Nu vi er ved det med SCSI?
Fra : Lasse Thomassen

Dato : 17-06-02 07:44

Er der nogen der kan fortælle mig om hvad der er hurtigst af SCSI 2 eller
ATA100?

I realiteten skulle man kunne køre 100mb i sek. med ATA.
Med SCSI 2 kan man overføre 4mb i sek.

Men kan kan overføre 100mb i sekundet med ATA100?

Mvh.

Lasse

Fra : Lasse Thomassen

Dato : 17-06-02 09:54

Hovsa.
Med SCSI 2 kan man overføre 40mb i sek. og ikke 4.

/Lasse

Fra : DWM

Dato : 17-06-02 15:36

"Lasse Thomassen" <lth@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> Hovsa.
> Med SCSI 2 kan man overføre 40mb i sek. og ikke 4.

Det er afhængig af hvilken SCSI 2 det er.

/Kenneth Iversen

Fra : Deaster

Dato : 17-06-02 10:36

> [...]
>
> I realiteten skulle man kunne køre 100mb i sek. med ATA.
> Med SCSI 2 kan man overføre 4mb i sek.
>
> Men kan kan overføre 100mb i sekundet med ATA100?

Der skal nok stå 40 Mb for scsi delen. I dag kan de hurtigste harddiske vel
overføre små 60 Mb/s (burstrate fraregnet), så ja ATA vil overførselsmæssigt
være hurtigere, men scsi diske er har som regel lavere søgetid, og bruger
næsten ikke noget cpu power.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-06-02 13:58

"Deaster" <removethis@myrealbox.com> wrote in message
> Der skal nok stå 40 Mb for scsi delen. I dag kan de hurtigste harddiske
vel

Nej, det skal der heller ikke. SCSI/SCSI2 er ikke hurtigere end 5MB/s.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter Pan

Dato : 17-06-02 14:31

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message
> "Deaster" <removethis@myrealbox.com> wrote in message
> vel
>
> Nej, det skal der heller ikke. SCSI/SCSI2 er ikke hurtigere end 5MB/s.

SCSI-2 er en standard der er defineret op til Ultra-Wide hastighed. Dvs. 40
MB/s.
Den kom originalt i en "Fast SCSI-2" som kørte 10 MB/s
Den originale SCSI standard er kun brugt op til 5 MB/s.

SCSI-3 er standarden for Ultra2 og Ultra3 scsi. (80 og 160 MB/s) Og
derudover har adaptec lavet deres egen Ultra160 standard som ligner SCSI-3
standarden ret meget og kører 160 MB/s.

Mvh
Anders

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-06-02 18:41

"Peter Pan" <.@anders.dk> wrote in message news:aeko54$it5$1@sunsite.dk...
> SCSI-2 er en standard der er defineret op til Ultra-Wide hastighed. Dvs.
40
> MB/s.

Det vil jeg gerne se noget dokumentation på...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

- Skriv lige lidt info om det indlæg I svarer på; vi andre er jo ikke
tankelæsere...
- Skriv _under_ det I svarer på. Spørgsmål først, svar bagefter. Det er jo
ikke Jeopardy.

Fra : DWM

Dato : 17-06-02 19:16

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> Det vil jeg gerne se noget dokumentation på...

http://www.scsita.org/terms/scsiterms.html

/Kenneth Iversen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-06-02 00:55

"DWM" <no.valid.email.address@for.you.duh> wrote in message
> http://www.scsita.org/terms/scsiterms.html

Kommando-sættet er defineret i SCSI-2, men SCSI-2 er stadig kun 5MB/s.

Fra : DWM

Dato : 18-06-02 17:10

> Kommando-sættet er defineret i SCSI-2, men SCSI-2 er stadig kun 5MB/s.

Fast SCSI = 10mb/s
Ultra SCSI 2 = 20mb/s
Wide SCSI 2 = 40mb/s

/Kenneth Iversen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-06-02 18:51

> Fast SCSI = 10mb/s

Hedder Fast SCSI-2.

> Ultra SCSI 2 = 20mb/s

Er ikke en 2'er. Ultra SCSI hedder den.

