IBM kan, kan jeg også??
Fra : tubs

Dato : 16-06-02 10:43

Hej
Satte for nogen tid siden en IBM 40GB i en K6- 2 med Win 98 SE indlæst. Ved
hjælp af en diskmanager fra IBM fik jeg den til at se hele disken (Win vil
vist kun se max 32 GB).
Nu har jeg flyttet disken til en anden maskine, og vil helst bevare alle de
gode data jeg har liggende på den.
Spørgsmålet er så, det diskmanageren 'gjorde', ligger det i bios, eller på
disken - altså, hvad gør jeg for at få adgang til hele disken uden at slette
data.
På forhånd tak
Mvh tubs

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-02 14:56

"tubs" <tubs@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Ved
> hjælp af en diskmanager fra IBM fik jeg den til at se hele disken (Win vil

Det var din BIOS, der ikke ville se mere. Ikke Windows.

> [...]
> Spørgsmålet er så, det diskmanageren 'gjorde', ligger det i bios, eller på
> disken - altså, hvad gør jeg for at få adgang til hele disken uden at

På harddisken. Det var en lille BIOS-extension, der overtog nogle
harddiskadgangsopgaver fra BIOS. Du kan stadig bruge disken - men det vil
være en god ide at afinstallere DiskManageren, når den ikke længere er
nødvendig. En "fdisk /mbr" kan vistnok gøre det.
Du behøver således ikke gøre noget for at få adgang til dataene på disken -
blot afinstallere diskmanageren, hvis du vil have en _lille_ smule mere fart
på.

/Chr