidig skal man betænke følgende link/ pasus startende med: Om
sommeren drog Valdemar Sejr og Anders Sunesen over Østersøen med en flåde på
500 skibe og gik i land der hvor Tallinn nu ligger......

.....som jo indikerer at der ingen eksakt dato findes, da historien er en
skrøne.

Hr. Bjørn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-02 11:59

Bjørn Jørvad skrev:

>....som jo indikerer at der ingen eksakt dato findes, da historien er en
>skrøne.

Den side af sagen har jeg ikke skænket en tanke, men alle de
kilder jeg fandt på nettet, citerede datoen 15/6-1219. Det kan
naturligvis godt bare være baseret på en vedtlægt.

--
Bertel

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-06-02 12:54

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den side af sagen har jeg ikke skænket en tanke, men alle de
> kilder jeg fandt på nettet, citerede datoen 15/6-1219. Det kan
> naturligvis godt bare være baseret på en vedtlægt.

Ups....jeg manglede linket:
http://home.swipnet.se/-w-19792/dk_valdemarsejr.html

"Med den side af sagen...".....går jeg ud fra du mener....den religiøse..?

Hr. Bjørn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-02 14:56

Bjørn Jørvad skrev:

>Ups....jeg manglede linket:
>http://home.swipnet.se/-w-19792/dk_valdemarsejr.html

Så forsvandt 'problemet' jo:

   Om sommeren drog Valdemar Sejr og Anders Sunesen over
   Østersøen med en flåde på 500 skibe og gik i land der
   hvor Tallinn nu ligger. Her stod også det afgørende
   Volmerslag den 15 juni, da den danske militærlejr i ly af
   tusmørket blev overfaldet af den estiske hær. Det var
   under dette slag Danmarks nationalsymbol Dannebrog kom
   til verden. I følge legenden stod den ...

Du skulle blot have læst 9 ord mere.

>"Med den side af sagen...".....går jeg ud fra du mener....den religiøse..?

Næ. Jeg mener at jeg ikke havde overvejet at datoen kunne være
usikker - hvad den så altså heller ikke er.

--
Bertel

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 23-06-02 15:46

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Næ. Jeg mener at jeg ikke havde overvejet at datoen kunne være
> usikker - hvad den så altså heller ikke er.

Næeh ... ikke i forbindelse med slaget, dog husker jeg dit oprindelige
indlæg gik på Dannebrog.

Jeg vil altså mene, vi fejrer slaget på den omtalte dato ..... og ikke
flaget.....at det så er blevet til noget andet i folkemunde (læs: religiøs
sammenhæng/"pådutning"), det er så noget helt andet.

Hr. Bjørn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-06-02 12:26

Bjørn Hansen skrev:

>Jeg er ret sikker på at det ikke er 1969. Da jeg var i Estland i 1996 så jeg
>billeder af udspringet, og det så ud som om at det var fra 90'erne.

Det er det også. Jeg skrev til DR som ikke kunne svare, og
derefter TV2. Derfra fik jeg oplyst at datoen er 15/6-1994 -
altså 775 år efter den første begivenhed.

--
Bertel

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-06-02 20:37

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Hej dig.

> Dannebrog skvattede som bekendt ned fra himlen over Estland. Det
> er måske mindre kendt at nummeret blev gentaget præcis - ja, det
> er nemlig problemet - præcis hvornår?

Hmmmm....Bertel....lærte du og jeg samt en masse andre radiolyttere ikke at
flaget faldt fra himlen under en roekampagne på Lolland i 1254 .....
?.....

Hr. Bjørn