For tidligt?
Fra : Heidi Falch

Dato : 13-06-02 23:56

Hejsa Gruppe,

Jeg tager mig (som bekendt) af en 3års islænderhoppe, som jeg også går
med planer om at købe, men det er egt. spørgsmålet uvedkommende

Jeg har så småt vænnet hende til sadel (mest for at vænne hende til
gjorden). Dvs jeg har haft en ponysaddel på hende nogle gange. Den
vejer ikke en pind (eller ihvertfald ikke ret meget), det er en af
dem, der er ca 1 cm i tykkelse, samt ingen hårde dele har - undtagen
bøjlerne, som jeg tog af. Og hun virkede ikke generet af det, jeg har
haft hende til at gå tur med den på, samt rende rundt på ridebanen -
og hun virkede mest af alt som om hun tænkte, at hvis det betød noget
for mig, at hun skulle have den på, så kunne hun da godt det
Hvis I vil se, hvordan sadlen mere specifikt ser ud, så har jeg taget
et par billeder af hende med den på:
http://www.troldepower.dk/pics/assa/medsadel02.jpg

Jeg har ingen vægt udover denne sadel haft på hende - og har heller
ingen intentioner herom før om 1½ til 2 år alt efter hendes udvikling.

Men er det for tidligt jeg går igang? Hendes nuværende ejer ved godt,
at jeg har gjort det med sadlen, og har ingen indvendinger haft, idet
hun mener, at hesten er stor af sin alder (hun er ca 127cm - er det
meget for en 3års islænder? - hun virker stor iforhold til nogle af de
andre vi har på gården)

Det næste jeg har tænkt mig at gå i gang med stille og roligt er at
vænne hende til hovedtøj - primært bid, altså ikke noget med næsebånd
- vi tager det lidt af gangen, og det er ikke hver gang, jeg har hende
i hænder, at vi prøver nye ting.

Håber ikke det blev alt for rodet...jeg var vist mere træt end først
antaget

--
Knus,

Trolden.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 14-06-02 05:54

Heidi Falch <trold@troldepus.dk> wrote:

>Men er det for tidligt jeg går igang?

Nej. Jo før jo bedre. Jeg købte min Islænder 3 år gammel og har nu i
to år gjort som du beskriver. I flere bøger jeg har læst, beskriver
man flere øvelser man han gøre med specielt western-heste, for
allerede fra føl, at vænne dem til hvad der måtte komme. Og så har I
jo samværet som er meget værd.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-06-02 07:42

Ole Braad-Sorensen wrote:

> [...]
> man flere øvelser man han gøre med specielt western-heste, for
> allerede fra føl, at vænne dem til hvad der måtte komme. Og så har I

Enig. Det eneste som sådan rigtigt kan være for tidligt, er nærmest at
sætte sig op på hesten.

Men så er der jo det mentale, med at ungheste somme tider ikke helt kan
forstå hvis man kræver noget af dem. Der må man vel bare føle sig lidt frem.

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-06-02 07:34

On 13 Jun 2002 22:55:46 GMT, Heidi Falch <trold@troldepus.dk> wrote:

> [...]
>hun mener, at hesten er stor af sin alder (hun er ca 127cm - er det
>meget for en 3års islænder? - hun virker stor iforhold til nogle af de

   "Min" dyrlæge slog fast ved et foredrag at det er ren og skær
tradition at man ikke tilrider islandske heste før de er ca 5 år
gamle. Man bør gå i gang med at ride på sin hest når den er mellem 2½
og 3½ år gamle alt efter udvikling og aldrig senere. Grunden hertil
fremfører han er at heste lissom mennesker blir fastgroede i deres
opfattelse af verden. En ung hest er nemmere at tilvænne til alle de
her underlige ting som en tilridning indebærer end en ældre hest og
når hesten fylder 4 er den mentalt udvokset. Dt betyder at den fra
4-årsalderen bliver sværere og sværere at lære nye ting medmindre den
er inde i vanen så at sige.
   Med tilridning menes i øvrigt alle de ting der hører sig til
den slags - altså osse sadeltræning og longering og gåture. Han
anbefaler at man rider sin unghest 1 - 2 gange om ugen.

