Matematisk drillepind
Fra : Klaus Petersen

Dato : 14-06-02 03:02

Hej NG.

Jeg sidder med et problem, som jeg ikke lige kan se løsningen på, men måske
er der nogen af jer kloge hoveder der kan

- - - -

Der er 2 drenge (vi kalder dem Benny og Hugo) , som skal dele 100 æbler
(A = antal æbler).

Benny er større end Hugo, så han skal have 54 % (P = antal procent)
flere æbler end Hugo.

Hvor mange af de 100 æbler får Benny og hvor mange får Hugo ?

- - - -

Jeg har så altså både brug for svaret og hvordan i kom frem til det.

mvh.
Klaus.

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-06-02 03:53

Scripsit "Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com>

> Jeg har så altså både brug for svaret og hvordan i kom frem til det.

Lav dine lektier selv.

--
Henning Makholm "The practical reason for continuing our
system is the same as the practical reason

Fra : Klaus Petersen

Dato : 14-06-02 05:01

> Lav dine lektier selv.

Det er ikke lektier!! Jeg skal bruge det til at beregne arbejdsfordeling på
en
opgave, som 2 computere med forskellige cpu hastigheder skal dele.

"Æblerne" er i det tilfælde antal sekunder i en lydfil.
Benny er computer 1 og Hugo er computer 2. Computer 1 er hurtigere end
Computer 2, så derfor skal lave mere end Computer 2 - spørgsmålet
er _hvor_ meget mere den lave end den anden, så de i sidste ende
bliver færdige på samme tid. De 54 % kommer af at compuer 1 er 54 %
hurtigere end computer 2.

Grunden til at skrev den historie var for at folk ikke skulle fokusere for
meget
på hvad det skulle bruges til i praksis og for at simplificere det for mig
selv og
for andre.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-06-02 06:45

Klaus Petersen skrev:

>"Æblerne" er i det tilfælde antal sekunder i en lydfil.

Det kunne du jo bare have sagt straks. Som du stillede det op,
forventede man f.eks. at der skulle findes en heltallig løsning,
og det gør der ikke.

Hugo får h og Benny får h*1,54.

   h+1,54*h = 100
<=>   h = 100/2,54 =~ 40

>Grunden til at skrev den historie var for at folk ikke skulle fokusere for
>meget på hvad det skulle bruges til i praksis og for at simplificere det for mig
>selv og for andre.

Nu fokuserede vi i stedet på æblerne og ligheden med lektier.

--
Bertel

Fra : Klaus Petersen

Dato : 14-06-02 06:51

> Nu fokuserede vi i stedet på æblerne og ligheden med lektier.

Anyway. Det virkede som en god idé i øjeblikket.

> Hugo får h og Benny får h*1,54.
>
> h+1,54*h = 100
> <=> h = 100/2,54 =~ 40

Egentlig ufatteligt nemt - det dér giver al den mening der er behov for.
Nogle
gange kan man bare ikke se skoven for bare træer.

Tak for det.

Fra : Ingolf

Dato : 17-06-02 02:32

"Klaus Petersen" <spektual@hotmail.com> wrote in message

> Anyway. Det virkede som en god idé i øjeblikket.

Hm?

Som jeg læste det:
> Benny er større end Hugo, så han skal have 54 % (P = antal procent)
> flere æbler end Hugo.

> Hvor mange af de 100 æbler får Benny og hvor mange får Hugo ?

Hvormange æbler får B >mere< end H
Hvis de begge har halvdelen hver, er det 0% mere for begge to, altså 50
æbler hver.
Hvis B så skal tildeles 54% mere, må det da være 54% af det gennemsnitlige
antal (100/2=50), 50; Så B skal have 54% flere:
50*0.54=27
Så B skal have 77 æbler, og H 23 æbler. Men det er måske mere et spørgsmål
om tolkning af opgaven...

Jeg har iøvrigt lavet et lign program. Her lagde jeg alle cpu frekvenser
sammen, og havde dermed en total cpu kraft. For så at beregne hvor meget
arbejde i % hver computer skulle tildeles:

LocalComputer.PercentToDo:=(LocalMhz/TotalMhz)*100;

Din cpukraft er 900+1300 = 2200 mhz.

LocalComputer1.PercentToDo:=(900/2200)*100 = 40.90%
LocalComputer2.PercentToDo:=(1300/2200)*100 = 59.09%

Hvordan du så er kommet til 54% er jeg ikke sikker på.

Iøvrigt bestod "arbejdet" i at sortere en gigantisk tilfældigt genereret
tekstfil. Det fungerede meget fint, men der opstod dog flaskehalse når alle
computere samtidigt begyndte at læse fra datafilen... men det var jo et helt
andet problem ;)

Men timingen var rigtig god. Alle computere blev færdige på næsten samme
tid.

Fra : Klaus Petersen

Dato : 17-06-02 23:05

> Men timingen var rigtig god. Alle computere blev færdige på næsten samme
> tid.

Tak for dit svar - jeg tror jeg vil prøve din metode, for timing er ikke
helt
god i mit program - der går omkring 5-10 sekunder før den anden bliver
færdig,
og der laver den første ingenting.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 14-06-02 11:20

> Det er ikke lektier!! Jeg skal bruge det til at beregne
> arbejdsfordeling på en opgave, som 2 computere med
> forskellige cpu hastigheder skal dele.

Hvorfor ikke bare føde computerne med data efterhånden som de bliver
færdige med beregningerne? Det er mere fleksibelt mht. opgraderinger og
antallet af computere.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Klaus Petersen

Dato : 16-06-02 15:44

> Hvorfor ikke bare føde computerne med data efterhånden som de bliver
> færdige med beregningerne? Det er mere fleksibelt mht. opgraderinger og
> antallet af computere.

