Øl og tissetrang
Fra : Christian Muus

Dato : 14-06-02 17:38

Tit ved fest og lign. når jeg drikker øl, bliver min tissetrang meget stor,
og min blære kommer til at føles meget lille. Skal tisse meget og ofte,
hvilket både føles flovt, akavet og upraktisk.

Hvis jeg drak et tilsvarende kvantum vand, ville tissetrangen slet ikke
komme i nærheden. Man siger jo også, at øl er vanddrivende. Men hvad er det,
der gør det vanddrivende? Og er der noget man kan gøre anderledes, så man
ikke får den store trang?

/Christian

Fra : Astrup

Dato : 15-06-02 22:51

Er ikke helt sikker på sammen hænget og håber der er en der gider at af
eller bkræfte det jeg skriver! :)

Det kungere sådan at du har et center i hjerner der registrerer mange ting.
Insolin, hormoner, vandbalance osv. Ved hjælp at negativ feedback!!! (lød
smart)... Dette center hedder hupathalamus. Og sidder oppe midt i din
hjerne!

Lige da vi kom op af vandet for meget lang tid siden har hupothalamus
sagt... : " Spar på vandet, spar på vandet, spar på vandet!!!" Men når du
drikke bliver det din balance, reaktion og så videre dårligere... (Man
fatter ikke så meget) Og hypothalamus snøvler som man selv gør... Og
begynder at sige... " Splar spå vandet... Spar å andet... FISSE!!! Spark på
vandet!!"
(Du kender det sikket godt... ) Og så sparer den ikke på vandet og tisser
bare...

Ved ikke om det også har noget noget at gøre med at alkohol nedbrydelsen ser
kroppen som en forgiftning og det bliver sat i primær beredskab... Og Du får
ikke nedbrudt alt mulige stoffer som når du tisser dem ud slæber en masse
vand med sig! Er ikke sikker!!!

Nå men det eneste du kan gøre er at du ligeså godt kan lære din blære det på
den hårde måde... Første gang du skal tisse... Så hold dig s lang tid som
muligt og få blæren udvidet... Eller biver den ved med at være lille og
irreterende....

Håber da det kan hjælpe....

Husk at drikke en masse juice før du går i seng det er godt til at skabe din
salt balance... Og gulerøder er en dejlig ting!! :)

Nå men ses hygge Aske

Fra : Jette Jochumsen

Dato : 20-06-02 16:45

Hej Christian!
Der er faktisk en naturlig forklaring på hvorfor man altid og hele tiden
skal tisse når man drikker alkohol. Et held er vel at du kan tisse hvorsom
helst - næsten ;)
Det er rigtigt at det har noget med hormoner at gøre og hypothalamus *tager
et opslag i anatomibogen* for geni er man vel ikke.
Det hænger sammen på den måde at vi har et hormon der hedder ADH
(antidiuretisk hormon *ordbogen frem* noget, som modvirker
urinudskillelsen). ADH sørger for reabsortion af noget af det vand vi
allerede har lagt ud i nyrerne. Sagt på en anden måde meget ADH meget lidt
urin (vi bruger det hvis der vores blodtryk er lavt => meget ADH => mere
vand tilbageholdes i blodet => højere blodtryk igen).

Alkoholen hæmmer produktionen af ADH og det modsatte sker => du skal tisse
hele tiden og igen.

Jeg tror ikke at man sådan lige kan gøre noget for at undgå. Jeg bruger selv
Aske's råd - min egen teori er at ved at holde sig længe (stor blære) kan
man på en eller anden måde "bedøve" de nerver der fortæller at vi skal
tisse...... *nope det står ikke i min anatomibog*

Håber du kan bruge det til noget! Om ikke andet til at du er hel normal som
alle os andre *lol*

Mange hilsner fra
Jette

Fra : Thomas

Dato : 21-06-02 08:53

Hej Jette. Man kan vel med andre ord sige at alkohol udtørrer kroppen ikke?!

Fra : Jette Jochumsen

Dato : 21-06-02 19:16

Hej Thomas!

Joo, det skulle jeg da mene. Er det ikke pga. dehydreing at man får
hovedpine den følgende dag? Mod tømmermænd må gælde lidt salt og en masse
vand - men hvem gider det når man er fuld :)

- Jette

Fra : Astrup

Dato : 22-06-02 13:44

Nej grunden til at du får tømmermænd er jo at etanolen bliver lavet til
ethanal....
Og det er så ethanalen der giver tømmermænd... Indtil at det bliver omdandet
til eddikesyre! :)

>Mod tømmermænd må gælde lidt salt og en masse
> vand - men hvem gider det når man er fuld :)

Her skal det da lige siges at man går da altid i køleskabet når man kommer
hjem! :)
Så jeg gider i hvertifald!

For man kan da lige så godt have spist når man går i seng. Så har man ikke
så mange tømremænd og maven har det bedre og man bliver fri for at vogne og
være sulten efter noget mad som man alligevel ikke kan holde ud af at spise!
:)

Ses hygge Aske