Se billeder..og til mus !!
Fra : Holm

Dato : 13-06-02 16:31

Kære gruppe..

Kunne nogen have lyst til at læse lidt mere om min gamle vallak..se mit nye
føl , som endelig har fået navn...Asi-Fundur....Asi = ildsomhed/hast..og
Fundur = fundet/møde ( men bare Asi til daglig )...så synes jeg I skulle gå
ind på denne side ..som har fået nyt ydre og sjove indslag , som f.eks en
dyrechat...og alle er mere end velkomne til at bidrage med historier og
fotos..mm.

www.dyrenettet.dk

Kig under formidling af dyr "læs mere" og derefter under "dyrenettets
fotoalbum " og dyrehistorier !! :0)))
Der kommer flere historier derinde fra mig ihvertfald.............

Til mus...jeg hører også til gruppen "nervøse ryttere" og har stor
forståelse for dette problem.
Man vil SÅ gerne ride men er hamrende nervøs hvergang dyret bevæger
sig.....jeg havde selv et par grimme fald, og deraf kom min nervøsitet..
Ved at omgås heste ( i dette tilfælde islændere ) blev jeg mere rolig.
Jeg satte ikke store krav til mig selv om ridningen , det skulle kun være
behageligt og ikke gøre mig bange igen.
Det hjalp mig helt utroligt at ride sammen med en pige som forstod dette
problem, og i mange uger bestilte vi ikke andet end at skridte lange ture i
skoven og ride langsom dressur på bane....til sidst blev jeg så modig igen
at jeg kedede mig når vi kun skridtede ................
Desuden var det godt for min vallak at træne skridt , som faktisk bliver ret
forsømt som gangart ( især på islændere )...
Men find nogen som forstår dig og lad dig ikke gå på af "vilde" ryttere
som Ole...ha ha ha ) undkyld Ole, ku´ikke la´være...
Kærlig hilsen Holm

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 13-06-02 19:42

>Men find nogen som forstår dig og lad dig ikke gå på af "vilde" ryttere
> som Ole...ha ha ha ) undkyld Ole, ku´ikke la´være...

Hmmmm!

Jeg ka nu godt ride skridt en HEL omgang, især når jeg har en begynder
med i mosen. Men kors hvor er det synd for stakkels Ramses. Han bliver
helt desperat af at gå helt stille så længe og det er sgu synd når han
nu så godt vil spæne.

Sjovt nok, så har de samme begyndere der er såååå bange for at ride
galop, nu vænnet sig til tanken og rider nu frisk til gennem både vand
og buske, UDEN at falde af (ret meget).

Det ER altså bare vanen (øvelse) for når man aldrig har redet galop
tidligere og så hesten pludselig spæner, så er uheldet der.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Holm

Dato : 14-06-02 07:54

Ole Braad-Sorensen <braadso@soholm.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qgphgu8djnt2enhvj0ns0p3bf4vv2lei4k@4ax.com...

> [...]
>
> Det ER altså bare vanen (øvelse) for når man aldrig har redet galop
> tidligere og så hesten pludselig spæner, så er uheldet der.

Njaaa,,hej Ole

Helt ret vil jeg ikke give dig..men tildels !
Jeg har været den "uheldige "ejer af en meget upålidelig islænder, som
konstant stak af med mig og intet kunne stoppe dyret . Den følelse " bor "
stadigvæk i mig og det er den der påvirker min lyst til at galopere.......
men jeg er da begyndt igen , selvom det tog mig adskellige år at nå hertil
igen.
Ligemeget hvor meget jeg galoperer så sidder den bette skræk der stadigvæk,
for løbske heste er for mig , det værste.
Måske især fordi den oplevelse jeg havde var ved at ende ude på en meget
trafikeret vej.......GYS !!
Jeg synes det er vigtigt at finde ud af hvad der ligger bag den enkeltes
nervøsitet omkring heste , hvis man da skal arbejde med det .
At blive vandt til at galopere kræver jo lige at man kommer over sin
nervøsitet først ikke ?

