apache autorisation og PHP
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-06-02 14:23

Er der nogne direkte sikkerhedsproblemer ved at lade Apache stå for
bruger autorisation (via .htaccess) og så bare hive bruger navnet ind
i PHP via variablen der sættes ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Christian Joergensen

Dato : 15-06-02 15:20

On Sat, 15 Jun 2002 15:22:46 +0200, Henrik Stidsen wrote:
> Er der nogne direkte sikkerhedsproblemer ved at lade Apache stå for
> bruger autorisation (via .htaccess) og så bare hive bruger navnet ind i
> PHP via variablen der sættes ?

Det skulle jeg ikke mene, hvis du henter det fra $_SERVER['REMOTE_USER']
eller $_SERVER['PHP_AUTH_USER'].

--
Christian Jørgensen | Never make any mistaeks.
http://www.razor.dk |

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-06-02 16:35

Christian Joergensen <mail@phpguru.dk> wrote in

> Det skulle jeg ikke mene, hvis du henter det fra
> $_SERVER['REMOTE_USER'] eller $_SERVER['PHP_AUTH_USER'].

Godt nok, så havde jeg ret i mine antagelser ;)

Fra : Lars Petersen

Dato : 15-06-02 16:31

> Er der nogne direkte sikkerhedsproblemer ved at lade Apache stå for
> bruger autorisation (via .htaccess) og så bare hive bruger navnet ind
> i PHP via variablen der sættes ?

Det eneste der er et problem er at få folk logget ordentligt af.
Alt efter hvilken browser de bruger, kan det være nødvendigt for brugeren
at lukke browseren for at være logget "rigtigt" af.
Med IE og Mozilla kan man logge folk af ved at sende et forkert
brugernavn/password...

--
-
Lars

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-06-02 16:36

"Lars Petersen" <lp@your-pants.coder.dk> wrote in

> Det eneste der er et problem er at få folk logget ordentligt af.
> Alt efter hvilken browser de bruger, kan det være nødvendigt for
> brugeren at lukke browseren for at være logget "rigtigt" af.

Ja det sidder jeg og bøvler lidt med lige nu...

> Med IE og Mozilla kan man logge folk af ved at sende et forkert
> brugernavn/password...

...sende et forkert password ? - hvordan ?

Fra : Lars Petersen

Dato : 15-06-02 23:50

F.eks: http://bruger:password@server.dk/beskyttet/

--
-

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-06-02 13:22

> F.eks: http://bruger:password@server.dk/beskyttet/

nå på den måde ;)
Det virker, men for "optimal" brug er det nok smart ikke at sende til
en adresse i det beskyttede område da der jo så kommer en pop-up boks
til at skrive password i.

Er der nogen ideer til hvordan man får det til at virke i Opera ?