(Fortsat) problemer med PCMCIA-CD-drev til~
Fra : Panduro

Dato : 16-06-02 22:41

Hej.

Jeg har anskaffet mig en notebook (IBM Thinkpad 560X), hvortil der medfulgte
et CD-drev, som tilsluttes et PCMCIA-slot. Problemstillingen er: hvorledes
gør jeg drevet tilgængeligt i DOS? Jeg har downloadet drivere til
PCMCIA-slottet fra IBM's hjemmeside (en hel "pakke" med en masse drivere),
som bl.a. aktiverer (tænder) drevet, men jeg ved så ikke, hvad jeg derefter
skal gøre for at få adgang til drevet i DOS.
Jeg har forsøgt at køre nogen af de standard-drivere, som er på en
Windows Startdiskette, i slutningen af CONFIG.SYS, men uden held. Desuden
fulgte der ikke nogen drivere med til drevet, og mærket er ukendt. Men skal
jeg muligvis gøre mere ved den driver i CONFIG.SYS, som aktiverer drevet,
eller skal jeg benytte en anden af de mange drivere, som fulgte med? Jeg har
eksempelvis prøvet af tilføje "/D:MSCD001" til den linie, som aktiverer
drevet, men det hjalp heller ikke.
I alle tilfælde har jeg selvfølgelig husket at køre MSCDEX.EXE
efterfølgende.

Herunder følger en oversigt over de linier, som blev tilføjet i
CONFIG.SYS efter installationen af driverne:

DEVICE=C:\DOS\EMM386.EXE X=D000-D7FF
REM CardSoft(TM) PCMCIA DRIVERS
DEVICE=C:\DRIVERS\CARDSOFT\CARDXTND.SYS
DEVICE=C:\DRIVERS\CARDSOFT\SSCBTI.SYS
DEVICE=C:\DRIVERS\CARDSOFT\CS.SYS
DEVICEHIGH=C:\DRIVERS\CARDSOFT\CSALLOC.EXE
DEVICEHIGH=C:\DRIVERS\CARDSOFT\ATADRV.EXE
DEVICEHIGH=C:\DRIVERS\CARDSOFT\MTAA.EXE (denne driver "tænder" for
drevet)
DEVICEHIGH=C:\DRIVERS\CARDSOFT\MTAB.EXE
DEVICEHIGH=C:\DRIVERS\CARDSOFT\MTI1.EXE
DEVICEHIGH=C:\DRIVERS\CARDSOFT\MTI2B.EXE
DEVICEHIGH=C:\DRIVERS\CARDSOFT\MTATM.EXE
DEVICEHIGH=C:\DRIVERS\CARDSOFT\MTHB2.EXE
DEVICEHIGH=C:\DRIVERS\CARDSOFT\MTSRAM.EXE
DEVICEHIGH=C:\DRIVERS\CARDSOFT\MTDDRV.EXE
DEVICEHIGH=C:\DRIVERS\CARDSOFT\SSMSFLSH.SYS
DEVICEHIGH=C:\DRIVERS\CARDSOFT\FTL.EXE
DEVICE=C:\DRIVERS\CARDSOFT\CARDID.SYS
INSTALL=C:\DRIVERS\CARDSOFT\CS_APM.EXE

Findes der evt. en/nogen standarddriver/e et sted på Nettet til
PCMCIA-drev?

Jeg håber nogen kan hjælpe mig. På forhånd, tak.

/Panduro

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-02 23:14

"Panduro" <kewin.panduro@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg har anskaffet mig en notebook (IBM Thinkpad 560X [cut]

Idet jeg henviser til mit tidligere svar (meddelelse
) gentager jeg følgende:

1) Installer dos-drivere til PCMCIA
2) Installer cdromdriveren.

Du har styr på 1, men forveksler nogle af cardserviceprogrammerne med en
cdrom-driver. Drevet lyser, fordi der kommer strøm til det - der er ikke hul
igennem endnu.

