Ålejern
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 15-06-02 14:08

Hej Dav
Er her nogen der ved hvor man kan købe et Ålejern

Fra : Morten Vestergaard

Dato : 15-06-02 20:40

"Jesper Nielsen" <murer2@worldonline.dk> wrote in message news:<I_GO8.52587$N46.1766022@news010.worldonline.dk>...

> Hej Dav
> Er her nogen der ved hvor man kan købe et Ålejern

Det kan jeg ikke hjælpe dig med. Men vil lige gøre dig opmærksom på,
at det er strengt forbudt at stange ål i Danmark!

Venligst

Morten

Fra : Brian C

Dato : 15-06-02 21:13

Nu er det ikke fordi jeg tvivler på at du har ret, men har du et link disse
oplysninger?

jeg har været lidt ude og kigge, men har ikke kunne finde fiskeri lovene,
kun et eller andet vedrørende fiskeri ved Gabors kyster....
og der planlægger jeg ikke ligefrem at tage hen

mvh.
Brian

Fra : chr joh

Dato : 15-06-02 23:22

du må godt stange ål i danmark,jeg har stanget lå i guldborgsund som knægt
sammen med min far du skal bare bruge et bestemt jern.ved storestrømmen må
du bruge et jern der hedder heksen.Men på denne årstid skal du lyse ål det
gør du ved at have noget kraftigt lys,med i båden, lyser ned i vandet og
haps der kommer ålen og du stanger den med jernet,det skal være vind
stille.og du skal sejle langsomt..Du må ikke lyse ål alle steder i Danmark
det skal du undersøge
mvh
christian
ps se i den blåavis efter et ålejern de er der somme tider

Fra : chr joh

Dato : 15-06-02 23:59

det kan godt være at det er blevet forbudt at stange ål kan ikke finde
noget.nogle steder.Fandt kun en hjemmeside og han skrev også at det var
forbudt.
var lige en tand for hurtig måske.

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 16-06-02 09:18

> [...]
> haps der kommer ålen og du stanger den med jernet,det skal være vind
> stille.og du skal sejle langsomt..Du må ikke lyse ål alle steder i Danmark

Hej Chr Joh

Du må ikke blusse ål noget sted i DK, det har været forbudt i mange år, i
hvert fald siden 1965, hvor ferskvandsfiskeriloven forbød det over hele
landet. Mange steder, bl.a. i Guldborgsund, var det også forbudt ved
regulativer og bekendtgørelser allerede inden da.

At der så er mange, der gør det alligevel er en anden sag. Men der er jo
også mange, der fisker ål med dæk og rør, og det har også været forbudt i
mange år.

Steen

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 16-06-02 09:43

> [...]
> haps der kommer ålen og du stanger den med jernet,det skal være vind
> stille.og du skal sejle langsomt..Du må ikke lyse ål alle steder i Danmark

Hej Chr Joh

Du må ikke blusse ål noget sted i DK, det har været forbudt i hvert fald
siden 1999, hvor en bekendtgørelse forbøde det i både salt- og ferskvand. I
ferskvand har det været forbudt siden 1965, og mange steder i saltvand,

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 16-06-02 09:07

"Brian C" <remove-this.conradsen@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er det ikke fordi jeg tvivler på at du har ret, men har du et link
disse
> oplysninger?

Hej Brian

Forbuddet findes i Bekendtgørelse om rekreativt fiskeri i salt- og ferskvand
samt redskabsfiskeri mv. i ferskvand. I §35 fremgår det at al fiskeri med
stangeredskaber er forbudt. I øvrigt må paragraffen betyde, at det også er
forbudt at fiske med harpun under dykning.

<citat>
§ 35. Følgende redskaber og fangstmetoder må ikke anvendes:

1) Trawl og andre fiskeredskaber spilet med skovle eller lignende, herunder
oterfiskeri.

2) Elektricitet, eksploderende, giftige eller bedøvende stoffer samt fiskeri
ved tørlægning.

3) Stangning eller hugning ved kunstigt lys samt hel eller delvis spærring
med lys eller elektricitet for fiskenes frie gang.

4) Stangeredskaber og lystre af enhver art - herunder ålekam - spyd og pile,
der er forsynet med kroge eller kroglignende anordninger beregnet til at
fastholde den spiddede fisk, samt skrabepilk og skydevåben, idet dog
fangstkrog til landing af fisk fanget med et andet redskab ikke er omfattet
af forbudet.

5) Jagen (pulsning) af fisk i redskaber.

6) Fiskeri med huggeredskaber (rykfiskeri).
</citat>

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 16-06-02 10:57

Steen Lindkvist Nielsen skriver:

(klip)

> 3) Stangning eller hugning ved kunstigt lys samt hel eller delvis spærring
> med lys eller elektricitet for fiskenes frie gang.

Betyder vel at man ikke må blusse ål, men gerne stange ved ved naturligt
lys.

> [...]
> fastholde den spiddede fisk, samt skrabepilk og skydevåben, idet dog
> fangstkrog til landing af fisk fanget med et andet redskab ikke er omfattet

Er et forbud mod de gammeldags ålelystre, der gennemborede fisken. En
almindelig, hvor fisken bliver klemt mellem 2 tænder er så vidt jeg ved
OK.

