Bundkort dødt, eller??
Fra : Kim Bækgaard

Dato : 15-06-02 20:37

Hej gruppe(r)!

En af mine venner står med et underligt problem (som afholder ham fra selv
at skrive) - håber at nogen kan hjælpe

I går modtog han en Athlon XP1600+, som skulle sættes i hans ECS K7S5A i
stedet for en T-Bird 1200 (FSB266). CPU'en bliv installeret og BIOS blev
resat til 100/100 - hvilket jo ikke rigtigt passede.

Da han derefter går i BIOS for at rette til 133/133 - samt vælger "load
optimal settings" (hvilket efterfølgende viser sig at være det samme som
"fail safe") resulterer det i at dyret opfører sig underligt - når aldrig at
boote og efter 3-4 forsøg bare dør - og ikke er til at få liv i. MB når ikke
engang til POST.

Derefter sættes den gamle CPU i for at se om det giver noget resultat - den
kommer lige op nogle få sekunder - og dør. Vi har en teori om at
motherboardet nok er stået af.

I dag købes så nyt MB (maskinen SKAL bruges i morgen) - et ASUS A7V266-C,
som installeres med XP'en - dioden viser at Motherboardet får strøm - men
intet liv derudover.

Der forsøges med T-Bird - samme resultat. Nu er teorien at det første MB er
stået af og i faldet har slået begge CPU'er ihjel, efterhånden som de er sat
i.

Herefter forsøges med en helt anden CPU (stadig en T-Bird 1200) på ASUS -
maskinen booter, starter op i BIOS, hvor der spørges om der er tale om 900
eller 1200 MHz - billedet står i 3 sekunder, hvorefter maskinen dør igen.

Under hele forløbet er der forsøgt med forskellige RAM-klodser, grafikkort
etc - også uden grafikkort - og på intet tidspunkt nås til POST, hvis den
først én gang er gået død med den pågældende CPU.

Nu er vi ligesom nået til konklusionen et det eneste gennemgående i forløbet
er strømforsyningen - det forsøger vi at skifte i morgen, men...

Er der evt. andre muligheder der bør undersøges?
Passer en defekt strømforsyning med ovenstående beskrivelse?
Hvor stor er sandsynligheden for at MB (2 stk.) og/eller CPU (3 stk.) er
døde?

Håber at I kan hjælpe

Med venlig hilsen

Kim

Fra : Ole Axelsen

Dato : 15-06-02 21:21

"Kim Bækgaard" <kim@REMOVETHISdevil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Passer en defekt strømforsyning med ovenstående beskrivelse?
> Hvor stor er sandsynligheden for at MB (2 stk.) og/eller CPU (3 stk.) er

Det kan let være både CPU og board der er smadret. Min teori er, at ved
montering af den nye CPU er den blevet skadet og har taget boardet med i
faldet. Ved at prøve den i et andet board er også dette røget med. Jeg har
set dette ske. Jeg har faktisk en Athlon 1400 liggende, fra den gang de lige
var kommet frem og var ret dyre, der netop var skyld i døden for to boards.
Massakren blev dog heldigvis stoppet i tide, så det blev "kun" de to boards
samt den ene CPU der var ødelagt.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Kim Bækgaard

Dato : 15-06-02 22:04

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@mail.dk> wrote in message
> [...]
boards.
> Massakren blev dog heldigvis stoppet i tide, så det blev "kun" de to

OK - tak - det betyder i hvert fald at isætning af CPU i en af mine maskiner
er det absolut sidste vi prøver.

Der er dog stadig det pudsige at kombinationen MB#2 + lånt CPU rent faktisk
levede i de ca. 5 sekunder, men - vi bliver nok klogere i morgen (eller også
bliver jeg indlemmet i døde CPU'ers klub)

Nogen forklaring på hvordan en defekt CPU trækker et MB i døden?

Kim

Fra : DMJ

Dato : 15-06-02 22:18

Et spinkelt håb er at checke om cpu køleren sidder forsvarligt. Jeg har
prøvet at hvis køleren ikke sad ordentligt stod boardet bare og genstartede.

Fra : Kim Bækgaard

Dato : 16-06-02 00:04

"DMJ" <devilboy@webhiker.dk> wrote in message
> Et spinkelt håb er at checke om cpu køleren sidder forsvarligt. Jeg har
> prøvet at hvis køleren ikke sad ordentligt stod boardet bare og
genstartede.

Det kunne selvfølgelig være - men nu har den køler været påsat så mange
gange i forløbet - og ejeren er mildt sagt ikke nogen novice - så jeg tror
umiddelbart ikke at det er der problemet er.

> Ellers prøve at cleare CMOS.

Det er forsøgt - i det mindste på board 1

Men tak for svaret

Kim

Fra : henrik

Dato : 15-06-02 23:53

>Nogen forklaring på hvordan en defekt CPU trækker et MB i døden?