> [...]
>vænne hende til hovedtøj - primært bid, altså ikke noget med næsebånd
>- vi tager det lidt af gangen, og det er ikke hver gang, jeg har hende

   Så længe hesten ikke keder sig lyder det som en god ide :)

--
/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Pia

Dato : 14-06-02 07:45

Jeg er ikke enig i det med 2½ år, da jeg har set en for tidligt tilredet
pony stå med elefantben... Jeg synes deres knogler skal have lov at lukke
sig først, det er også derfor man ikke anbefaler overdreven longering af
ungheste.

Men gå endelig i gang med alt det andet. Også en almindelig sadel, det kan
hun sagtens bære, bøjler der dasker, bid, kommandoerne skridt, trav, galop,
stå. At stå stille når du hiver i en bøjle. Har du nogen køreliner, kan du
også køre hende fra jorden, ikke med indspænding, bare for at lære lidt
tøjlehjælp. Så der er masser af ting I kan lave det næste års tid indtil du
skal op og sidde, og hvis hun er vant til at lære nyt og arbejde, vil hun
formentlig bare kigge på dig og sige, nå, sidder du nu der, ok!

En hest som bare går på løsdrift de første 4 år kan derimod være en børste
at ride til. Ubehageligt for både dig og dyret.

:Pia

Fra : Heidi Falch

Dato : 14-06-02 09:19

Pia <ngspam@ofir.dk> skrev:

> [...]
> hun
> formentlig bare kigge på dig og sige, nå, sidder du nu der, ok!

Mener, at vi i stalden har nogle køreliner - må vi næsten have...vi
har to ponyvogne med tilhørende ponyer

Måske jeg skulle starte med at sætte bøjler på den lille sadel, og se
hvad hun siger til det - og så tage hovedtøj mv derefter. Hun har lige
stået "stille" - ihvertfald hvad angår træning - i ca 1½ måned,
hvor hun har været på "sex-ferie". Hun kom hjem i mandags, så nu
begynder vi at kunne lave lidt igen

Tak for indput sofar

--
Knus,

Trolden

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-06-02 07:48

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:

> [...]
> den slags - altså osse sadeltræning og longering og gåture. Han
> anbefaler at man rider sin unghest 1 - 2 gange om ugen.

Jeg tror også, at det er en sund ting at starte tidligt med at vænne
heste til at blive håndteret, longeret, få saddel på osv.

Men jeg ser mange tre-åringer, som jeg *ikke* synes det ville være
forsvarligt at sætte et voksent menneske op på.

Det er også *ekstremt* vigtigt at være opmærksom på islændernes
langsommere udvikling (nogle mere end andre). Det betyder at
overbelastning af ben mv. mens de stadig vokser, kan betyde meget
dårligere præstationer som voksen. Og måske endda deciderede sygdomme mv.

Der er en livlig debat om dette emne, og noget tyder på at den
fremherskende mening er, at islændere ikke kan holde til mosten før de
bliver lidt ældre.

Det må også være derfor man ikke kan kåre før 5 års alderen (er det
rigtigt husket?) og deltage i stævner før 6 års alderen.

-dennis

Fra : Heidi Falch

Dato : 14-06-02 09:21

Dennis Thrysøe <dt@netnord.dk> skrev:

<snip en masse>

> Det må også være derfor man ikke kan kåre før 5 års alderen (er det
> rigtigt husket?) og deltage i stævner før 6 års alderen.