Det var også sådan at jeg lavede det i første forsøg, men jeg fandt ud af,
at det
gik hårdt ud over effektiviteten. Sådan som windows er lavet, er det meget
hurtigere at sende en ordentlig portion af gangen fremfor en masse små.

Jeg har fået programmet til at virke - med en ekstra computer på 900 mhz.
oveni den første på 1300 mhz., giver det en forøgelse af hastigheden på 35
% - hvilket
egentlig er skuffende lidt, da den teoretiske maks forøgelse er på 65 %. Så
det
er så noget, jeg vil kigge på i den kommende uge.

Fra : Tine Nielsen

Dato : 19-09-02 06:57

Jeg har lige siddet og læst følgende kommentar, - og bliver altså nødt til
at komme med et spørgsmål:

Er det ilde set i denne gruppe, at man kommer med spørgsmål til sine
lektier?

Jeg læser til lærer på fjernstudie, og har derfor ikke rigtig nogle
medstuderende jeg kan konferere med. - Jeg har derfor en enkelt gang lagt et
spørgsmål ud her i konferencen, efter jeg havde siddet i 2 dage og forsøgt
at finde en løsning selv, dog uden held! Her i konferencen var der nogle
søde mennesker som kunne hjælpe mig med svaret - hvilket jeg satte MEGET
stort pris på.

Jeg blev faktisk så glad over at finde denne mulighed - (jeg blev henvist
fra den konference der hedder dk.undervisning.folkeskole), da jeg her kunne
se, at der var en masse kompetente hoveder som kunne hjælpe! - Det skal jeg
måske ikke regne med er velset i denne konference?

Dette er bare et lille spørgsmål, - da jeg ikke vil bryde mig om at få samme
svar som Jakob har har fået af Niels, da han fremlagde sit problem!

Med venlig hilsen

Tine Nielsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-09-02 07:32

Tine Nielsen wrote:

> Er det ilde set i denne gruppe, at man kommer med spørgsmål til sine
> lektier?

Det har noget at gøre med, hvor meget hjælp man forlanger/efterspørger.
I det eksempel du henviser til efterlystes både svar og metode. Hvis du
i stedet spørger, hvordan gør jeg dit og dat, skriver det er til en
opgave, og skriver hvad du har problemer med at forstå, er jeg sikker
på, at du vil få masser af kvalificeret hjælp. Nok ikke i form af et
færdigt resultat, men i form af henvisninger og ledetråde til, hvordan
du gør - hvilket forøvrigt er en meget større hjælp.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Stefan Holm

Dato : 19-09-02 07:55

"Tine Nielsen" <tinenielsen@mail1.stofanet.dk> writes:

> Er det ilde set i denne gruppe, at man kommer med spørgsmål til sine
> lektier?

Nej. Det er ilde set, at man forsøger at få gruppen til at lave
lektier for én. Men hvis man tydeligt viser, at man har prøvet at lave
en opgave, men er gået i stå, så vil de fleste af os med glæde hjælpe,
så man kan komme videre.

Problemet er altså kun, at der er nogle, der vil have os til at lave
det hele for dem.

--
"I'm a bloodsucking fiend! Look at my outfit!"

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-09-02 11:22

"Tine Nielsen" <tinenielsen@mail1.stofanet.dk> writes:

> Er det ilde set i denne gruppe, at man kommer med spørgsmål til sine
> lektier?

Nej, ikke hvis det er lektier der passer til gruppen. F.eks er
matematik godt, dansk er ikke.

Det der kan give verbale tæsk, er spørgsmål der lyder som om man ikke
har lavt/gider lave noget selv.

Nogle gange ses det at en person skriver sin opgave ind og spørger
hvad svaret er. De får så at vide at de selv skal lave deres
lektier.

Hvis man istedet skriver opgaven og siger hvad man har prøvet, eller
hvilke ord man ikke er helt sikker på hvad betyder, og beder om et
hint, så er jeg næsten sikker på at man får et svar. (Nogle folk, mig
inklusive, har måske svært ved at stoppe når man først kommer igang,
så det kan godt blive et omfangsrigt hint :))

Så, det vigtigste når man stiller et spørgsmål der ligner lektier er
at man ser ud til selv at ville gøre en indsats, og helst at man har
prøvet allerede ... så svar bliver til hjælp til løsning, og man ikke
bare får en løsning foræret.

/L

Fra : Klaus Petersen

Dato : 14-06-02 06:46

> [...]
> flere æbler end Hugo.
>
> Hvor mange af de 100 æbler får Benny og hvor mange får Hugo ?

Hugo = A / (1 + ( 1 + (P/100) ) )
Benny = Hugo * (1 + (P/100) )

I eksemplet får Hugo 39,37 æbler og Benny får 69,63 æbler.

Måske jeg kunne få et lille hint til hvorfor det hænger sådan sammen?
Det kan vel også bevises.

Det skulle da ikke undre mig, hvis der var en mere korrekt måde at regne
det ud på, hvis der er nogen, der kender dén...

Fra : sune vuorela

Dato : 14-06-02 14:52

On Fri, 14 Jun 2002 04:01:47 +0200, "Klaus Petersen"
<spektual@hotmail.com> wrote:
- -

> [...]
>flere æbler end Hugo.
>
>Hvor mange af de 100 æbler får Benny og hvor mange får Hugo ?

Lad os sige at B er Bennys æbler, og H Hugos.

Der gælder så at B + H = A (i dette tilfælde 100)
Samtidig skal B have 54% flere, det vil sige at B = (1 + P/100) * H

Resten må du selv klare.

--
Sune