Nej! Det lyder helt vanvittigt!
Har i kontrolleret CPUerne for skader. Bare et lille flig af et hjørne eller
en kant er nok til at "dræbe" en athlon.

Det kan muligvis være strømforsyningen. Prøv at start strømforsyningen op og
mål om den giver den rigtige spænding!

mvh
henrik

Fra : Kim Bækgaard

Dato : 16-06-02 00:10

"henrik" <micki244@worldonline.dk> wrote in message

> Nej! Det lyder helt vanvittigt!

Jeg har heller ikke hørt om det før i større stil.

> Har i kontrolleret CPUerne for skader. Bare et lille flig af et hjørne
eller
> en kant er nok til at "dræbe" en athlon.

Nu har jeg ikke selv (endnu - men det kommer) været til stede under
operationen - men ejeren er så garvet i dette her, at jeg tvivler på at han
ville kunne gøre det 3 gange i træk. Men vi prøver at tjekke.

> Det kan muligvis være strømforsyningen. Prøv at start strømforsyningen op
og
> mål om den giver den rigtige spænding!

Will do - har faktisk tilfældigvis et voltmeter i nærheden for at
"diagnosticere" en anden død PC.

Er det muligt at sådan en power supply har en form for
overbelastningssikring - enten på forkert spænding eller overhedning?
Jeg skylder måske at fortælle at der er tale om en Noise Control PSU med
Papst blæser - dog ikke nyeste version (den med termostatstyring)

Men tak for svarene - vi må håbe at det hjælper

Kim

Fra : Chingachgook

Dato : 16-06-02 13:31

> [...]
> Jeg skylder måske at fortælle at der er tale om en Noise Control PSU med
> Papst blæser - dog ikke nyeste version (den med termostatstyring)

Jeg mener der sidder en automatisk sikring i sådan en PSU (det gør der i
hvertfald i min PSU, som lige tager en pasue på et par minutter hvis man
kommer til at kortslutte den! (har prøvet det et par gange og PSU'en oldt en
"pause" på et par minutter for derefter at køre igen)).

Men hvis det sker så slukker den helt, altså så det hele går dødt, ikke så
skærmen fryser el. lign.

held og lykke på jagten og sig lige til hvis I finder løsningen!
Det er et af de mærkeligste problemer jeg har hørt om længe!

//Chingachgook

Fra : Sven

Dato : 16-06-02 01:42

> [...]
> Passer en defekt strømforsyning med ovenstående beskrivelse?
> Hvor stor er sandsynligheden for at MB (2 stk.) og/eller CPU (3 stk.) er

Jeg har næsten prøvet noget lign., og det endte op med at være en defekt
strømforsyning. Den viste de rigtige volt når intet var tilsluttet, men
såsnart den skulle trække "læsset" dykkede spændingen så meget, at den ikke
kunne komme til POST.
Vi fandt fejlen ved at montere en CPU, et grafikkort, 64Mb ram samt et
floppydrev. Så kunne den starte, men forbandt vi bare en hd med
strømstikket, så nåede den ikke til POST.
Jeg synes dog ikke dette lyder til at passe helt på dit problem, da du,
SVJV, udskifter en CPU en en anden model der bruger mindre strøm, men
selvfølgelig KAN strømforsyningen jo godt være gået i stykker lige på dette
tidspunkt.

Sven

Fra : ab

Dato : 16-06-02 08:30

Jeg har været ude for noget lignende. Alt blev skiftet frem og tilbage - det
var strømforsyningen, der ikke ville noget som helst.

Jeg skiftede til en anden PSU - og alt virkede igen. Dagen efter prøvede jeg
den første PSU igen - og den virkede underligt nok igen - og har virket
upåklageligt lige siden. (?)

(Jeg kan godt ca. regne ud, hvad der menes, men hvad er det for en "post" I
skriver om ?)

ab

(Bund-citering er måske efter bogen, men "bundirriterende")

Fra : Erik

Dato : 16-06-02 10:13

"ab" <abc_ab@image.dk> skrev i en meddelelse

> (Jeg kan godt ca. regne ud, hvad der menes, men hvad er det for en "post"
> skriver om ?)

Post er den almindeligt brugte betegnelse for den del af boot-processen der
foregår i Bios. Det er forskelligt fra bundkort til bundkort - men som regel
vil du under "post" se at informationer om RAM, CPU etc. ruller ned over
skærmen, og at procesen afsluttes med et fornøjet bip, hvis der ikke findes
fejl. Hvis der er alvorlige fejl i RAM, CPU eller grafikkort når du aldrig
til post, - istedet vil mange bundkort udsende en bip-kode, lidt i stil med
morse. Her kan man så slå op i manualen og se hvilken fejl bip-koden
refererer til.
Bios er en slags mini-operativsystem som håndterer den basale hardware i
maskinen. Bios er software, men er lagret på en chip på bundkortet. Det er
ikke alle computere der har en bios (Jeg mener ikke at Macintosh har Bios),
men den er nødvendig på PC'ere fordi det her skal være muligt at bruge alle
mulige mærkelige former for hardware sammen på kryds og tværs af standarter.

