Tiscali - trækning af ledninger
Fra : Peter Elmkvist Snabe

Dato : 16-06-02 12:16

Hej

Jeg overvejer at få Tiscali ADSL. Mit spørgsmål går på. Jeg skal flytte ind
i en udlejningsejendom på 3 sal. Hvorfra trækker de ledningerne? Det er jo
ikke sikkert at udlejer vil have kabeltrækning uden på ejendommen eller i
selve opgangen. Hvad er jeres erfaringer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-06-02 12:29

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> wrote in message

> [...]
> ikke sikkert at udlejer vil have kabeltrækning uden på ejendommen eller i
> selve opgangen. Hvad er jeres erfaringer

Det gør de slet ikke...

Hvis der ikke er de nødvendige ledninger inde i lejligheden, kan du ikke få
Tiscali ADSL på rå kobber.

Inde i din lejlighed er der sikkert en tilslutnignsdåse, måske ved
eltavlen... Hvor der så er et 4 partskabel(måske) som går til et centralt
krydsfelt i nærheden. hvor de trækker det der´ fra. Men de går ikke igang
med at etablere nogen lednignsforbindelse ud af lejligheden, hvis den ikke
allerede er der.

Fra : Nicolai

Dato : 16-06-02 16:44

> Det gør de slet ikke...

Sjovt, det gjorde de ved mig, da jeg bestilte Tiscali ADSL.

> Hvis der ikke er de nødvendige ledninger inde i lejligheden, kan du ikke

> Tiscali ADSL på rå kobber.

Teknikeren, som installerede mit Tiscali ADSL, tjekkede slet ikke om jeg
havde ledigt kobber.

> [...]
> med at etablere nogen lednignsforbindelse ud af lejligheden, hvis den ikke

Sjovt, så har jeg altså slet ikke nogen ekstra ledning?. Gad vide hvad det
så er, at jeg har siddende til min 1 mbit linie fra Tiscali. Og gad vide,
hvad han så skulle bore for, fra min lejlighed og ud.

Om de har lavet det om, det ved jeg ikke. Men hos mig, der lagde de et nyt
kabel, helt uden at tjekke det jeg allerede havde telefon på.

--
*Nicolai

"Winning isn't everything - but wanting to win is."
/Vince Lombardi

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-06-02 16:56

On Sun, 16 Jun 2002 17:43:40 +0200, "Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> wrote:

>Sjovt, det gjorde de ved mig, da jeg bestilte Tiscali ADSL.

Og hos mig ville CC ikke, og jeg er sikker på at WOL/Tiscali ikke
ville, og stadig ikke vil, og det skyldes at det vil tage TDC's
teknikker en hel dag for min. 2 mand at føre kobber fra min lejlighed
og ned i kælderen.

Kort sagt, om de (Tiscali og CC) vil betale TDC for at føre kobber fra
lejligheden til nærmeste fordelerskab afhænger af hvor mange
mandetimer der skal bruges, er det for mange, så vil de heller miste
kunden end bruge penge på at skaffe kobber til kunden. Nu har de så
mulighed for at dele kobber med TDC, således at TDC bruger kobberet
til telefoni og de andre bruger det til ADSL.

Hvordan er det engetligt med Tele2 skal man også have telefoni hos dem
for at få ADSL, eller kan man have det hos TDC, eller helt undlade at
have telefon? Det er jo TDC der levere ADSL udstyret i begge ender, og
så bare føre data'ene fra DSLAM'en til nogle få centrale steder i
landet,,,

--
news.milli.dk føre pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Nicolai

Dato : 16-06-02 17:02

"Ivar Madsen" <news-12-04-02@milli.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ville, og stadig ikke vil, og det skyldes at det vil tage TDC's
> teknikker en hel dag for min. 2 mand at føre kobber fra min lejlighed

Det må være en praksis som er blevet ændret, da de slet ikke kiggede på den
slags først. Han kom bare ud og satte det op, hvor jeg ville have det.

> [...]
> mulighed for at dele kobber med TDC, således at TDC bruger kobberet
> til telefoni og de andre bruger det til ADSL.

Kan jeg godt se, men det var ikke hvad der skete i mit tilfælde. Men så har
jeg måske bare været heldig.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-06-02 17:16

On Sun, 16 Jun 2002 18:02:05 +0200, Nicolai wrote:

> [...]
>
> Det må være en praksis som er blevet ændret, da de slet ikke kiggede
> på den slags først. Han kom bare ud og satte det op, hvor jeg ville

Det som Tiscali køber af TDC inkluderer en vis arbejdstid, hvis det
tager længere tid, så skal Tiscali betale ekstra for det, og skal derfor
acceptere det.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Nicolai

Dato : 17-06-02 21:36

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Det som Tiscali køber af TDC inkluderer en vis arbejdstid, hvis det
> tager længere tid, så skal Tiscali betale ekstra for det, og skal derfor

Det har ikke noget med mit svar at gøre, for det jeg svarede på lød "Hvis
der ikke er de nødvendige ledninger inde i lejligheden, kan du ikke få
Tiscali ADSL på rå kobber."

Og jeg havde _ikke_ de nødvendige ledninger.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-06-02 21:52

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse news:tKrP8.555$va.77167@news000.worldonline.dk...

> [...]
> Tiscali ADSL på rå kobber."
>
> Og jeg havde _ikke_ de nødvendige ledninger.

