IBM harddisk "tikker"
Fra : Tom

Dato : 16-06-02 16:32

Hejsa

Efter at have udskiftet bundkort, cpu, ram og ellers lavet nogen
støjdæmpende foranstaltninger, er jeg blevet irriteret på min IBM 60 GB GXP
harddisk.
Den står hele tiden og laver lidt aktivitet (blinker svagt i hdd-led) og
kommer med en tikkelyd ca. hver 5 sekund - selv om inget kører ud over Win
XP Pro.

Er den defekt???
Den kører ellers uden problemer.

På forhånd tak
Tom

Fra : Madsen

Dato : 16-06-02 16:51

Tom skrev:

> Den står hele tiden og laver lidt aktivitet (blinker svagt i
> hdd-led) og kommer med en tikkelyd ca. hver 5 sekund - selv om
> inget kører ud over Win XP Pro.

Det er altså ikke gode tegn. Har du prøvet at hente IBM's værktøj til
at teste disken med? Det hedder Drive Fitness Test og kan hentes her:
<http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm>

Madsen.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-02 17:07

"Tom" <ssss@rrrr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kommer med en tikkelyd ca. hver 5 sekund - selv om inget kører ud over Win

Med Windows kan man ikke være helt sikker på at der ingen diskaktivitet skal
være. Windows laver sjove ting i baggrunden.

For at udelade Win XP fuldstændig vil jeg foreslå dig at boote computeren på
en diskette og lade den stå med en dos-prompt. Her skal der absolut ingen
diskaktivitet være.

Hvis disken stadig laver lyde ved en dos-prompt kan det være en intern
optimeringsroutine i selve harddisken. Seagate Barracuda IV og mange andre
harddiske har dette indbygget. Der må findes noget om dette på producentens
hjemmeside.

Endelig kan du, som allerede foreslået, køre producentens
diagnosticerings-software for at checke disken.

Claus

Fra : Leony

Dato : 17-06-02 09:37

> [...]

> kommer med en tikkelyd ca. hver 5 sekund - selv om inget kører ud over Win

Har du slået index servicen til?
Du kan slå det fra sådan:
http://is-it-true.org/nt/nt2000/utips/utips36.shtml

mvh Leony..........Se mit casemod: