Østers og amning
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 14-06-02 19:02

Er der noget med, at man ikke må spise skaldyr, når man ammer? Er det
farligt eller kan det "bare" give luft i maven ell.?

Mvh
Lisbet

Fra : vagn torup

Dato : 15-06-02 14:33

Hej Lisbeth
Ingen af mine børn har reageret på at jeg har spist rejer, som jo også
er skaldyr
MVH Rikke

Fra : cloe

Dato : 16-06-02 08:26

Jeg har spist så at sige alt, uden det har påvirket mine børn på nogen måder
overhovedet.

Fra : Tomas O.

Dato : 16-06-02 17:27

cloe skrev:

> Jeg har spist så at sige alt, uden det har påvirket mine børn
> på nogen måder overhovedet.

Min ekskone spiste alt under graviditeten, jordbær hvidløg østers
muslinger og jeg har en sund 10 årig søn i dag.

Hilsen
Tomas
--
Kurser for voksne hos Ny Zone
http://www.forfattervaerkstedet.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-06-02 21:23

"Tomas O." <tfo@gmx.net> skrev:

> Min ekskone spiste alt under graviditeten, jordbær hvidløg
> østers muslinger og jeg har en sund 10 årig søn i dag.

Lad mig indledningsvis understrege at jeg ikke aner om det er
skadeligt for gravide eller ammende kvinder at indtage østers.
Men ovenstående argumenter kan man, med al respekt, ikke bruge til
noget. En mor der f.eks. ryger under graviditeten *behøver* f.eks.
ikke at få et handicappet barn - risikoen er bare større. På samme
måde kan det være med visse stoffer i madvarer. Med mindre man
decideret spiser gift er der ikke nogen 100-procents sammenhæng
mellem mulige og faktiske skadevirkninger. Men 20 % større risiko
for f.eks. en hjertefejl er vel også noget at tage hensyn til.

(For en sikkerheds skyld - jeg ved stadig intet om den konkrete sag
med østers - det er ene og alene argumenterne fra Tomas og cloe jeg
kommenterer).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tomas O.

Dato : 16-06-02 21:35

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> og faktiske skadevirkninger. Men 20 % større risiko for
> f.eks. en hjertefejl er vel også noget at tage hensyn til.

Vi spurgte i sin tid vores jordemoder. Min eks var bekymret for om
for eksempel hvdiløg vile give mælken en underlig smag så babyen
ikke vile spise.. jordmoderen sagde så ganske fornuftigt at så
ville en meget stor del af hele planetens babyer ikke spise. Og
hun fortsatte med at sige at praktisk taget al slags mad var der
ingen problemer med at spise selv når man ammede.

Hun kaldte det for ammestuehistorier

Som du selv påpeger kan der være visse ting i vore madvarer som
tilsætnignsstoffer, nitrater for eksempel som nok ikke er sundt at
videregive til babyen gennem modermælken. Så spis sund og hvis du
har råd... økologisk.

Hilsen
Tomas
--
Kurser for voksne hos Ny Zone
http://www.forfattervaerkstedet.dk/
"Weekend Far/Mor" og "Dit barn og dig" m.m.