> Wide SCSI 2 = 40mb/s

Heller ikke... Wide SCSI = 10MB/s - Ultra Wide SCSI = 40MB/s

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen - der har haft SCSI siden '95.

Fra : DWM

Dato : 18-06-02 20:17

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> Hedder Fast SCSI-2.

Ja det ved jeg
Fra adaptecs hjemmeside:

SCSI-2, Fast SCSI (8-bit Narrow) 10 MB/sec

> Heller ikke... Wide SCSI = 10MB/s - Ultra Wide SCSI = 40MB/s

Undskyld jeg skrev ikke helt korrekt.
Wide SCSI 2 = 20

Fast Wide SCSI 2 = 20.

Jeg kan forøvrigt ikke se noget grund til at forsætte denne diskution
siden at vi bestemt aldrig bliver enige.

/Kenneth Iversen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-06-02 21:53

> Undskyld jeg skrev ikke helt korrekt.
> Wide SCSI 2 = 20

Nej.

> Fast Wide SCSI 2 = 20.

Ja, bortset fra 2-tallet. 2-tallet forsvandt sammen med Wide og Ultra.

Hvis intet andet er nævnt er SCSI-2 = 5MB/s

> Jeg kan forøvrigt ikke se noget grund til at forsætte denne diskution
> siden at vi bestemt aldrig bliver enige.

Der er nok snarer tale om misforståelser...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-06-02 13:58

"Lasse Thomassen" <lth@tdcspace.dk> wrote in message
> I realiteten skulle man kunne køre 100mb i sek. med ATA.
> Med SCSI 2 kan man overføre 4mb i sek.

5 MB/s for SCSI/SCSI2.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-06-02 14:00

"Lasse Thomassen" <lth@tdcspace.dk> wrote in message
> Men kan kan overføre 100mb i sekundet med ATA100?

Nej, for diskene kan oftest ikke følge med rent mekanisk. De 100 MB er
burst. Og husk på at så snart du skal tilgå en ekstra IDE-enhed så falder
ydelsen voldsomt på det samlede system.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-06-02 19:46

In article <3d0d8529$0$78787$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]

> I realiteten skulle man kunne køre 100mb i sek. med ATA.
> Med SCSI 2 kan man overføre 4mb i sek.
>
> Men kan kan overføre 100mb i sekundet med ATA100?

SCSI 2 dækker over mange flere standarder. Det du nok her tænker på er
SCSI 2 UW med 40 Mbyte/sekund.

I dag går SCSI op til 160 Mbyte/sekund.

De hurtigste IDE diske i dag kan overføre omrking 40 Mbyte/sekund. Men
hvis du har 2 diske på din IDE bus, så rammer du loftet på 100 Mbyte/sek
med 2 diske i RAID.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-06-02 01:02

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message
> SCSI 2 dækker over mange flere standarder. Det du nok her tænker på er
> SCSI 2 UW med 40 Mbyte/sekund.

Nej, SCSI-2 dækker kun over 5MB/s + nogle ekstra kommandoer ifht SCSI.
UW SCSI findes ikke som SCSI-I. Den rumer pr. def. SCSI-2 kommandosættet,
men det bliver den ikke SCSI-2 af.

> I dag går SCSI op til 160 Mbyte/sekund.

SCSI som begreb, ja.

> De hurtigste IDE diske i dag kan overføre omrking 40 Mbyte/sekund. Men
> hvis du har 2 diske på din IDE bus, så rammer du loftet på 100 Mbyte/sek
> med 2 diske i RAID.

2 IDE-enheder kan ikke kommunikere på kablet på samme tid.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-06-02 17:53

In article <3d0e78d0$0$78778$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,

> 2 IDE-enheder kan ikke kommunikere på kablet på samme tid.

Det siger jeg heller ikke. Jeg siger, at såfremt du læser data fra
cachen på disk 1 med 100Mbyte/s, og så skifter til disk 2 og læser
bufferen der, så har du læst 80Mbyte/s, og har givet disk 1 lov til at
prefetche data som du så herefter kan hente fra cache igen (i en ideel
verden).

Bus hastigheden er vigtig ved flere enheder. Ved kun en enhed kan bussen
godt være lige så langsom som den langsomste enhed.