Hvad er SCSI?
Fra : Karkov

Dato : 17-06-02 00:05

Hej!

Hvad er scsi for noget?

Mvh.
Kris

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-06-02 01:01

"Karkov" <famkarkov@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3d0d196d$0$242$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...

> Hvad er scsi for noget?

Small Computer System Interface

Det er blandt andet til hurtige disksystemer, bruges ofte i servere..

Der er dog meget forskel i hastighed på interface printet. og standarter
inden for SCSI.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 17-06-02 03:12

> Small Computer System Interface

Underlig forkortelse når man tænker på hvor de bruges mest, nemlig i
forholdsvis store maskiner

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-06-02 13:56

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in message
> Underlig forkortelse når man tænker på hvor de bruges mest, nemlig i
> forholdsvis store maskiner

Nej, for det er udviklet til brug i minicomputere.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Esben

Dato : 17-06-02 10:41

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse news:3d0d2699$0$687$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Karkov" <famkarkov@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Small Computer System Interface

Er det ikke Small Computer Serial Interface?

--
Esben

Fra : Kiwi

Dato : 17-06-02 10:51

> Er det ikke Small Computer Serial Interface?
>
> --
> Esben

<klip>
Small Computer System Interface, is a set of ANSI standard electronic
interfaces that allow personal computers to communicate with peripheral
hardware such as disk drives, tape drives, CD-ROM drives, printers, and
scanners faster and more flexibly than previous interfaces.
</klip>

- kiwi

Fra : Esben

Dato : 17-06-02 11:52

"Kiwi" <kiwi@ownz.dk> skrev i en meddelelse news:3d0db092$0$71661$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> hardware such as disk drives, tape drives, CD-ROM drives, printers, and
> scanners faster and more flexibly than previous interfaces.

Fordømt, så huskede jeg forkert.

--
Esben

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-06-02 19:44

In article <3d0d196d$0$242$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
"Karkov" <famkarkov@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Hej!
>
> Hvad er scsi for noget?

En disk standard ligesom IDE/ATA. Der er dog den forskel at SCSI diske
og andre enheder (f.eks. scannere) alle har intelligens, og man kan
f.eks. bede disk 1 om at overføre data til disk 2, og de taler så sammen
direkte uden controllerens mellemværende.

Typisk har de enkelte diske også intelligens, så hvis du beder om data
1, 5 og 3, så kan den vælge at prioritere 1, 3 og 5, og dermed spare en
masse søgetid.

Man kan i dag også købe diske med en hastighed på 15000
omdrejninger/min, hvor IDE diske kun går op til 7200 rpm.

Fra : Kristoffer Karkov

Dato : 18-06-02 01:11

"Povl H. Pedersen" skrev i en meddelelse

> [...]
> f.eks. bede disk 1 om at overføre data til disk 2, og de taler så sammen
> direkte uden controllerens mellemværende.

Har jeg forstået det rigtigt: Man kan tilslutte en f.eks. en scanner vha. et
scsi-stik? - hvordan ser sådan et stik ud?

Mvh.
Kris

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 18-06-02 02:24

"Kristoffer Karkov" <k_karkov@hotmail.com> wrote in message
> Har jeg forstået det rigtigt: Man kan tilslutte en f.eks. en scanner vha.
et
> scsi-stik? - hvordan ser sådan et stik ud?

De fleste SCSI-scannere tilsluttes enten vha D-Sub25-F (samme type som på en
printerport, men tag ikke fejl) eller 50-pol Centronics (samme type som
parallel-stikket på en printer, bare lidt større; en printer har 36-pol
Centronics).

Stikket i SCSI-controlleren kan have mange udformninger; der findes vel 6
eller 7 standarder

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
- Skriv _under_ det I svarer på. Spørgsmål først, svar bagefter.
Det er jo ikke Jeopardy.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 18-06-02 06:04

>Har jeg forstået det rigtigt: Man kan tilslutte en f.eks. en scanner vha. et
>scsi-stik? - hvordan ser sådan et stik ud?

Du kan tilslutte mange forskellige enheder via scis - men i dag, hvor
firewire og usb 2.0 er på vej - vil det tynde endnu mere ud i det
forvejen lille marked for eksterne scsi enheder.

Jeg ved, at Epson lavede en scsi scanner - men det er år siden - og i
dag laves kun scnnere med usb 2 og fire wire tilslutning (udover
selvfølgelig usb 1).

Måske de helt syre scannere stadig fås med SCSI tilslutning - men
dekoster over 10.000 kr.

Printere med SCSI tilslutning er faktisk ikke eksisterende - og snart
er mængden af ekterne harddiske med scis tilslutning også udddø.

SCSI brændere er ligelede også en uddødende race - Plextor, der
tilgere KUN lavede scsi brændere - har nu indstillet produktionen af
SCSI udstyr - den sidste de lavede var en 12/10/32 brænder - og den er
2 år gammel nu.

Så lige nu er der kun én ting, der batter på scsi området - interne
harddiske. Og hér får man stadig markedsførende teknologi, som langt
overgår IDE harddiske - i sær, hvis man - som jeg snart køber - går
med planer om at købe Seagates kommende X15.3 scsi 15.000 rpm disk !

Den er forrygende hurtig og larmer ret meget, selv om den har
oliekølet motor !

Jeg har stadig en Plextor cd rom tilsuttet mit system - men ellers er
det kun 2 harddiske, der belaster mit scsi kort.

Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Mail: dr.ralph@removesol.dk