Morgen hilsen fra Holm der blev vækket af en katte-slåskamp udenfor
vinduet......:0))

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 14-06-02 17:01

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> wrote:

>Jeg har været den "uheldige "ejer af en meget upålidelig islænder, som
>konstant stak af med mig og intet kunne stoppe dyret .

Øhhh... "Har været" ??
Sørgeligt. Ellers bare herud med den til afvænning!

>Måske især fordi den oplevelse jeg havde var ved at ende ude på en meget
>trafikeret vej.......GYS !!

Jeg har skam også prøvet at bæstet ikke ville stoppe. Heldigvis var
der ikke nogen trafikeret vej foran, men til gengæld en mega-mark med
ca 10 cm. vand på. I stedet for at prøve at stoppe yderligere skreg
jeg "yiiihaaaa" og gav fuld gas ud over marken, i den tro at bæstet
blev træt før eller siden. Efter en halv kilometer gik gassen af
dyret, der i en flot bue lod sig dreje rundt og samme vej tilbage,
hvor han velvilligt lod sig stoppe. Turen endte altså med en yderst
god oplevelse for os begge og siden har jeg så fundet ud af hvor
bremsen sidder.

Turen startede med at vi skulle ud og se om de nye sko sad ordentligt
fast, hvilket de gjorde. Flere af pigerne stod derhjemme og så
optrinet. De troede selvfølgelig at det jeg lavede var med vilje og
der går stadig historier om da den gamle og Ramses skulle lege
speedbåd ude på marken.

>At blive vandt til at galopere kræver jo lige at man kommer over sin
>nervøsitet først ikke ?

Rigtigt, men så er det at man kan prøve at "distrahere" nervøsiteten
med egnede opgaver så den stakkels rytter nyder det i stedet. Det
kærver en øvelsesbane i stil med teknisk anlæg til en køreskole og
ikke en motorvej på tværs. Jeg har heldigvis alle tiders "tekniske
anlæg" til rådighed her, så alle "mine" tøser HAR lært at få luft
under hovene. )

>Morgen hilsen fra Holm der blev vækket af en katte-slåskamp udenfor
>vinduet......:0))

Aften hilsen fra Ole der blev vækket i morges af en rendegraver

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 14-06-02 20:31

Hej Ole

Hmm......Kan ikke lade være med at grine en smule af dig, men ok du har vel
VM i dine tanker...Du får det umidelbart til at lyde for nemt...det er jo
ikke alle der har det samme mod som os andre..Men jeg kan dog følge dig i at
knokle derudad på en frisk hest

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 14-06-02 22:21

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> wrote:

>Hmm......Kan ikke lade være med at grine en smule af dig,

Helt i orden. Der gør alle... ))

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : mus

Dato : 14-06-02 21:23

tusind tak for dit venlige brev/svar. Det der med nervøsiteten er altså så
svært at forklare. Og mange vil nok sige. Hvorfor vil du absolut ride når du
er nervøs. Har svært ved selv at forklare det.

Kan godt galopere langsom galop, men har en meget dårlig balance.
Og ja min nervøsitet hænger sammen med et uheld. Det gik godt men var
voldsomt og havde kun redet i ½ år. det er nu 17 år siden.

Primært er det det at hesten løber løbsk fordi den bliver bange der skræmmer
mig mest men også den manglende kontrol i forskellige situationer.

Har startet op nogle gange men stopper altid der hvor alle andre mener at nu
skal der spurtes ud over marker. Og nervøsiteten for at hesten skal blive
bange sidder der hele tiden, men jeg giver ikke op.

<3d08ba97$0$78757$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 14-06-02 22:48

"mus" <spoi@sol.dk> wrote:

>Primært er det det at hesten løber løbsk fordi den bliver bange der skræmmer
>mig mest men også den manglende kontrol i forskellige situationer.

Husk at galop er hestens naturlige gangart når den skal flygte. Når du
beder hesten om at sætte i galop er det (næsten) det same som at sige:
"Løb for livet!". Og det gør hesten så... ...og er bange!

