Problemer med Mozilla
Fra : Jan

Dato : 14-06-02 16:20

Jeg har et par små porblemer med Mozilla 1.0, og vil høre om
andre også har det.

Ind imellem hentes JavaScript ikke, men efter et par opdateringer
af siden, kommer scriptet.

Det er heller ikke givet at den tager billeder med i første
omgang. Her gælder også, at hvis jeg opdaterer siden et par
gange, så kommer de.

Har andre haft samme oplevelser, eller er det en indstilling jeg
mangler.

vh
Jan

Fra : Regin Larsen

Dato : 14-06-02 16:24

Jan wrote:
> Har andre haft samme oplevelser, eller er det en indstilling jeg
> mangler.

Ikke her, men prøv at downloade et nightly build, og se om Mozilla
stadig laver de samme fejl. Hvis den gør, kan du udfylde en bug report
http://bugzilla.mozilla.org.

--
Regin

Fra : Stig Nygaard

Dato : 14-06-02 16:48

Hej Jan

Jan wrote:
> Har andre haft samme oplevelser, eller er det en indstilling jeg
> mangler.

Har ikke oplevet det, men et vildt skud er at du også har en Netscape
6.x installeret og at de deler profiler ?

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

http://www.rockland.dk/ - reconstructing time...
http://bandlist.dk/
http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html - Bedre (D)HTML

Fra : Jan

Dato : 14-06-02 18:41

Tak for det vilde skud.
Jeg har nemlig tidligere haft Netscape installeret, men havde
fjernet den, men der lå selvfølgelig noget tilbage, bl.a.
profilen.

vh
Jan

"Stig Nygaard" <stig@REMOVE-THISrockland.dk> skrev i en
meddelelse news:3D0A1036.9060509@REMOVE-THISrockland.dk...

Fra : Stig Nygaard

Dato : 14-06-02 19:43

Hej Jan

Jan wrote:
> Tak for det vilde skud.
> Jeg har nemlig tidligere haft Netscape installeret, men havde
> fjernet den, men der lå selvfølgelig noget tilbage, bl.a.
> profilen.

Lad mig lige vide om det hjælper at lave en ny profil. Normalt tror jeg
problemet er størst hvis man skiftes imellem at køre de to browsere med
samme profil. Ved ikke om det også er et problem når man bare opgraderer
en N6.x profil til en Mozilla 1.0 profil.

Et af de største problemer med Mozilla og Netscape 6.x er i mine øjne
iøvrigt netop denne inkompatibilitet mellem profilerne. Man skal vist
læse readme filerne grundigt før man bliver advaret om at dele dem, og
det er altså ikke skide smart at advarslen ikke bare automatisk kommer
op ved installering. Jeg tror der er mange der hopper i fælden og
efterfølgende får mystiske problemer. Det kan hurtigt give browserne et
dårligt ry.

Heldigvis skulle problemet så vidt jeg er orienteret være løst når den
endelige version af Netscape 7.0 er ude. Med den skulle man kunne dele
profil med Mozilla 1.0 siges det. Prøv dog ikke at lade Mozilla dele
profil med Netscape 7.0 Preview Release 1, den har stadig problemer på
det område :-/

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Jan

Dato : 15-06-02 18:38

Hej Stig

I Netscape havde jeg oprettet en profil, hvorimod i Mozilla har
jeg vald default profilen. Netscape har jeg slettet igen, før jeg
installerede Mozilla, men havde glemt at slette "resterne"

meddelelse news:3D0A393A.7050901@REMOVE-THISrockland.dk...

Fra : Jan

Dato : 15-06-02 18:44

Jeg synes også at Mozilla har et problem med frames.
På siden www.aarhus.dk står det hele i en stor forvirring, i
forhold til IE.
Undstøttes frames ikke, når der er flere frames på samme side ?
Min egen hjemmeside er opdelt i 3 frames, og det virker OK.

vh
jan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-06-02 21:16

Jan wrote:
> Jeg synes også at Mozilla har et problem med frames.
> På siden www.aarhus.dk står det hele i en stor forvirring, i
> forhold til IE.

