netværk winxp/redhat
Fra : Jan Larsen

Dato : 13-06-02 21:01

Hej

Jeg køre winxp på en maskine der deler adsl modem, og så har jeg en maskine
der køre redhat 7.3.
Hvordan kan jeg lave et lokalt netværk mellem de to maskiner, så min linux
maskine kan bruge printer på winxp maskinen og hente filer fra den ene til
den anden og omvendt.......???
Jeg er ny i linux.

Mvh Jan

Fra : Heine Laursen

Dato : 13-06-02 23:05

In article <3d08f9fe$0$71641$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Jan Larsen wrote:
> [...]
> maskine kan bruge printer på winxp maskinen og hente filer fra den ene til

Du skal have fat i samba.
man samba
man smb.conf
man smbclient

http://www.samba.org

Der findes også en grafisk konfigureings tool som jeg ikke kan huske
navnet på. Den findes på www.freshmeat.net

Hvis du vil have en grafisk fronted ala Windows netværk så kig på
LinNightborhood. Findes også på freshmeat.

Heine Laursen

Fra : Jan Larsen

Dato : 14-06-02 22:01

Tak for svaret....
> [...]
>
> Hvis du vil have en grafisk fronted ala Windows netværk så kig på
> LinNightborhood. Findes også på freshmeat.

Har prøvet LinNightborhood, kan se den anden maskine med mapper, men for en
fejl (smbmount not found) hvad skylles dette..???

Mvh Jan

Fra : Heine Laursen

Dato : 17-06-02 01:04

In article <3d0a59a0$0$80415$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Jan Larsen wrote:

> Tak for svaret....

> Har prøvet LinNightborhood, kan se den anden maskine med mapper, men for en
> fejl (smbmount not found) hvad skylles dette..???

Mærkeligt. Har du alle samba pakkerne installeret? rpm -qa |grep samba

prøv at skrive: smbmount //hostname/share /mnt/dit_mount_point

elers prøv mount: -t smbfs //sharenavn/share /mnt/dit_mount_point

prøv at loge ind som root og skriv whereis smbmount. Hvis den findes i /sbin
så skriv: ln -s /sbin/smbmount /bin/smbmount

Heine Laursen

Fra : Heine Laursen

Dato : 17-06-02 01:17

In article <slrnagq9hu.28e.heine@0x83a4919e.arcnxx9.adsl-dhcp.tele.dk>,
Heine Laursen wrote:

> elers prøv mount: -t smbfs //sharenavn/share /mnt/dit_mount_point

skulde være: mount -t smbfs //sharenavn/share /mnt/dit_mount_point