gammel dos database til windows
Fra : Wiljan

Dato : 13-06-02 21:34

Hej

Jeg har en database der kører på en dos maskine med et kunde kartotek hvor
datafilen hedder kunde.m der ligger bla. et program der hedder Tas.exe er
der nogle der kan hjælpe mig med et program der kan konvertere denne
database fil til noget universelt til windows?

hvis jeg viewer filen så er der filen delt op i data blokke

000000 00 00 00 ikke tydelig hvad dette bruges til

000400 00 00 01 Navne

000800 00 00 02 addresser

000c00 00 00 03 telefo

001000 00 00 04 mere adresse

001400 00 00 05

etc...

Venlig hilsen Wiljan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-06-02 09:16

Wiljan skrev:

> hvis jeg viewer filen så er der filen delt op i data blokke
>
> 000000 00 00 00 ikke tydelig hvad dette bruges til
>
> 000400 00 00 01 Navne
>
> 000800 00 00 02 addresser
>
> 000c00 00 00 03 telefo
>
> 001000 00 00 04 mere adresse
>
> 001400 00 00 05

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med ovenstående eksempel. Er
det:

000400 00 00 01 Kurt Hansen, Mikkel Clausen, Brian Petersen, ...
000800 00 00 02 Solvej 34, Birkevænget 23, Godsvej 1, ...

Eller er det

000400 00 00 01 Kurt Hansen
000800 00 00 02 Solvej 34
000c00 00 00 03 23 12 23 34
001000 00 00 04 2400 NV

000400 00 00 01 Mikkel Clausen
000800 00 00 02 Birkevænget 23

eller er det måske noget helt tredje?

Hvis du kan læse datafilerne skulle der være en chance for at du
kan konvertere det til et eller andet separeret format der kan
læses af enhver database.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Wiljan

Dato : 14-06-02 13:12

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@dmf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Hvis du kan læse datafilerne skulle der være en chance for at du
> kan konvertere det til et eller andet separeret format der kan

Hej Jens

Der er som du skriver og dataerne se rigtige ud

> 000400 00 00 01 Kurt Hansen, Mikkel Clausen, Brian Petersen, ...
> 000800 00 00 02 Solvej 34, Birkevænget 23, Godsvej 1, ...

Håber du kan give mig en ide om hvilken type database der er , så jeg kan
finde noget der kan åbne den

Hilsen Wiljan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-06-02 13:28

Wiljan skrev:

> Der er som du skriver og dataerne se rigtige ud

Prøv at importere til et Excelark. Så skal du have vendt kolonner
og rækker (så du får posterne lodret i stedet for vandret) - det
vil jeg tro du kan få svar på i regnearks- eller officegruppen.

> Håber du kan give mig en ide om hvilken type database der er ,
> så jeg kan finde noget der kan åbne den

Det vil selvfølgelig være fint hvis du kan finde et program der kan
åbne den (havde du i øvrigt ikke en programfil liggende -
tas.exe?). Men når du kan læse posterne, og de ligger struktureret
sådan som du har beskrevet, så kan du godt hive oplysningerne ind i
en anden database uden at kende det oprindelige format til bunds.

PS: Det er lettere at se hvad du svarer på hvis du klipper i dine
citater - så havde du heller ikke behøvet at gentage mit forslag.
Se evt. siden om citatteknik på usenet:

Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)
I ovenstående tekst benyttes nyt komma.

Fra : Wiljan

Dato : 14-06-02 16:05

> Prøv at importere til et Excelark. Så skal du have vendt kolonner
> og rækker (så du får posterne lodret i stedet for vandret) - det
> vil jeg tro du kan få svar på i regnearks- eller officegruppen.

Da datafilen er på flere MB og dataerne ligger i blokke på 0400 hex så skal
de demultiplexes så de ligger i blokke af samme type

Anyway jeg har lige fået et fif om hvordan man exporterer dem til dbf format
i det gamle program som en form for debug og det virker derefter i exel,
godt nok lidt rodet men det kan bruges.

God week-end og tak for hjælpen

Wiljan