Men du har vist ret ang. jagt med harpun, det vidste jeg ikke.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Brian C

Dato : 16-06-02 12:32

"Leif Chr. Andresen" <Andresen@familie.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Steen Lindkvist Nielsen skriver:
> >

> Men du har vist ret ang. jagt med harpun, det vidste jeg ikke.

ja men kun i ferskvand

mvh Brian

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 16-06-02 15:09

> [...]
> OK.
>
> Men du har vist ret ang. jagt med harpun, det vidste jeg ikke.

Selvfølgelig er det et forbud mod de gammeldags ålelystre. De har været
forbudt siden 1951. Men det nye er så, at det også gælder andre slags
stangeredskaber. Der står altså "Stangeredskaber og lystre af enhver
art.............der er forsynet med kroge eller kroglignende anordninger
beregnet til at fastholde.....". Hvordan du vil få et ålejern af den
savtakkede type uden om den formulering, gad jeg nok vide, Savtakkerne er
der vel for at holde fisken fast. Til gengæld ser det ud til, at du godt må
fiske med et søm på et kosteskaft, blot sømmet ikke er bøjet, og der ikke er
lavet modhage på det....

Steen

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 17-06-02 22:16

> [...]
> beregnet til at fastholde.....". Hvordan du vil få et ålejern af den
> savtakkede type uden om den formulering, gad jeg nok vide, Savtakkerne er

Det kommer an på, om du definerer savtakker som "kroge eller
kroglignende anordninger", men du har da ret i, at det er uklart
formuleret.

Hvad værre er, så har jeg nu læst "Bekendtgørelse om rekreativt fiskeri
i salt- og ferskvand samt
redskabsfiskeri mv. i ferskvand" BEK nr 990 af 14/12/1999. Det skulle
jeg have gjort før jeg svarede dig.

Du omtaler §35 i bekendtgørelsen, men overser faktisk, at denne paragraf
findes i kapitel 6 "Redskaber i ferskvand" !!! Overskriften på §35 er
faktisk "Ikke tilladte fangstmetoder i ferskvand". Det forklarer også
alle trawlerne i Nordsøen.

Det er altså fuldt lovligt at stange ål i saltvand. Her reguleres
ålefiskeri dog bl.a. af "Bekendtgørelse om forbudte fiskemetoder i
saltvand", BEK nr 784 af 21/08/2000, der er så kort, at jeg bringer den
i sin fulde ordlyd:

I medfør af § 32, stk. 1, og § 130, stk. 2, i fiskeriloven, jf. lov nr.
281
af 12. maj 1999, og efter bemyndigelse fastsættes:
§ 1. Det er ikke tilladt ved fiskeri i saltvand at anvende:
risgårde,
ålekam,
piglyster,
skrabepilk,
eksploderende, giftige eller bedøvende stoffer, og
6) vod o.lign., der trækkes langs kysten ved hjælp af
motorkøretøjer
eller anden trækkraft på land.
§ 2. Overtrædelse eller forsøg på overtrædelse af bestemmelserne i § 1
straffes med bøde.
§ 3. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. september 2000.

For interesserede kan jeg oplyse, at alle bekendtgørelser kan findes på
http:www.retsinfo.dk eller http:www.fd.dk

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 16-06-02 09:45

> [...]
Hej Brian

Forbuddet findes i Bekendtgørelse om rekreativt fiskeri i salt- og ferskvand
samt redskabsfiskeri mv. i ferskvand. Den er fra 1999, men det meste af
ordlyden har for ferskvandsfiskeriets vedkommende gået igen siden 1965. I

Fra : Brian C

Dato : 16-06-02 10:30

Dette er lidt OT.

men ang. harpungeværet, har det længe været forbudt i ferskvand, men ikke i
saltvand, dog er der lige den detalje at harpunens spids kun må være enkelt,
ikke noget med tre- og fem-fork

og hvad ang. åle stangning, så behøver det ikke at være forbudt, i saltvand,
fordi det er det i det ferske, hvor der er lidt flere restriktioner omkring
det rekreative fiskeri

mvh. Brian C

Fra : Steen Lindkvist Niel~

Dato : 16-06-02 14:59

Hej Brian

Bekendtgørelsen er altså gældende for både ferskvand og saltvand, i
modsætning til de gamle bestemmelser. Men du har da ret så langt, som at
harpuner uden modhager ser ud til at falde uden for forbuddet.

Steen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 01-07-02 21:37

Der er da UTROLIG Bare fordi man søger et Ålejern tror folk at man skal
fiske med det!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jeg vil faktisk prøve og samle hele serien og glasblæse dem og male dem
sorte og hænge dem op på
væggen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fra : haagen

Dato : 07-08-02 08:25

Jeg har spurgt i fiskeri direktorartet og fået dette svar

Tak for din mail, da der ikke er nogle restriktioner eller forbud vedr.
åleblusning i det pågældende område er det at betragte som lovligt.
M.v.h. Lennart Skrivergaard - Overfiskeribetjent.

spørsmålet var:

Er det tilladt at blusse ål fra Jægerspirshavn til øksneholm.

Mvh.

Haagen

http://www.kandu.dk/