Måling af trafikforbrug
Fra : Jacob F. Oppenheimer~

Dato : 16-06-02 22:52

Hej NG!

Jeg og en bekendt skal have et par servere opstillet i et privat rack hos en
udbyder. Vi betaler for trafikken, og vil gerne have mulighed for at vide,
hvem skal betale mest; hvis min server overfører 45 GB om måneden, og den
anden server overfører 15 GB pr. måned, ville det ikke være fair, hvis vi
delte det lige over og vi hver betalte for 30 GB.

Er der en mulighed for at se, hvor meget trafik den enkelte server
forbruger? Jeg tænker ikke på programmer som f.eks. DU Meter o.a., men mere
programmer i stil med MRTG målinger. Jeg har tidligere fundet et modificeret
MRTG script, der udregner "the ninetyfifth percentile." Kan man må lignende
måde modificere MRTG til at udregne det månedlige forbrug i KBytes?

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 17-06-02 08:22

Jacob F. Oppenheimer IV wrote:
> Jeg og en bekendt skal have et par servere opstillet i et privat rack hos en

Hvilket OS skal disse servere kører?

Fra : Jacob F. Oppenheimer~

Dato : 17-06-02 14:42

> Hvilket OS skal disse servere kører?

De vil komme til at køre Windows 2000 Server/Windows .NET Server når den tid
kommer.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 20-06-02 23:33

Jacob F. Oppenheimer IV wrote:
> De vil komme til at køre Windows 2000 Server/Windows .NET Server når den tid
> kommer.

Jeg ville smide en proxy firewall op foran, der kan logge hvor mange
bytes der er gået frem og tilbage, fx en Raptor firewall.

Andre metoder, kan være at smide en sniffer, eller bruge MIBs fra
switchen eller SNMP i windows.

Prøv evt at kikke ntop, søg på google.com

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-06-02 15:32

> [...]
lignende
> måde modificere MRTG til at udregne det månedlige forbrug i KBytes?

Ingen der har et svar?
Jeg sidder med samme problem.

--
Mvh. Jesper

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-06-02 01:38

"Jacob F. Oppenheimer IV" <no@email.com> writes:

> Er der en mulighed for at se, hvor meget trafik den enkelte server
> forbruger? Jeg tænker ikke på programmer som f.eks. DU Meter o.a., men mere
> programmer i stil med MRTG målinger.

Så kan du vel bare hive tallene fra en switch eller noget med SNMP? Så
skal du bare skrive lidt kode der holder styr på datoen, og evt. på om
tælleren har overflowet, hvis det kun er en 32 bit tæller. Det skulle
være ganske overkommeligt.

--
Jacob - www.bunk.cc
Time sure flies when you don't know what you're doing.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 21-06-02 13:01

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> writes:

> Hvad med strøm afbrydelse?

Der er vel ingen der forbyder at man skriver tallet til en harddisk
eller et andet medie der normalt overlever en strømafbrudelse efter
man har hentet det med SNMP.

--
Jacob - www.bunk.cc
Your life would be very empty if you had nothing to regret.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 23-06-02 02:41

Jacob Bunk Nielsen wrote:
> Der er vel ingen der forbyder at man skriver tallet til en harddisk
> eller et andet medie der normalt overlever en strømafbrudelse efter
> man har hentet det med SNMP.

Men siden den sidste måling og til strøm afbrydelsen, vil dataerne være
gået tabt. Derfor skal målingerne laves ofte.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 24-06-02 22:02

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote:

> Men siden den sidste måling og til strøm afbrydelsen, vil dataerne være
> gået tabt. Derfor skal målingerne laves ofte.

Hvis det er til at udregne en fordelingsnøgle skal man da være ganske
uheldig hvis en time eller to har en helt anden fordeling end resten af
måneden, og skulle det endelig være tilfældet vil det være begrænset hvor
hvor meget det kan påvirke resultatet.

Det ville ikke bekymre mig det fjerneste.

Og så plejer der at være ganske stabil strømforsyning i en server camp.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-06-02 22:13

Ulrik Lunddahl wrote:
> [...]
> uheldig hvis en time eller to har en helt anden fordeling end resten af
> måneden, og skulle det endelig være tilfældet vil det være begrænset hvor

Endvidere vil måleringerne være mere præsise jo ofter de fortages.

> Det ville ikke bekymre mig det fjerneste.

Enig.

> Og så plejer der at være ganske stabil strømforsyning i en server camp.

Ja, men der kan være andre grunde til at systemer går ned :)

Fra : N/A

Dato : 23-06-02 02:41