Det er jo lige det Jesper skriver !

Tiscali betaler TDC for et vist antal timer - og hvis det kan gøres inden for disse timer,
så laver teknikeren det bare uden videre !

Hvis han skønner, at dt ikke kan laves på disse timer - så gør han det ikke, da Tiscali
så skal betale ekstra - og det vil de sikkert ikke !

Jan

Fra : Nicolai

Dato : 17-06-02 23:18

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo lige det Jesper skriver !

Ja, det kan jeg godt se. Jeg havde fået blandet 2 indlæg sammen.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-06-02 17:17

On Sun, 16 Jun 2002 18:02:05 +0200, "Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> wrote:

>Kan jeg godt se, men det var ikke hvad der skete i mit tilfælde. Men så har
>jeg måske bare været heldig.

Tror du ikke at TDC ved hvor de har kobber, og hvor meget kobber der
er?
Der findes tilfælde hvor de ikke ved det, men generelt så ved de det.

Fra : Lars Christensen

Dato : 16-06-02 22:02

On Sun, 16 Jun 2002 17:56:02 +0200, Ivar Madsen
<news-12-04-02@milli.dk> wrote:

> [...]
>have telefon? Det er jo TDC der levere ADSL udstyret i begge ender, og
>så bare føre data'ene fra DSLAM'en til nogle få centrale steder i

Jeg kan såvidt jeg kan aflæse af deres side så skal man have telefoni
hos Tele2 hvis man ønsker ADSL hos dem. Priserne de oplyser er også
inkl. telefoni.

Lars

Fra : Jesper Skriver

Dato : 16-06-02 17:15

On Sun, 16 Jun 2002 17:43:40 +0200, Nicolai wrote:

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
> meddelelse news:3d0c7671$0$674$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Teknikeren, som installerede mit Tiscali ADSL, tjekkede slet ikke om
> jeg havde ledigt kobber.

Det kan man alså se på andre måden end at åbne dåsen ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Nicolai

Dato : 17-06-02 21:33

> Det kan man alså se på andre måden end at åbne dåsen ...

Og? Det har da ikke noget at gøre med det, som jeg svarer på oven over.
Netop at jeg godt kunne få Tiscali ADSL _uden_ at have de nødvendige
ledninger. Tjek lige hvad det er, at jeg svarer på. Tak.

Fra : Martin Mann

Dato : 16-06-02 17:22

Nicolai wrote:
> [...]
>
> Om de har lavet det om, det ved jeg ikke. Men hos mig, der lagde de et nyt
> kabel, helt uden at tjekke det jeg allerede havde telefon på.

Der er vel (i store træk) tale om, hvor vidt der er fremført et ledigt
kobberpar til ejendommen, og ikke om der er et ledigt kobberpar i
telefonkablet inde i huset/lejlighedden. Jeg kunne forestille mig, at
det kabel din montør trak, var fordi du ville have et nyt telefonstik et
sted hvor der ikke sad et i forvejen, og han har så boret kablet ud
til dåsen uden for. eller?

Mvh
Martin

Fra : Rudi Stegen

Dato : 16-06-02 15:28

Hej Peter Elmkvist Snabe, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Jeg overvejer at få Tiscali ADSL. Mit spørgsmål går på. Jeg skal
> flytte ind i en udlejningsejendom på 3 sal. Hvorfra trækker de
> ledningerne?

Som Bjarke siger afhænger det af omstændighederne.

Da jeg skulle have det for et par år siden, ville stikket sidde mest
praktisk umiddelbart under et af telefonstikkene. TDC-montøren åbnede
så det, kiggede på kablet til det og trak et ekstra kobberpar ud og
smækkede stikket op på gulvlisten som ønsket.
Derefter ud til dåsen uden på huset hvor han forbandt det frie
kobberpar og forbandt dem.

Især hvis det er relativt nye kabler (dvs. 15-20 år eller så), der går
til dåserne, ligger der hyppigt et ekstra kobberpar i dem.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Nicolai

Dato : 16-06-02 16:47

"Peter Elmkvist Snabe" <peter@snabe.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke sikkert at udlejer vil have kabeltrækning uden på ejendommen eller i
> selve opgangen. Hvad er jeres erfaringer

Min erfaring er, at han satte stikket, lige hvor jeg ville have det i min
lejlighed. Derfra kørte han ud og lagde det op på væggen, hen til dåsen. Ude
på vores væg, altså udendørs, sidder der masser af telefonkabel, så det
syner ikke ekstra og derfor ikke noget problem.

Sidder der ikke ledninger til telefon og lign. i forvejen?

Fra : Anders Bystrup

Dato : 16-06-02 19:07

> Det er jo
> ikke sikkert at udlejer vil have kabeltrækning uden på ejendommen eller i
> selve opgangen. Hvad er jeres erfaringer

Kan udlejer egentligt lovligt forhindre en i at sætte et telefonstik op???

Anders

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-06-02 19:09

"Anders Bystrup" <anders@XXXXXX.redakula.net> wrote in message

> Kan udlejer egentligt lovligt forhindre en i at sætte et telefonstik op???

Det kan han da helt sikkert....

Han kan nok ikke blande sig i, hvad du skuer op på vægen....

Men gennemføringer osv.. er de nok ikke så glade for...