Jeg mener, at man kan kåre hingstene før 5 års alderen, men så er det
kun eksteriør-kåring, og de skal så på'n igen, når de er tilredet, men
jeg må tilstå, at lige den del af islænderverdenen er jeg ikke inde i
(Der er sikkert andre dele også *S*)

--
Knus,

Trolden

Fra : Holm

Dato : 14-06-02 08:06

Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:s93jgu8v7dod055o1s2ocotuj2uqhg57eq@4ax.com...

> [...]
> og 3½ år gamle alt efter udvikling og aldrig senere. Grunden hertil
> fremfører han er at heste lissom mennesker blir fastgroede i deres

Hej Trine...

Hvad var det for en dyrlæge ??
En islænder er langsomt voksende og det er iøvrigt også gældende for flere
andre racer.
En hests knogler er ikke færdigt udviklet før den er tre år gammel .
Desværre ser man mange vædeløbs heste som bliver aflivet meget tidligt ( 7-8
år) netop fordi de tilrides som 2 årige ...( pga. skader i led og knogler )

Det er ikke umiddelbart til at se om en hest er klar til tilridning..man kan
godt synes at den er " stor " nok udenpå , men man kan jo ikke se knoglerne,
senerne og musklerne vel ?
Man skal være utrolig varsom med at tilride for tidligt, men tilvænning til
sadel og hovedtøj kan sagtens påbegyndes, men stop når hesten viser det
mindste tegn på træthed, ellers risikerer man at få en tvær hest som intet
vil .
Så folk der rider på 2-3 årige heste rider efter min mening på ældre føl !!
Der er jo så meget andet man kan med sin hest imens.....

Venlig hilsen Holm

Fra : Heidi Falch

Dato : 14-06-02 09:25

Holm <dortheholm@tdcspace.dk> skrev:

<snip en del>

> [...]
> det
> mindste tegn på træthed, ellers risikerer man at få en tvær hest som

Jeg var med til at tilride Assas mor sidste vinter, og der var hun
(moderen altså) 6 år - og ingen problemer havde vi nok af, på trods
af, at Randalín, som hun hedder, så vidt jeg er orienteret, på det
tidspunkt aldrig havde været sadlet op eller lign. Vi fandt dog ud af,
at hun er kilden - hun bukkede, når man lagde benene til hende, når
man red uden sadel, men det var også det eneste "problem" vi havde. Så
jeg håber sådan, at Assa slægter hende på, og tager det hele med
stille ro, når vi kommer så langt, at der skal rytter på

--
Knus,

Trolden

Fra : JN

Dato : 14-06-02 12:13

Ved et evt. næste foredrag så prøv at spørge ham hvorfor islandske heste
bliver ældre end de fleste andre hesteracer.
Jeg er overbevidst om at alderen for tilridningen hænger sammen med hvornår
den bliver gammel. Min isbuk er nu 22 år gammel
(den ved det bare ikke) og stadig frisk som en 7-års. Jeg begyndte også at
tilvænne den til sadel og hovedtøj da den var 3. Og vi gik mange ture
dengang. Da den blev 4 begyndte jeg at køre den med en let sulky. Men den
blev ikke tilredet før den blev 5.

> Hvad var det for en dyrlæge ??

Hvad er hans viden om islændere baseret på?

Enig

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 14-06-02 21:50

On Fri, 14 Jun 2002 09:05:53 +0200, "Holm" <dortheholm@tdcspace.dk>
wrote:

>Hvad var det for en dyrlæge ??

   Johnny fra Fakse Dyrehospital - sammen med Berner går han for
at være den bedste her på egnen (Sydsjælland)

> [...]
>år) netop fordi de tilrides som 2 årige ...( pga. skader i led og knogler )

   At væddeløbsheste brækker benene osv. hænger ikke så meget
sammen med at man starter træningen for tidligt - men at man træner
hesten forkert. Man glemmer at det er vigtigt at træne hesten på hård
bund - grusvej eller asfalt en gang eller to om ugen i skridtgang for
at styrke knoglerne.... det tager godt ½ år at hærde knogler op efter
en længerevarende skade hvor hesten har stået stille.

