Stearin
Fra : Lille mig

Dato : 14-06-02 15:08

Hejsa.

Jeg har hørt at man kan gemme gamle stearin stumper fra lys og så smelte det
hele sammen og lave sine egne lys. Hvordan gør man? hvilke redskaber skal
man bruge? materialer osv?
Er det en dyr hobby?

Hilsen Helle

Fra : Gjøl

Dato : 15-06-02 08:50

"Lille mig" <helle@jirty.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
smelte det
> hele sammen og lave sine egne lys. Hvordan gør man? hvilke redskaber
Jeg ville læse meget om det, ved at låne bøger på eks. biblioteket, da
jeg er sikker på at mange lyse stumper i forskellige farver giver et
grimt resultat (farven).
Jeg tænker på et rum hvor man kan være, der skal være plads, hvor det
ikke gør noget om man taber lidt stearin på gulvet, en stor gryde der
kan tåle at blive brugt, en varmeplade der kan holde den rigtige temp.
da stearin der koger sviner meget, giver iøvrigt dårlige lys, der soder
når de brændes af.

Der er også de nye gelelys, der har de forskellige hobbyforetninger
sikkert startsæt eller god vejledning til begyndere.

God fornøjelse.

Fra : Kitty Leopold

Dato : 15-06-02 17:10

> [...]
det
> hele sammen og lave sine egne lys. Hvordan gør man? hvilke redskaber skal

Det er da ikke så svært. Når du har en passende samling af lysestumper i
passende farver smelter du den i en lille kasserolle. (det skal ikke koge).
Så tager du een kop eller et glas med lige siden, anbringer vægen med et
lille lod i bunden (det kan være en mønt med et hul i eller en lille metal
dims du har købt i en hobbyforretning) holder vægen lige og så er det bare
at komme den smeltede stearin i koppen/glasset. Vægen skal selvfølgelig
holdes lige til stearingen er stivnet. Bind den evt. om en blyant som du så
lægger på tværs af koppen. Når du så skal have dit lys ud varmer du glasset
lidt op under den varme hane, og så er lyset lige til at ryste ud.

Du skal naturligvis ikke smelte alle farne sammen. Du kan lave ensfarvede
lys, men du kan også lave tværstribede. Så skal farverne bare størkne mellem
hver påfyldning..

På den måde er det en meget billig hobby, du skal kun købe vægerne.

hilsen Kitty

Fra : Lille mig

Dato : 15-06-02 19:22

> [...]

mellem
> hver påfyldning..
>
> På den måde er det en meget billig hobby, du skal kun købe vægerne.

---

Hejsa.

Tusind tak for dit råd. Hvor køber man væger henne? og kan jeg hælde
stearinen i et glas uden det springer?
Skal det ikke helst være en gammel gryde man ikke bruger til at lave mad i?

KH Helle

Fra : Kitty Leopold

Dato : 16-06-02 22:40

> Hej igen Helle.

Du kan sagtens komme stearinen i f.eks. et gammelt sennepsglas uden at det
springer. Stearingen skal som sagt ikke koge, bare smeltes, og det sker ved
realativt lave temperaturer. Væger kan købes i f.x. Panduro Hobby

God fornøjelse
Kitty

Fra : Kitty Leopold

Dato : 16-06-02 22:43

P.S. stearin smelter jo som sagt, så du kan godt bruge en ganske almindelig
kasserolle. Hvis du vasker den af i kogende vand, ja så forsvinder den
sidste rest stearin.

Kitty>

Fra : Dann Nielsen

Dato : 03-07-02 11:39

Hej

Jeg har selv "leget" med stearing med min datter og hendes legekammerat. De
er hhv 6 og 7 år.

Vi brugte en gammel tobaksdåse, hvor vi fyldte stearinen i. Dåsen satte vi
så i en gryde med kogende vand.

Hos bl. a. Panduro (og andre hobbyforretninger) kan man desuden købe forme
og farver til indfarvning af stearinen, gele til gelelys (er forholdsvis
dyrt) o.m.a.

Vi fik et par dage til at gå, så pas på, det er utroligt sjovt, kan nemt
blive vanedannende

mvh

Dann