Normalt virker en dosadgang til en cdrom således:

I config.sys:

device=cddriver.sys /d:etnavn01

og i autoexec.bat

mscdex /d:etnavn01

hvor cddriver er navnet på den driver, der hører til drevet. Du kan prøve
med den generiske driver (sample.sys) der følger med de fleste
Windows-installationsdisketter OG virker det IKKE skyldes det, efter mit
gæt, at der skal tilføjes YDERLIGERE switches til driveren (f.eks. et
portnummer eller en hukommelsesadresse) før driveren forstår, at der skal
laves hul igennem en pcmcia-port.

Sammenfattende: virker den generiske driver ikke skal du finde den rigtige.
Et kvalificeret gæt kunne være, at den er hér:
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/BBOD-3N5J53.html - google er din ven, og en
søgning gav denne side:
http://zurich.ai.mit.edu/hypermail/thinkpad/2001-02/0017.html hvor en
"kollega" har haft samme problem som dig.

Håber det hjælper!

/Chr

Fra : Panduro

Dato : 18-06-02 01:51

Hej.

Tak for svaret, og jeg kom måske også lidt videre, men det funktionerer
stadigvæk ikke, som det skal.

Jeg har downloadet driveren, som du henviste mig til, og når jeg kører den
fra CONFIG.SYS, ser da også ud til, at den bliver loadet helt korrekt.
Derefter køres MSCDEX.EXE så, og den loader også fint og påstår så, at mit
CD-drev har fået tildelt et drevbogstav. Men da er det så, at det går galt,
for når jeg går over på drevets respektive drevbogstav og f.eks. bare kører
en kommando som "dir" eller hvad ved jeg, så kommer den velkendte
DOS-meddelelse:

"CDR101: Not ready ved læsning af drev H
Afbryd, Forsøg igen, Meld fejl til program?"

Og så kan jeg ellers gøre, hvad det skal være, uden at drevet vil læse
filerne på CD'en. Jeg har også forsøgt at tilpasse min CONFIG.SYS fil, så
den stemmer overens med den, som var på
http://zurich.ai.mit.edu/hypermail/thinkpad/2001-02/0017.html, også uden
held. Det, som jeg i bund og grund, tror, at det her handler om, er, at få
den helt specifikke driver til mit drev, hvilket jo er temmeligt vanskeligt,
da jeg ikke kender mærket på drevet
Jeg har godt nok ikke forsøgt at køre SAMPLE.SYS, da jeg ikke har filen,
men hvis du har den, må du meget gerne sende den til mig, hvis du vil.
Det gælder selvfølgelig også andre, som skulle læse denne tråd. Eller
hvis nogen har en standard-driver eller en anden driver, som I mener skulle
kunne klare mit problem, er jeg meget modtagelig overfor denne/disse.

Men i hvert fald siger jeg tak for hjælpen ind til nu.

/Panduro

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-02 08:08

> [...]
>[cut] Det, som jeg i bund og grund, tror, at det her handler om, er, at få
> den helt specifikke driver til mit drev, hvilket jo er temmeligt

Står der intet på drevet (tal/bogstaver)? Blev det leveret med maskinen?

> Jeg har godt nok ikke forsøgt at køre SAMPLE.SYS, da jeg ikke har
filen,
> men hvis du har den, må du meget gerne sende den til mig, hvis du vil.

http://hjem.get2net.dk/Zut/files/cddriver.zip -zip, der pakker sig ud til
samlpe.sys

Jeg tror, at du har ret - du skal have den oprindelige driver.
Har du checket følgende:
"a. Ensure that LASTDRIVE=Z is found as the first
statement in the AUTOEXEC.BAT file, and that
the MSCDEX follows the LASTDRIVE statement.
b. A system resource conflict may exist with the
CD ROM drive. Find available IRQ levels and I/O
addresses that are free on your system. Change the
CD ROM resources to match the free system resources
by using the /I (IRQ) and /P (IO address) settings
for PCMCD20X.SYS found in the CONFIG.SYS
c. The device name used with PCMCD20X.SYS must match
the device name used with MSCDEX.EXE."

/Chr