Det er vist ikke Mozilla, der er noget i vejen med på den pågældende
side. Jeg skal ikke kunne sige, hvilke fejl programmøren har lavet, men
hvis jeg sætter min Mozilla til at identificere sig som IE 6.0, vises
siden normalt. Identificeres browseren som Mozilla, går det helt galt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jan

Dato : 16-06-02 09:03

Hvordan får du Mozilla til at identificere sig som IE 6 ?

vh
Jan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-06-02 14:11

Jan wrote:
> Hvordan får du Mozilla til at identificere sig som IE 6 ?

Man kan manuelt ændre i en preference-fil, men det nemmeste er at
installere plugin'en uabar, der gør det nemt at ændre useragent (de
oplysninger browseren sender for at identificere sig selv). Uabar kan
hentes her: http://uabar.mozdev.org.
Uabar gør det muligt at vælge mellem nogle foruddefinerede
browseridentiter, men du kan såmænd også få browseren til at
identificere sig som Jans browser (hvilket dog kan give problemer på
sider, der som www.aarhus.dk forsøger at tilrette siden efter browseren).

Der findes en masse andre plugins til Mozilla, du kan finde en liste
over dem alle her: http://www.mozdev.org/projects.html.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thore Øivind Snipsta~

Dato : 16-06-02 09:32

"Jan" <jsle@hotmail.com> skrev i melding news:aed1ir$m3s$1@sunsite.dk...
> [...]
> gange, så kommer de.
>
> Har andre haft samme oplevelser, eller er det en indstilling jeg

Mozilla er et problem !

Thore Øivind

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-06-02 14:15

Thore Øivind Snipstad wrote:

> Mozilla er et problem !

Kan du ikke uddybe? Personligt syntes jeg, at Mozilla giver færre
problemer end andre browsere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thore Øivind Snipsta~

Dato : 16-06-02 17:07

"Kim Ludvigsen" <Ludvig@mail.dk> skrev i melding

> Kan du ikke uddybe? Personligt syntes jeg, at Mozilla giver færre
> problemer end andre browsere.
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen

Den største frustrasjonen er at scrollehjulet på musen ikke virker, så er
redigering av foretrukne problematisk. Jeg ønsker å lagre mail og foretrukne
på en annen partisjon...umulig ?? eller ?? Knapperaden kan ikke konfigureres
etter eget ønske.
Sortering av nyhetsgrupper i tråd og med motsatt dato har jeg heller ikke
fått til å virke riktig.
Det er også helt sikkert mulig at jeg kanskje burde prøve å få til dette en
gang til før jeg klager mer.

Thore Øivind

Fra : Martin Christensen

Dato : 16-06-02 18:11

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 16-06-02 21:11

Martin Christensen, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.internet.software.browser:

> Det er _så_ typisk, at brugere af et bestemt program eller
> system brokker sig, når de ikke på to minutter kan gøre det
> samme med et andet program eller system, som de muligvis har
> brugt flere år på at lære med det første.

Hmm... Og det er også lidt typisk at folk der har brugt årevis på at
tillære sig alle mulige og umulige ting, ikke kan forstå at andre
ikke gider bruge 2 år på det samme

Jeg installerede Mozilla fordi jeg ville gi det en chance nu hvor der
var en "final". 2. eller 3. side jeg besøgte fik crashet giganten.
Hmm...

Men nu du er her: Hvordan får man Mozilla til IKKE at bruge 40-60 MB
RAM når man checker mail og besøger en hjemmeside? Det er efter min
mening det største irritationsmoment.

--
Palle

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-06-02 00:05

Palle Hans Jensen wrote:

> Jeg installerede Mozilla fordi jeg ville gi det en chance nu hvor der
> var en "final". 2. eller 3. side jeg besøgte fik crashet giganten.
> Hmm...

Her er det yderst sjældent, at Mozilla chrasher. Den har kørt meget
stabilt sådan cirka siden version 0.96. Selv den nye alpha-version kører
stabilt.

> Men nu du er her: Hvordan får man Mozilla til IKKE at bruge 40-60 MB
> RAM når man checker mail og besøger en hjemmeside? Det er efter min
> mening det største irritationsmoment.

