Falch/Falck/Falk ...
Fra : Tom Brøndsted

Dato : 16-06-02 12:35

Jeg har før efterlyst forældre til viceborgmester og bankier i København
Abraham Falch (1712-76), som muligvis hedder Andreas og Anna Jacobæa og
- muligvis - er borgere i Norge (Ramnes/Romnes/Ramnæs/Romnæs ...). Det
nye er at jeg har fundet det segl - med to falke - som familien i
København anvender. Måske det hjælper mig videre. Kig på

http://www.brondsted.dk/brondsted/forslaegt.html#FalchEfterlysning

mange hilsner
Tom Brøndsted

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 16-06-02 15:42

"Tom Brøndsted" <tom@brondsted.dk> wrote in message
> [...]
> nye er at jeg har fundet det segl - med to falke - som familien i
> København anvender. Måske det hjælper mig videre. Kig på

Hvis han er født i Norge 1712, kunne han være denne person, som
jeg fandt på www.familysearch.org/

Aberham FALCH
Sex: M

Event(s):
Christening: 18 Oct 1812
Fjaere, Aust-Agder, Norway

Parents:
Father: Ole Falch ABERHAMSEN
Mother: Ane JENSDR

----

Source Information:

----

Batch number: Dates Source Call No. Type Printout Call No. Type
C421102 1785-1817 0123527 Film
Sheet:

----

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Kirsten Friis Holm H~

Dato : 16-06-02 23:19

I have a Poul Andreas Falk HOLM, (født c. 1822) ships master who married
Maren Kjelsen in København 20 July 1848, Vor Frue Domkirke.
Does he fit into your family?
Kind regards
MVH
Kirsten Friis-Holm Hawkes
Australia

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 17-06-02 21:46

Kirsten Friis Holm Hawkes wrote:

> I have a Poul Andreas Falk HOLM, (født c. 1822) ships master who married
> Maren Kjelsen in København 20 July 1848, Vor Frue Domkirke.
> Does he fit into your family?

I don't have him in my db.

best regards
/tb

Fra : Kirsten Friis Holm H~

Dato : 18-06-02 03:35

ok.,. thanks for looking

Kind regards,
Kirsten

Fra : Bente Aaris

Dato : 19-06-02 13:29

"Tom Brøndsted" <tom@brondsted.dk> skrev i melding
> [...]
> nye er at jeg har fundet det segl - med to falke - som familien i
> København anvender. Måske det hjælper mig videre. Kig på

Kender ikke noget til dem, har en Anne Elisabeth Falch/Falk f.ca. 1747,
hun var husholderske hos min stamfader Peder Aaris i Korsør FT:1787 og
iflg. hans skifte.
I FT:1801 er hun husholderske hos Niels Rested i Korsør, ved ikke hvor
hun kom fra.

Men sender lige en link til Digitalarkivet/brukerforum her i Norge,
hvis du søger på tema: Falch - finder du måske noget der kan hjælpe,
der er en hel del, i hvert fald er der her en, som nævner en Abraham
Falch viet 1734 i Ramnes
med en Else Marie, læs det selv eller prøv et nyt tema.
Linken kan måske også være til nytte for andre her i NG.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe

--
mange hilsner
Bente Aaris

Fra : Bente Aaris

Dato : 19-06-02 14:10

> Linken kan måske også være til nytte for andre her i NG.
Beklager men adressen til linken blev fejl prøver igen med denne:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?antall=&emne=&slag=li
sttema&debatt=brukar&spraak=&sok=Falch
--
mange hilsner
Bente Aaris

Fra : Bente Aaris

Dato : 19-06-02 14:28

Beklager men adressen til linken blev fejl igen prøver med denne:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebFront.exe?slag=vis&tekst=melding
ar

klik på debattforuma, når denne siden kommer op
klik på brukarforum, så vælg evt. et tema (Falch f.eks.).
Hvis ikke heller ovenstående link fører frem,

skriv bare http://digitalarkivet.uib.no i adresselinien.

--
mange hilsner
Bente Aaris

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 19-06-02 15:50

Bente Aaris wrote:

> [...]
> iflg. hans skifte.
> I FT:1801 er hun husholderske hos Niels Rested i Korsør, ved ikke hvor

Jeg kender hende ikke

> [...]
> med en Else Marie, læs det selv eller prøv et nyt tema.
> Linken kan måske også være til nytte for andre her i NG.

