Hjælp til query i MySQL.
Fra : Dennis

Dato : 13-06-02 21:07

Jeg har 3 tabeller (med kolonner i parantes):

a (id)
b (id, a-id)
c (id, b-id)

a kan have tilknyttet n-rækker antal b gennem a-id i b.
b kan have tilknyttet n-rækker antal c gennem b-id i c.

Hvordan laver jeg en SQL, der viser mig for hvilke a-rækker, der eksisterer
en tilknyttet b-række, men ikke en eneste c-række tilknyttet en eller flere
af b-rækkerne. En a række må kun returneres en gang, selvom flere b-rækker
ikke har nogle c-rækker

Nogen der har et bud på en sql-streng? Nogen der overhovedet forstod hvad
jeg skrev?

På forhånd tak,

Dennis

Fra : Nis Jorgensen

Dato : 14-06-02 08:20

On Thu, 13 Jun 2002 22:07:27 +0200, Dennis <viol8r@nospam.dk> wrote:

> [...]
>ikke har nogle c-rækker
>
>Nogen der har et bud på en sql-streng? Nogen der overhovedet forstod hvad

Det hjælper jo ikke på sagen at det er mySQL ... her er et (utestet)
bud:

SELECT DISTINCT a.id
FROM (a INNER JOIN b ON a.id = b.a-id)
LEFT JOIN (b AS b2 INNER JOIN c ON b2.id = c.b-id) ON a.id = b2.a-id
WHERE b2.a-id IS NULL

--
Nis Jorgensen
Amsterdam

Please include only relevant quotes, and reply below the quoted text. Thanks