Væk fra Sønderjylland efter 1864
Fra : Inger Buchard

Dato : 13-06-02 19:50

Hvis man har en formodning om, at en sønderjyde er forsvundet til Danmark
efter 1864, f.eks. for at undgå militærtjeneste, hvordan finder man ham så
igen? Er det nålen i høstakken eller er der 'styr' på folk - har den
preussiske administration optegnet, hvor mændene, der skulle have været
indkaldt til militærtjeneste, er blevet af? Er der en central registrering
af indvandrere til Danmark fra Sønderjylland?
Jeg HAR set i Indvandrerdatabasen. Dér er de ikke, logisk nok, da det jo
drejede sig om danskere.

Inger Buchard

Fra : Arne Eckmann

Dato : 13-06-02 22:55

"Inger Buchard" skrev i en meddelelse:

> Hvis man har en formodning om, at en sønderjyde
> er forsvundet til Danmark efter 1864, f.eks. for at
> undgå militærtjeneste, hvordan finder man ham så
> igen?

Ja, det må du rigtignok nok spørge om:

I første omgang blev de jo - som du sikkert ved -
registreret som optanter, og levede - såvidt man
kan læse sig til - som stats og fredløse i Slesvig -
og blev som sådan betragtet som "ikke eksisterende"?

http://www.farman.dk/artikler/sonderj.html

> Er det nålen i høstakken eller er der 'styr' på folk - har den
> preussiske administration optegnet, hvor mændene, der skulle have været
> indkaldt til militærtjeneste, er blevet af?

På Rigsarkivet - hvor det så end ligger? - har de
jo de såkaldte optantkort, der er udtagne
tællingskort fra folketælling i Prøjsen 1.12.1885
der omfatter personer med angivet dansk
statsborgerskab (Staatsangehörigkeit), dvs.
personer fra Danmark, der var bosiddende i
Prøjsen (altså også uden for Hertugdømmerne).

> Er der en central registrering
> af indvandrere til Danmark fra Sønderjylland?
> Jeg HAR set i Indvandrerdatabasen. Dér er de ikke, logisk nok, da det jo
> drejede sig om danskere.

jeg har læst, at der i forbindelse med den
preussiske værnepligts indførsel i Sønderjylland
i 1867, skulle hele det værnepligtige mandskab
fra 20 til 38 års alderen have opteret for Danmark,
og at de derfor med omgående virkning blev udvist.

I 1867 alene skulle henved 8000 være udvandret
eller udvist fra Nordslesvig. Vejen gik angiveligt til
Danmark. Og mange drog angiveligt videre til
Amerika. I årene fra 1867 til 1880 løb disse
udvandinger/udvisninger op i så meget som
60.000 Sønderjyder

Men, om vi har nogen registrering af alle disse
mennesker ved jeg ikke.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Inger Buchard

Dato : 15-06-02 15:56

Kære Arne Eckmann

Det var præcis den hjælp, jeg havde brug for!

Inger Buchard