Tak for dine mange forsøg på at sende link'et. Jeg har fundet det. Min
Abraham Falch blev gift med Anna Elisabeth Soelberg (1717-94) engang før
1740 (mor til en søn Andreas Falch f. 1840 og død som spæd), så hvis det er
samme Abraham Falch må han nok have været gift 2 gange og Else Marie må være
død meget kort tid efter brylluppet (barselsseng?). Håber nogen kan hjælpe
mig videre.

mange hilsner
Tom Brøndsted

Fra : Bente Aaris

Dato : 20-06-02 02:41

> Tak for dine mange forsøg på at sende link'et. Jeg har fundet det. Min
> Abraham Falch blev gift med Anna Elisabeth Soelberg (1717-94)

det er vel så hende:

Samtlige personer i husstanden

København, København (Staden), Købmager Kvarter, Østergade, , 49, 1,
FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Anna Elisabeth Solberg, 70, Enke(mand), Husmor, ,
Friederica Laurentze Falch, 35, Ugift, Datter, ,
Jeppe Juhl, 30, Ugift, , Tjener,
Christen Jebseb, 27, Ugift, , Gaardskarl,
Johanne Madsdatter, 40, Ugift, , Tjenestepige,
Anna K. Thomasdatter, 29, Ugift, , Tjenestepige,

> [...]
må være
> død meget kort tid efter brylluppet (barselsseng?). Håber nogen kan

Jamen, har du prøvet at bede om et opslag i Ramnes kirkebog på
brukarforumet,
om evt. Abraham Falch's hustru Elsie Marie kan være begravet der
indenfor
det tidsrum, og du dermed måske evt. kan ude- eller indelukke at det er
din Abraham,
om han evt. har børn døbt der, om der er forlovere ved vielsen 1734.

Ministerialbogen er mikrofilmet og begynder 1732
har viede og åbenbare skriftemål fra 1733,
efter hvad jeg har kunnet finde ud af.

Sender en link til Sleksthistoriske kilder 1500 -1900
Vestfold Fylke (Amt), hvor Ramnes hørte til,
(bemærk siden til DIS-Vestfold, måske du også kan søge hjælp der).

http://home.online.no/~asjonass/kilder/07vestf/0718re.htm

og en link til Slektsbiblioteket /Ramnes bygdebok,
hvor du evt. kan spørge ejerne pænt om et opslag
efter ham.

http://home.online.no/~stsamuel/sbib/Gard/Vestf1.htm#013

Håber nu at linkerne vil virke.

Desuden er han så vidt nævnt her i et udrag af Jacob Aall's erindringer:

http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/jaall/aall-03.html

Og kan det måske være ham her, (som man ikke kan se
hvem der har siden):

http://home6.inet.tele.dk/lsj/html/d0002/g0000039.html#I4363

mange hilsner
Bente Aaris

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 20-06-02 16:53

Bente Aaris wrote:

> [...]
> Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
> Anna Elisabeth Solberg, 70, Enke(mand), Husmor, ,

Ja det er hende, enke efter Abraham Falch

> Jamen, har du prøvet at bede om et opslag i Ramnes kirkebog på
> brukarforumet,

Tusind tak for dine hints, så jeg vil forsøge mig med.

> Desuden er han så vidt nævnt her i et udrag af Jacob Aall's erindringer:
>
> http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/jaall/aall-03.html

Jeg kendte godt Aalls erindringer. Jo, det er min Falch-familie (med de
indgiftede Suhr og Franckenau, jvf. også C. Nyrop: Det Suhrske Hus i
Kjøbenhavn 1749-1899, Kbh. 1899) - men forfatteren blander Abraham Falch
sammen med sønnen Andreas Falch (1748-97), som overtog sin fars
bankier-virksomhed. Abraham F. kan godt have været Jacob Aalls fars bankier,
men besøget - velsagtens i 1790'erne kan ikke have fundet sted hos Abraham
(død 1776).

> Og kan det måske være ham her, (som man ikke kan se
> hvem der har siden):
>
> http://home6.inet.tele.dk/lsj/html/d0002/g0000039.html#I4363

Siden tilhører Leif Stenderup Jensen som jeg vil kontakte. Håber faren Jacob
Falch er præst i Ramnes!. Måske datteren (Anna) Jacobæa er opkaldt efter
farfaren. Og broren hedder meget passende Anders (=Andreas, som Abrahams
søn).