> [...]
>Så folk der rider på 2-3 årige heste rider efter min mening på ældre føl !!
>Der er jo så meget andet man kan med sin hest imens.....

   Læg mærke til at jeg ikke nogetsteds har skrevet at man bare
sku smide sadel på dyret og ride derud af i flere timer om dagen! Jeg
skrev faktisk at man kun burde gøre det en gang eller to om ugen men
at det så var sundt.

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-06-02 07:41

Heidi Falch wrote:
> [...]
> og hun virkede mest af alt som om hun tænkte, at hvis det betød noget
> for mig, at hun skulle have den på, så kunne hun da godt det

SÅ kunne du jo evt. vænne hende gradvist til noget tungere (en rigtig
saddel). Og sætte bøjler på engang. Men sørg for altid at begynd med
skridt, hvor du har godt fat i hende.

> Hvis I vil se, hvordan sadlen mere specifikt ser ud, så har jeg taget
> et par billeder af hende med den på:
> http://www.troldepower.dk/pics/assa/medsadel02.jpg

Den sidder meget langt fremme?

> Jeg har ingen vægt udover denne sadel haft på hende - og har heller
> ingen intentioner herom før om 1½ til 2 år alt efter hendes udvikling.

Normalt er det ikke noget problem at saddel- og ryttervænne hesten som
4-årig. Men min erfaring siger mig, at man ikke skal tilride hesten som
sådan.

Normalt starter vi vores heste som 4-års, vænner dem til saddel og rider
dem ret skånsomt et par måneder. Så står de vinteren over uden at lave
noget, og tilrides rigtigt som 5-årige.

Hun ser rimeligt solidt bygget ud af en tre-års på billedet, så du
skulle nok kunne begynde i det små. Start med små opgaver, som f.eks. at
longere hende i 5-10 minutter. Og find dig en hjælper ;)

> [...]
> vænne hende til hovedtøj - primært bid, altså ikke noget med næsebånd
> - vi tager det lidt af gangen, og det er ikke hver gang, jeg har hende

Det lyder meget fornuftigt. Du skulle se hvordan de gør på island! På
med saddel og hovedtøj, og afsted det går! (Overdrevet - men de tager
det ihvertfald ikke så tungt deroppe).

> Håber ikke det blev alt for rodet...jeg var vist mere træt end først
> antaget

Du gik nu klart nok igennem :)

-dennis

Fra : Heidi Falch

Dato : 14-06-02 09:34

Dennis Thrysøe <dt@netnord.dk> skrev:

> SÅ kunne du jo evt. vænne hende gradvist til noget tungere (en rigtig
> saddel). Og sætte bøjler på engang. Men sørg for altid at begynd med
> skridt, hvor du har godt fat i hende.

Jeg lod hende løbe frit på ridebanen/i ridehuset - er det en dårlig
ide? Efter jeg så, hvordan hun reagerede, gik vi et par små ture, hvor
hun havde den på, og hvor hun fik lov til at græsse lidt (hvilket
måske også er en lidt skidt ide, da jeg helst vil have en hest, der
*ikke* græsser, mens jeg rider, hvis I forstår

<snip billede>

> Den sidder meget langt fremme?

Jeps - den ryger lidt frem, når først hun går med den lidt - muligvis
fordi 1. den ikke har nogen pasform? og 2. fordi jeg kun brugte en
enkelt gjord - altså med eet spænde.

> [...]
> rider
> dem ret skånsomt et par måneder. Så står de vinteren over uden at lave

Det har jeg også tænkt mig - nu er det dog sådan, at hun
(forhåbentlig) får føl næste år omkring 1. april, så det bliver først
når føllet er vænnet fra, at jeg går igang med den store træning som
sådan

> [...]
> at
> longere hende i 5-10 minutter. Og find dig en hjælper ;)

Jeg har tidligere løslongeret hende i vores ridehus (der lige har
størrelsen til den slags, da det ikke er så vildt stort), og det
reagerer hun fint på (eller gjorde...har ikke været igang siden hun
kom hjem).

