Ny forewall med iptables
Fra : Peter

Dato : 16-06-02 08:01

Hej

Jeg har lige installeret en minimal Red Hat 7.3 og forsøger at få iptables
til at fungere.
Jeg har to netkort i maskinen som er dedikeret firewall.

Begge netkort virker - man kan fra FW pinge ud i verden på eth1 og omvendt
og man kan pinge den maskine der er sat til eth0 og omvendt.

Jeg har følgende regler i iptables:

iptables -A FORWARD -s 192.168.1.0/24 -i eth0 -o eth1 -j ACCEPT

iptables -A FORWARD -d 192.168.1.0/24 -i eth1 -o eth0 -m state --state
ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

iptables -t nat POSTROUTING -s 192.168.1.0/24 -o eth1 -j MASQUERADE

Alle Policies er indtil videre sat til ACCEPT

Hvad mangler jeg for at få makinen på LAN-delen til at kunne se verden?

Hilsen Peter

Fra : Peter

Dato : 16-06-02 08:14

"Peter" <no_spam@no.where> wrote in message

> Begge netkort virker - man kan fra FW pinge ud i verden på eth1 og omvendt
> og man kan pinge den maskine der er sat til eth0 og omvendt.

Glemte at sige, at jeg har afinstalleret ipchains

Hilsen Peter

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 16-06-02 08:18

Peter wrote:
> [...]
>
> Alle Policies er indtil videre sat til ACCEPT
>
> Hvad mangler jeg for at få makinen på LAN-delen til at kunne se verden?

Hej Peter,

så vidt jeg kan se kan du have gavn af denne side da RH 7.3 bruger en
2.4 kerne.

http://www.sslug.dk/sikkerhed/netfilter.html

Mvh. NKJensen

Fra : Peter

Dato : 16-06-02 09:33

"Niels Kristian Jensen" <news2000@e-box.dk> wrote in message

> så vidt jeg kan se kan du have gavn af denne side da RH 7.3 bruger en
> 2.4 kerne.
>
> http://www.sslug.dk/sikkerhed/netfilter.html

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med at jeg har gavn af siden pga ny
kerne?
Mit FW-script virker upåklageligt.

Men du har ret - jeg havde gavn af siden.
Jeg kunne ud af den se, at jeg havde glemt at køre følgende linie:

echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Nu virker det

Tusind tak for det hurtige svar.

Hilsen Peter

Fra : Peter

Dato : 16-06-02 12:41

> Jeg kunne ud af den se, at jeg havde glemt at køre følgende linie:
>
> echo "1" >/proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Hvordan får man kørt denne linie ved hver reboot automatisk?

Hilsen Peter

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-06-02 13:08

On Sun, 16 Jun 2002 13:41:00 +0200, "Peter" <no_spam@no.where> wrote:

>Hvordan får man kørt denne linie ved hver reboot automatisk?

Du kan lave et lille script, der kører funktionen, men i praksis er
det bedre at sætte det samlet ind i konfigurationen, i stedet for at
man skal lede opstartslister og -filer igennem for at se om de
tilfældigvis skulle kaste noget efter /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Tilføj følgende linje til /etc/sysctl.conf:
net.ipv4.ip_forward = 1

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter

Dato : 16-06-02 13:24

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> wrote in message

> Tilføj følgende linje til /etc/sysctl.conf:
> net.ipv4.ip_forward = 1

Smukt - den stod til 0 som standard - nu virker det.
Takker - Peter

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-06-02 13:32

Peter wrote:

> Hvordan får man kørt denne linie ved hver reboot automatisk?

net.ipv4.ip_forward = 1

i /etc/sysctl.conf.

/Rasmus

A wizard is never late, nor is he too early.
He arrives precisely when he wants to
-- Gandalf