gravid hoppe hestegal??
Fra : Heidi

Dato : 17-06-02 06:35

Hejsa Gruppe.

Er der nogen af jer der har erfaringer med at en hoppe der er
"højgravid" bliver hestegal og villigt lader en hingst "komme til".

Min nabo har en sådan hoppe og hun ser godt nok ud til at være
i fol, men er hun nu også det, jeg har aldrig før oplevet at de ligefrem
opfordrer
en hingst til at "bestige" dem når de er så langt henne.

Han(min nabo) nægter at lade hoppen dyrlægeundersøge
da han mener at føllet kommer når den tid er.

Men min største bekymring er om hoppe og evt. føl kan tage skade af at
hingsten får lov.??

Bekymrede tanker fra
Heidi

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-06-02 08:02

In article <3d0d7495$0$215$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Heidi wrote:

[klip]

> Men min største bekymring er om hoppe og evt. føl kan tage skade af at
> hingsten får lov.??

Tager kvinder/barn skade hvis de har sex mens de er gravide ??
Nej vel, hvorfor skulle heste og føl så gøre det ?

JonB

Fra : Pia

Dato : 17-06-02 08:11

"Jon > Tager kvinder/barn skade hvis de har sex mens de er gravide ??
> Nej vel, hvorfor skulle heste og føl så gøre det ?

Rent faktisk tror jeg hingsten kan smitte hoppen med ting og sager / give
hende en infektion...?

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-06-02 08:23

In article <aek1vg$d4l$1@sunsite.dk>, Pia wrote:

> "Jon > Tager kvinder/barn skade hvis de har sex mens de er gravide ??
>
> Rent faktisk tror jeg hingsten kan smitte hoppen med ting og sager / give
> hende en infektion...?

Tja tjo, det kan vel ske, men hingsten er selvf. ikke syg :)

JonB

Fra : Pia

Dato : 17-06-02 08:37

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message
> Tja tjo, det kan vel ske, men hingsten er selvf. ikke syg :)

Urenlighed er nok. Han går nok ikke i bad og får skyllet kalorius lige så
ofte som du gør

:Pia

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 17-06-02 08:46

In article <aek3g2$idi$1@sunsite.dk>, Pia wrote:

> Urenlighed er nok. Han går nok ikke i bad og får skyllet kalorius lige så
> ofte som du gør

Sikkert ikke, det er dog op til hingstens ejere, mig bekendt
vasker mine forældre deres hingsts før og efter.

JonB

Fra : Pia

Dato : 17-06-02 08:49

> Sikkert ikke, det er dog op til hingstens ejere, mig bekendt
> vasker mine forældre deres hingsts før og efter.

Her drejer det sig vist bare om et par foldheste, som kan gå og hygge sig
som det passer dem?

:Pia

Fra : Heidi

Dato : 17-06-02 09:05

Hejsa alle

Tusind tak for alle jeres svar.
Ja det drejer sig bare om et par foldheste.
Dog bliver de begge strigler osv. hver eneste dag.
Det der bekymrede mig mest var om hingsten kunne gøre skade på hoppen og
føllet når han besteg hende, da han jo "lukker" forbenene sammen om hende og
kan måske komme til at trykke uheldigt?

-Heidi

Fra : Jeanette

Dato : 08-07-02 00:31

Din hoppe kan godt gå sammen med en hingst også hvis den er ifolet
hopper kan også godt vise at de er heste gal selom de er ifolet
hoppen tager ikke skade og føllet heller ikke

Fra : Nina Svanholm

Dato : 17-06-02 08:20

Hej

Jeg har hørt at kvinder rent faktisk ikke må dyrke sex lige inden de skal
føde-har dog ikke selv nogen ide`om det er rigtigt eller ej.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Liz

Dato : 17-06-02 08:34

"Heidi" <hnr@hudii.dk> wrote in message
> [...]
> da han mener at føllet kommer når den tid er.
>
> Men min største bekymring er om hoppe og evt. føl kan tage skade af at

Hej Heidi
Hel sidste vinter gik jeg i den tro at min hoppe ikke var med føl, da hun
ligefrem "opfordret" hingsten der gik ind ved siden af. De fik ikke lov at
være sammen da jeg ikke vil have flere føl, men her til påske fik jeg et
chok - hun var med føl og den 30/5 fik hun et flot hingsteføl. Resultatet
af en "venlig besøg" igennem hegnet den 11/7-01!!! Den eneste gang de var
sammen. Så JA, hun kan godt være hingstegal selvom hun er med føl.

Ved ikke om hoppe og føl kan tage skade, men man kunne forestille sig at
hun evt. fik ufrivillig abort hvis hingsten får lov. Mon ikke hun sparker
ham væk alligevel hvis han bliver for nærgående. Det sket med min første
føl - hingsten og hoppen gik sammen hele forløbet igennem, lige indtil
fødslen.

Mvh Liz

Fra : Heidi

Dato : 17-06-02 09:07