Hente data fra flere tabeller i Access
Fra : Thomas Makro

Dato : 11-02-01 14:00

Hej alle sammen.

Jeg er ved at lave en ASP-side der skal hente oplysninger i en Access
database med 3 tabeller.

Når jeg skriver...
Set Produktet = Connect.Execute("SELECT * FROM Produkter, Kategorier
ORDER BY Produktnavn")
....så henter den alt fra databasen uden at brokke sig.

Men jeg vil have den til kun at hente de poster der "hænger sammen".
Derfor skriver jeg:
Set Produktet = Connect.Execute("SELECT * FROM Produkter, Kategorier
WHERE Kategorier.Kategori-ID = Produkter.Kategori-ref ORDER BY
Produktnavn")
....Men det virker ikke. Hvorfor?

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Jesper Stougaard Knu~

Dato : 12-02-01 10:29

Hej Thomas

Virker din SQL hvis du kører forespørglsen i access? Og giver den noget
resultet her?

Jesper

Fra : Thomas Makro

Dato : 12-02-01 20:34

On Mon, 12 Feb 2001 10:28:46 +0100, "Jesper Stougaard Knudsen"
<jsk@orwtech.dk> wrotE:

>Virker din SQL hvis du kører forespørglsen i access?
Det har jeg ikke prøvet.

>Og giver den noget resultet her?
Ja, det virker - indtil jeg tilføjer:
WHERE Kategorier.Kategori-ID = Produkter.Kategori-ref

Nogen forslag?

--
M.v.h.
Thomas Makro

Fra : Tom Jensen

Dato : 12-02-01 22:17

> Ja, det virker - indtil jeg tilføjer:
> WHERE Kategorier.Kategori-ID = Produkter.Kategori-ref
>
> Nogen forslag?

Er der en relation imellem de to felter?? Har de i det hele taget
noget med hinanden at gøre??
Jeg gætter på at dine produkter er inddelt i kategorier og du
har Kategori-ID som nøgle i Kategori tabellen. I Produkt tabellen
er Kategori-ref så fremmednøgle. Du bør overveje din navngivning!!
Hvis data så ser f.eks. sådan ud:

Kategori-ID Navn
1 Kategori A
2 Kategori B

Hvis der ikke findes fremmednøgler der svarer til mindst en
primærnøgle vil forespørgslen ikke give noget resultat.
Kig på dine relationer - joins. Kig på dine data.
Overvej din navngivning.

Tom F. Jensen
Fiks og færdig software

www.ffsoft.dk