Den /er/ resourcekrævende, selvom det er blevet bedre i de senere
versioner. Hos mig sluger den dog "kun" 25-30 mB (har 512 mB, så det
betyder ikke så meget). Jeg må indrømme, at jeg ikke skiftede til
Mozilla, før jeg fik ny computer i december, på den gamle gik det
simpelthen for langsomt. Og selvom jeg savner noget af træk og
slip-funktionaliteten og rul med den midterste museknap, er jeg blevet
enormt afhængig af fanebladene i Mozilla. Opera kom ganske vist først
med den ide, men den er efter min mening bedre implementeret i Mozilla.
Og så er det en enorm lise, at man selv kan fastsætte en minimum
tekststørrelse, så man slipper for sider med mikroskopisk tekst.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Martin Christensen

Dato : 16-06-02 22:17

Palle Hans Jensen <palle@image.dk> writes:
> Hmm... Og det er også lidt typisk at folk der har brugt årevis på at
> tillære sig alle mulige og umulige ting, ikke kan forstå at andre
> ikke gider bruge 2 år på det samme

Min pointe er, at der er milevid forskel på "X er dum: den kan ikke
A, B og C ligesom Y" og "jeg kan ikke A, B og C med X på samme måde
som med Y".

Sæt mig foran en moderne mikrobølgeovn og jeg kan garantere dig, at
jeg ikke umiddelbart kan betjene den, da jeg er vandt til et gammelt
skrummel. Det betyder ikke, at den nye er værre end den gamle. Faktisk
siger det udelukkende kun noget om mine evner til at betjene to helt
konkrete modeller af mikrobølgeovne. Men det skulle ikke undre mig, om
den nye er smartere end den gamle.

Men når det drejer sig om software er folk i almindelighed både mere
konservative og hurtigere til at afskrive dom, end de er, når det er
mikrobølgeovne, det drejer sig om.

> Jeg installerede Mozilla fordi jeg ville gi det en chance nu hvor der
> var en "final". 2. eller 3. side jeg besøgte fik crashet giganten.
> Hmm...

Imponerende. Jeg kan huske, at Mozilla er crashet et par gange inden
for det sidste halve år, men jeg tror ikke, det er mere end en
håndfuld gange. Det er i hvert fald den mest stabile browser, jeg
nogensinde har brugt i større omfang (dvs. Links, lynx, w3, Konqueror
osv. er ikke med, kun Mozilla, Netscape 3.*/4.*, Opera og IE siden
3.0). At den er mere stabil for mig end Opera, og det på Windows,
Linux og Solaris, synes jeg siger en del.

> Men nu du er her: Hvordan får man Mozilla til IKKE at bruge 40-60 MB
> RAM når man checker mail og besøger en hjemmeside? Det er efter min
> mening det største irritationsmoment.

Jeg ville nærmere vende spørgsmålet om: hvordan i alverden får du den
til at bruge så meget hukommelse? På min Linux-æske starter den op med
et forbrug på ca. 17 MB og sniger sig langsomt op på omkring 35 MB når
RAM cachen bliver fyldt ud, og der er et par sider læst ind. Når
diverse plug-ins bliver loadet, fylder de naturligvis også, men der er
det stort set kun Java, der fylder.

Nu har du ikke oplyst dit operativsystem, men der kunne ligge noget i
måden den måler RAM-forbrug på. Man kunne sagtens have to næsten ens
programmer, der hver især benytter en række eksterne komponenter, men
hvor måden de bliver indlæst eller linket på gør, at det for det ene
programs vedkommende ser ud som om de er separate programmer, og for
det andets som om det er et stort program.

Hvad er det du måler, når du ser på hukommelsesforbrug? Er det
resident set size? Hvad med delt hukommelse, data der er paget ud
osv.? Man skal passe på når man slynger tal ud, for de er ikke altid
helt ligefremme at fortolke. Grundet denne kompleksitet kan 'lægfolk'
stort set kun komme med observationer, ikke konklusioner, om denne
slags ting, og selv jeg, der er datalogistuderende, vil kun meget
nødigt begynde at udtale mig for meget om det, for det er sgu en
kompliceret affære, som jeg ikke har megen forstand på.

Martin

- --
Homepage: http://www.cs.auc.dk/~factotum/
GPG public key: http://www.cs.auc.dk/~factotum/gpgkey.txt