Oracle8/Toad problem
Fra : Jakob

Dato : 16-06-02 09:01

Hey!

Jeg har et problem når jeg bruger Toad til at opnå forb. til min Oracle-DB.
Problemet er, at når jeg forsøger at anvende Oracle's PL/SQL indlejret i
(eksempelvis) en trigger - og bruger variablerne :new og :old, så popper der
et vindue op der prompter mig for deres type, navn og værdier!? Men uden at
være den store Oracle-haj, så er jeg da overbevist om at netop variablerne
:new og :old er PL/SQL specifikke som indeholder hhv de nye værdier og gamle
værdier før en evt update på en række.

Problemet skyldes ikke at jeg har skrevet min trigger forkert, idet jeg både
har kopieret eksempler direkte fra nettet, og fra Oracle-lærebøger (samme
problem med :new og :old hver gang) ... Jeg tror lidt problemet kan skyldes
en Toad-indstilling...

Nogen der kan hjælpe??

Mvh Jakob

Fra : Michael Hjorth

Dato : 18-06-02 23:14

Jakob wrote:

> [...]
> :new og :old er PL/SQL specifikke som indeholder hhv de nye værdier og gamle

Ja, men kun hvis koden udføres i en trigger.
Hvis du f.eks. klipper koden ud og kører den i toad's sql-vindue så tror
PL/SQL bare at det er to helt almindelige bind-variable som jo
selvfølgelig skal have en værdi før sætningen kan udføres.

> [...]
> problem med :new og :old hver gang) ... Jeg tror lidt problemet kan skyldes

Det tror jeg som sagt ikke...
Virker din trigger? Du kan vel se på dine data om den virker hvis du
forsøger at indsætte/opdatere/slette fra dine tabeller.

Michael.