Fra : Kim Bækgaard

Dato : 16-06-02 19:59

Først og fremmest tak til alle der er kommet med råd og ideer!

Slutningen på det (indtil videre) er at vi HAR identificeret
strømforsyningen som synderen. Vi forsøgte i dag med en anden (fuldstændig
almindelig - ikke noget tysk overpris-halløj der) strømforsyning på det ene
af bundkortene og med en "frisk" CPU (min Duron 750 - efter et par dybe
indåndinger). Det virkede fuldstændigt efter hensigten.

Derefter prøvede vi at skifte CPU til den ene af de to formodet døde
T-Birds - nu er det ikke længere en formodning at den er død - det er et
confirmed fact. I mellemtiden var den lånte T-Bird også konstateret stendød
af ejermanden. (Som nu glæder sig over en gratis opgradering).

Forhåbningen går nu på at det andet motherboard (som blev købt i går) også
har overlevet - mens den ligeledes spritny Athlon XP højst sandsynligt må
afskrives.

Bottom line er i hvert fald at der ikke igen - heller ikke i den nærmeste
omgangskreds - bliver købt Noise Control-strømforsyninger - det har
foreløbigt kostet adskillige tusinde kroner i afbrændte CPUer samt en
helvedes masse ekstraarbejde og adskilte PCer. Når man betaler så meget for
en strømforsyning, må man også kunne forvente bare en smule mere end fra en
"Standardmodel"

Til orientering var den pågældende version en 300W med Papst 1500 RPM Fan -
nu er det i stedet en bunke værdiløst skrot, som aldrig igen kommer i
nærheden af en PC.

Med venlig hilsen

Kim

Fra : DWM

Dato : 16-06-02 20:30

> [...]
for
> en strømforsyning, må man også kunne forvente bare en smule mere end fra

Det kan ske med alle strømforsyninger og i tilfælde af at du snakker
om PSU´er fra det tyske noice control firma så er det enermax PSU´er.
Det eneste NC gør er at skifte blæserne.
Ud over det kan jeg så sige at jeg har 3 Enermax PSU´er, 2 modificeret af
NC og de virker alle som de skal.

/Kenneth Iversen

Fra : Kim Bækgaard

Dato : 16-06-02 21:11

> [...]
> Det eneste NC gør er at skifte blæserne.
> Ud over det kan jeg så sige at jeg har 3 Enermax PSU´er, 2 modificeret af

Jeg er selvfølgelig godt klar over at det kan ske for enhver PSU - men det
skal nu ikke afholde hverken min uheldige ven eller mig fra at holde os
langt væk fra NC's PSUer - vi har sådan et "gå aldrig tilbage til en
fuser"-princip - specielt når fuserne er så dyre.

Jeg har heller aldrig hørt om den her problematik før - godt nok har jeg
oplevet afbrændte PSUer, men det er typisk efter 2-3 års "hårdt" brug og
indtil videre er de bare brændt rent af. Denne her PSU er ca. ½ år gammel,
hvilket er alt for lidt.

Jeg må også indrømme at jeg aldrig er stødt på en der holdt sig så meget i
live at den kunne nakke enhver CPU den kom i nærheden af ;=)

Interessant at det er Enermax der leverer - der røg måske det mest oplagte
alternativ til NC. Under alle omstændigheder bliver det ikke en modificeret
PSU der er i sigte - det kan godt være at sådan en 1500 RPM Papst er
lydsvag, men til gengæld ryger køleevnen åbenbart så meget at det KAN gå
galt - i det mindste er for megen varme ikke det sundeste.

Men tak for kommentaren.

Kim

Fra : DWM

Dato : 16-06-02 21:40

> [...]
> indtil videre er de bare brændt rent af. Denne her PSU er ca. ½ år gammel,

Jeg har oplevet at der var en der fes af efter 2 uger. Det er kedeligt.

> Jeg må også indrømme at jeg aldrig er stødt på en der holdt sig så meget i
> live at den kunne nakke enhver CPU den kom i nærheden af ;=)

Nej det har jeg nu heller aldrig hørt om.

> [...]
> lydsvag, men til gengæld ryger køleevnen åbenbart så meget at det KAN gå
> galt - i det mindste er for megen varme ikke det sundeste.

Det har du ret i og ja der ryger noget køleevne ved at vælge PSU´er
med lav hastighed. Alt i alt er det et spørgsmål om hvor meget køling man
har brug for. Jeg kan næsten gætte mig til at du har købt den hos
webconsult. Der kan jeg også se at de anbefale den med 1500rpm.
Efter min mening er det for lavt selv til et almindeligt system.

> Men tak for kommentaren.

Det var da så lidt.

/Kenneth Iversen