lyddæmpning af Enermax PSU
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-06-02 15:57

Hej, jeg er ved at lyddæmpe min PC´er

Jeg har allerede monteret lyddæmpning, købt hos Harald Nyborg...
(resonansblader, og lyddæmpning)

Det hjalp kolossalt på støjen.

Det jeg så mest kan høre nu, er CPU køleren. Desuden også det støj som min
PSU giver.

Jeg har en EnerMax EG 451P-V som er på 431 Watt

Det er bla. den med 2 blæsere. Den ene er 92cm den anden 80cm. Samt den ene
justeres automatisk auhændig af temperatur svjv... (kan ses på omdrejninger)

Så er mit spørgsmål.. nogen der har erfaringer med, om det kan betale sig at
gøre noget som helst ved denne PSU? samt om det er nemt at gøre det, uden de
størrere problemer. Kan heller ikke "lige" høre om det er den ene eller den
anden der er temperaturstyret.. jeg tror det er den der sidder ovenover
CPU.... så hvis der skal skiftet nogen er det nok den ud af kabinettet.

Derudover har jeg endnu heller ikke fundet ud af, hvilken mulighed der er
for at dæmpe mit ATI Radeon 64 DDR ViVo kort´s køling ud... Denne kan man
nemlig høre en del, hvis man tager den alt overdøvende CPU blæser fra.

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 14-06-02 22:22

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev:
> Hej, jeg er ved at lyddæmpe min PC´er

God idé.

> Jeg har en EnerMax EG 451P-V som er på 431 Watt
>
> Det er bla. den med 2 blæsere. Den ene er 92cm den anden 80cm. Samt den ene
> justeres automatisk auhændig af temperatur svjv... (kan ses på omdrejninger)

Fin PSU, jeg har fixet støjniveaut på dens stor-og lillebror - GRATIS.

> Så er mit spørgsmål.. nogen der har erfaringer med, om det kan betale sig at
> gøre noget som helst ved denne PSU?

Det kan det helt bestemt.
Læs om mit 'MOD' på min hjemmeside www.spectrus.dk under
'Bedre PSU-airflow' @ http://www.spectrus.dk/psu.htm

> Derudover har jeg endnu heller ikke fundet ud af, hvilken mulighed der er
> for at dæmpe mit ATI Radeon 64 DDR ViVo kort´s køling ud... Denne kan man
> nemlig høre en del, hvis man tager den alt overdøvende CPU blæser fra.

Smid en 80mm blæser på kortet, lige som jeg har gjort det på mit
GeForce 3 Ti500.
Kan også ses på min hjemmeside under 'Blue Orb = *SUK*.

Held og lykke med de billige, men gode løsninger.

--
Venlig hilsen:
Rasmus aka. Spectrus®

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-06-02 22:58

"Rasmus A. Nielsen." <rasmus@spectrus.dk> wrote in message

> Fin PSU, jeg har fixet støjniveaut på dens stor-og lillebror - GRATIS.

oK

> Det kan det helt bestemt.
> Læs om mit 'MOD' på min hjemmeside www.spectrus.dk under
> 'Bedre PSU-airflow' @ http://www.spectrus.dk/psu.htm

Okay, men jeg kan ikke lige gennemskue hvor lyddæmpningen finder sted. Ud
over en anelse mindre turbulens osv?

> Smid en 80mm blæser på kortet, lige som jeg har gjort det på mit
> GeForce 3 Ti500.
> Kan også ses på min hjemmeside under 'Blue Orb = *SUK*.

Hmm, kedeligt med blue orb :-/ Men lige interreseret i at vide,, kunne den
virkelig sidde i AGP slottet, uden at spærrer for PCI slottet nedenunder?

Efter hvad jeg sådan har målt mig frem til på øjemål... Kan jeg montere en
køleprofil/blæser på ca. 13-14 mm Men Blue´en er 20 mm

Men jeg tænkte nu udelukkende på at sætte en Zalman Passiv køler på.. Og så
bruge min card cooler med 2 styk 80 blæsere... Men denne skal jeg nok have
til at køre 7 volt.. Det er dog lidt besværligt, da de 2 blæsere sidder nede
i et stik, hvor de kun kan demonteres hvor de sidder, ikke flytte rundt med
dem. Men det er et mindre problem.

Men gad vide om den tunge Zalman, overhovedet kan blive siddende på ATI
kortet... Når den nu vejer en del??

Du skriver at din graffikkort desværre ikke har indbygget temperatur
måler.... Men hvilket program kan man overhovedet bruge til sådanne
aflæsninger af temp. på graffikkort??

Jeg har faktisk 3 temperaturer, jeg kan aflæse... Den ene CPU, den anden
system.. så har jeg ind der ligger ca. 5-8 grader over system
temperaturen... Jeg har ikke fundet ud af hvad delme det er den måler på

CPU ca. 45 grader, system 22 og så den ukendte på ca. 28 grader

Fra : Rasmus A. Nielsen.

Dato : 14-06-02 23:40

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev:

> Okay, men jeg kan ikke lige gennemskue hvor lyddæmpningen finder sted. Ud
> over en anelse mindre turbulens osv?

Mig bekendt er det netop derved støjen opstår.
Omdrejningstalet er faldet betydeligt og 80mm blæseren sider inde
i kabinettet, herved når støjen fra denne ikke ud i så stor udstrekning
som før 'MODED' fant sted.
Jeg kan kun på det varmeste anbefale 'opskriften'.

> Hmm, kedeligt med blue orb :-/ Men lige interreseret i at vide,, kunne den
> virkelig sidde i AGP slottet, uden at spærrer for PCI slottet nedenunder?

Ja, blueorben spærede ikke for næstkommende PCI slot, men
det gør 80mm blæseren der imod. 2 slots går tabt, men dem benytter
jeg alligevel ikke selvom jeg både har RAID, Lyd- og net-kort i.

> Efter hvad jeg sådan har målt mig frem til på øjemål... Kan jeg montere en
> køleprofil/blæser på ca. 13-14 mm Men Blue´en er 20 mm

Den kan sagtens være der, men er ikke 5 flade piratos værd!

> Men gad vide om den tunge Zalman, overhovedet kan blive siddende på ATI
> kortet... Når den nu vejer en del??

Hvis du bruger Thermal limet fra Arctic Silver, så kan du være 100%
sikker på at profilet bliver på ryggen af GPUen!

> Du skriver at din graffikkort desværre ikke har indbygget temperatur
> måler.... Men hvilket program kan man overhovedet bruge til sådanne
> aflæsninger af temp. på graffikkort??

Ingen, med mindre kortproduksenten selv har fiflet en måler på GPUen
og har skruet et program sammen til dette formål.

> Jeg har faktisk 3 temperaturer, jeg kan aflæse... Den ene CPU, den anden
> system.. så har jeg ind der ligger ca. 5-8 grader over system
> temperaturen... Jeg har ikke fundet ud af hvad delme det er den måler på

Det er IKKE grafikkortet, nærmere en sensor på bundkortet, eller
måske måleren i din harddisk(e), hvis den er af nyere dato.
MBM kan måle harddiskenes temperatur, når man smider nogle
forskellige opgraderigner i enden på det.

--
Rasmus.