Endnu engang tusind tak

mvh Tom Brøndsted

Fra : Bente Aaris

Dato : 21-06-02 12:33

> [...]
bankier,
> men besøget - velsagtens i 1790'erne kan ikke have fundet sted hos

Tænkte nok det, men Jacob Aall kom så fra samme distrikt,
da han var f. i Porsgrunn (Vestfold) 1773.

> Siden tilhører Leif Stenderup Jensen som jeg vil kontakte. Håber faren
Jacob
> Falch er præst i Ramnes!.

Det kan tyde på det, her er et udrag fra debattforum på
digitalarkivet.uib.no
(tema: Falch)
Berit Knudsen, Oslo, 27.01.2002 20:50 (6)
Husker ikke kilden nå, men tror det var Th.Thaulow En dansk-norsk slekt
Falck.: I Strømsø bodde en Anders Falck 1600-1650 som var far til
repslager på Strømsø Søren Falck 1635-80. Dennes sønn, Anders Sørensen
Falck ca. 1675-1724 fortsatte farens repslagervirksomhet. Fantes også en
tiendeskriver på Strømsø Jacob Rasmussen Falck (1698) + 1730, gift med
Ingeborg Dop + 1725.

1)Abraham Jacobsen Falck f. larvik ca. 1628, + Strømsø 17... skipsfører,
gm. Anne Pedersdt. 2a)Peder Abrahamsen Falck ca. 1660-ca.1727 gift
1705/6 enke Marie Tronner? 2b) Jacob Abrahamsen Falck, prest i Ramnes,
gm. Bodil Andersd. Schierven. Sønner Abraham nordre Ramnes og Anders 21
år i 1739. Langt fra Kristiansund, men de reiste langt før i tiden.

Og her er en link til en mulig søster til Abraham:

http://home.no.net/mikegl/fam03507.htm

> Måske datteren (Anna) Jacobæa er opkaldt efter farfaren.
> Og broren hedder meget passende Anders (=Andreas, som Abrahams
> søn).

Eller efter Abraham sin morfar, som ant. må være en Anders Schierven,
ant. er det en slægt fra Skien (Vestfold) du kan finde mere om,
hvis du er på ret vej med din Abraham.

Har været lidt nysgerrigeper på det her, for om mulig også
at kunne finde frem til, hvem købmand/skipper på Galeasen
"Samson" Peder Aaris's husholderske Anne (Anna) Elisabeth
Falch/Falck/Falk var, det er jo lidt snodigt (pudsigt), at du har en
datter
til Abraham - Juliane Marie (f.1752) gift med en etatsråd Ole Rested,
(fandt dem for resten i en FT:1801 Sankt Annæ Øster Kvarter København),

(Som nævnt tidligere blev A.E.F. husholderske hos
overvejer og maaler enkemand Niels Rested i Korsør,
(også set ham nævnt som borgmester) ant. efter skipper Aaris død 1789,
og hvor hun var i FT:1801, der var også den næstyngste søn til skipperen
Hendrich Christoph Valentin Aaris f. 1782 som logerende 1801,
ant. kom han i pleje der efter faderens død, og han døber da
også en søn Niels Rested Aaris).

Det var så det.

Bente Aaris

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 21-06-02 18:03

> [...]
> til Abraham - Juliane Marie (f.1752) gift med en etatsråd Ole Rested,
> (fandt dem for resten i en FT:1801 Sankt Annæ Øster Kvarter København),

Det her er jo næsten som en kabale, der er ved at gå op. "Anna Elisabeth" er
jo også de to fornavne på Abraham Falchs kone (Anna Elisabeth Soelberg,
1717-94). Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at jeg har fundet alle Abraham
Falch & Anna Elisabeth Soelbergs børn. Husholdersken Anna Elsibeth Falch må
være født ca 1747, og der er faktisk "plads" til hende i søskendeflokken.
Hun er, hvis hun hører til her, sikkert døbt i Nikolaj Kirke i Kbhv. Der er
en hel del spor at forfølge nu.

mvh Tom

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 26-06-02 22:01

Jeg har nu præciseret min Falch-efterlysning på

http://www.brondsted.dk/brondsted/forslaegt.html#FalchEfterlysning

og spørger om der nogen der kender til Abraham Falck, søn af sognepræsten i
Ramnes Jacob Abrahamsen Falck (1663-1739)?

(se også http://www.brondsted.dk/brondsted/Thaulow.html)

Er han identisk med Abraham Falch (1712-76) i København.

Som foreslået af Bente Aaris, vil jeg også stille spørgsmålet i debatforum
http://digitalarkivet.uib.no

mange hilsner
Tom Brøndsted