Hjælpere behøver jeg ikke være nervøs for at mangle - vi har
heldigvis et godt sammenhold i stalden, og hjælper gerne hvor vi kan.

> Det lyder meget fornuftigt. Du skulle se hvordan de gør på island! På
> med saddel og hovedtøj, og afsted det går! (Overdrevet - men de tager
> det ihvertfald ikke så tungt deroppe).

Jeps - det har jeg set/hørt om.

> Du gik nu klart nok igennem :)

Lyder godt.

Hvis I vil se et mere nutidigt billede af dyret *S*, så ligger der eet
her: http://www.troldepower.dk/pics/assa/fuldgraes2002.jpg

Var 127 stort for en 3års eller er det meget normalt?

--
Knus,

Trolden, der synes Assa var vokset *mindst* 50 cm på de uger, hun
havde været væk

Fra : Pia

Dato : 14-06-02 09:39

"Heidi Falch" <trold@troldepus.dk> wrote in message news:3d09aa5f$0$78800
> Jeps - den ryger lidt frem, når først hun går med den lidt - muligvis
> fordi 1. den ikke har nogen pasform? og 2. fordi jeg kun brugte en
> enkelt gjord - altså med eet spænde.

Hun er rund om maven og formentlig smal om skuldrene, hvor hun ikke har
nogen muskler endnu. En sadel vil altid glide frem til det smalleste sted,
især, hvis den er for smal foran, eller som her, helt blød og strammet op om
en strop helt fremme. Du vil muligvis være nødt til at bruge halerem, hvis
hun altid er så rundmavet, men det finder du ud af, når du får en sadel der
passer til hende.

:Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-06-02 09:43

Pia wrote:

> [...]
> hun altid er så rundmavet, men det finder du ud af, når du får en sadel der

En forgjord kunne sikkert også hjælpe lidt.

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 14-06-02 09:42

Heidi Falch wrote:

> Jeg lod hende løbe frit på ridebanen/i ridehuset - er det en dårlig
> ide?

Nej, det synes jeg er en fin start. Men hun skal vel også vænne sig til,
at man kræver lidt af hende og vænne sig til sadlen når hun løber.

> [...]
> måske også er en lidt skidt ide, da jeg helst vil have en hest, der
> *ikke* græsser, mens jeg rider, hvis I forstår

Jeps. Konsekvens er det eneste der virker. Aldrig græsse når man er "på
arbejde".

> [...]
> (forhåbentlig) får føl næste år omkring 1. april, så det bliver først
> når føllet er vænnet fra, at jeg går igang med den store træning som

Det kommer an på jeres forhold, ridetærren og den slags, men vi har
meget glæde af, at ride vores føl med ud som håndheste. Det kan du
sagtens fra en eller et par måneder efter folingen.

Føllet har også godt af det. Det ser verden, og lærer at gå med
grime/træktov - altsammens i mores trygge selskab.

> Var 127 stort for en 3års eller er det meget normalt?

Det er pænt stort. Men islændere bliver jo nu om dage som udvoksede
mellem ca. 130 og ca 145 cm., så det er svært at sige.

-dennis

Fra : Nina Svanholm

Dato : 14-06-02 09:17

Hej

Jeg synes det lyder fornuftigt det du gør og har planer om. Jeg fik min
pinto da han var 8 måneder og lige fra jeg fik ham lavede jeg mange ting fra
jorden af med ham.Da han var 3 år gammel begyndte jeg at tilride ham, men
han var ikke rigtig klar til det, så han kunne det allermest grundlægende og
så fik han lov til at gå vinteren over uden at lave noget, da det så blev
sommer igen, så begyndte vi i det små med tilridningen igen. I dag er han 6
år gammel, og vi har det fint
God fornøjelse og held og lykke med hende

Venlig hilsen Nina Svanholm.