>Har startet op nogle gange men stopper altid der hvor alle andre mener at nu
>skal der spurtes ud over marker. Og nervøsiteten for at hesten skal blive
>bange sidder der hele tiden, men jeg giver ikke op.

Nej, lad være med at give op. Men lad også være med at "stoppe når de
andre spurter over markerne". Sørg for at få nogle gode ture med
hesten, og bliver den nervøs, så stig af og sæt dig roligt ned i
græsset og vis hesten at nu skal der græsses. Bliv siddende på hug for
at vise at lederen har lagt sig ned og er ikke bange. Inden længe vil
hesten synes at det sted er ret så hyggeligt. Senere, samme sted
traver i så lidt, senere igen meget. Meget senere, stadig samme sted,
en KORT galop. o.s.v. (kort brugsanvisning)

Se et eksempel på min hjemmeside. Gå til "Lånehest" og se på Oliver.
Kør videoen med Louise i Trundholm Mose. Videoen er optaget tredie
gang hun var med ude at ride. Turen tog 5 timer og hun red galop så
mælkebøtterne bøjede hovedet af frygt for flyvende småsten. Ponyen
Oliver er meget selvsikker og har sin egen mening. Absolut ingen
rideskolehest.

Tro mig: Den hest som jeg nu brager gennem krat og mudder på, var
verdens mest nervøse hest da jeg købte den. Det tog tre måneder at få
den overbevist om at der ikke var nogen fare og slet ingen grund til
at styrte hjem til stalden. Jeg har heller ikke selv nogen god balance
og ej heller stor erfaring i at ride. Sad på en hest første gang marts
2001.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 15-06-02 23:20

Hei!

Med tanke på din nervøsitet for ridning og for hestens evt. "spooky
behaviour" anbefaler jeg deg å straks ta til med western ridning! En god
westernhest lyder alltid sin rytter, og kan meget nemt kontrolleres!
En westernhest trent utfra NH-prinsipper høres ut som den ideelle hest for
deg.

Mvh
Line.

mus <spoi@sol.dk> skrev i
meldingsnyheter:3d0a4d69$0$207$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : mus

Dato : 15-06-02 23:56

Hvad er NH-principper?

<54PO8.2695$c06.56657@news2.ulv.nextra.no>...

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 16-06-02 08:22

NH er Natural Horsemanship, eller Naturlig Hest-mann-forhold. Man bruker
hestens eget språk og signalsystem, slik at hesten forstår hva vi ønsker.
Går det ingen kurser hos dere i Danmark? Jeg anbefaler det på det varmeste!
Det revolusjonerte mitt forhold til hest fullstendig, da jeg endelig forstod
hesten og dens vesen. Jeg kan "lese" min hest og se ved kroppspråket dens
hvorledes den har det. Hesten "leser" mitt kroppspråk og forstår hva jeg
ønsker.
NH er et meget praktisk felt som man ikke kan finne ut av på egenhånd, men
absolutt trenger en god læremester i.
Les i tillegg f.eks. bøker som Pat Parelli; Natural Horsemanship, Bill
Dorrance/Leslie Desmond; True Horsemanship Through Feel og mange, mange
flere.
Pat Parelli har sagt noe morsomt og interessant med disse ord:

"There are two kinds of people in this world: horse people and the other
kind!
Then there are five kinds of horse people: naturals, normals, nuts,
nuisances and nerds! I see them all over! Do you know who else categorizes
people this way? Horses!"

Du kan også melde deg på western ridekurs hos noen som har hester egnet for
det. En godt grunntrent westernhest har masse tålmodighet, er lydhør for
rytteren, og skremmes ikke lett av ting.

Om du blir fenget av mine ord, og får lyst til å sjekke ut hva dette er;
"Welcome to my world!"
Etter 30 års erfaring med hest må jeg si at kun de siste 5 har jeg begynt å
forstå hva hest egentlig er!

Mvh
Line.

mus <spoi@sol.dk> skrev i