Ang. VIA EPIA...
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 13-06-02 13:37

Øhm sad lige og læste lidt på:
http://www.viavpsd.com/product/epia_mini_itx_spec.jsp?motherboardId=21

Som det ses på kortet er der kun et PCI slot, men i specifikationerne står
der at det understøtter 2 pci kort ... hvordan hænger det sammen?

Igen igen igen ... er der nogen danske forhandlere der har dette motherboard
?

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-06-02 15:55

"Peter Farsinsen" <spam@farsinsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Som det ses på kortet er der kun et PCI slot, men i specifikationerne står
> der at det understøtter 2 pci kort ... hvordan hænger det sammen?

Der skal anvendes et PCI riser card som laver den ene PCI om til to.

Jeg kan i øvrigt fortælle dig at jeg i går blev lovet snarlig respons (fra
EET) omkring dette PCI riser card der åbenbart er specielt til EPIA'en.

> Igen igen igen ... er der nogen danske forhandlere der har dette
motherboard

Jeg ringede direkte til www.eet.dk (Martin Kjær Jensen) og fik dem til at
levere til mig gennem SHG. Jeg gav 1349,- inkl. moms.

Mine første erfaringer med EPIA i 800MHz udgaven er rigtig positive.

Som filserver synes jeg at dette bundkort gør det fint. Der er rigelig fart
på IDE'en og LAN'en kører også fortræffeligt.

Derimod er kvaliteten af TV-OUT akkurat lige så dårlig som så mange andre
billige skærmkort. Altså uanvendelig.

Jeg skal selv bruge ovennævnte PCI riser card fordi jeg vil montere et MPG2
kort og et TV/Radio kort og så lave et kombineret
stereoanlæg/Videooptager/DVD afspiller/Filserver.

Claus

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-06-02 01:49

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev..."

> Der skal anvendes et PCI riser card som laver den ene PCI om til to.

Riser card ... som i ergo kortene kommer til at ligge langs med bundkortet
.... altså kortet er en vinkel !?

> Jeg kan i øvrigt fortælle dig at jeg i går blev lovet snarlig respons (fra
> EET) omkring dette PCI riser card der åbenbart er specielt til EPIA'en.

Her vil jeg gerne holdes opdateret !

> Jeg ringede direkte til www.eet.dk (Martin Kjær Jensen) og fik dem til at
> levere til mig gennem SHG. Jeg gav 1349,- inkl. moms.

Skønt, det er jo en mulighed...

> Mine første erfaringer med EPIA i 800MHz udgaven er rigtig positive.

Jeg har læst dine skriverier længere nede ... var CPU'en ikke loddet fast ?
I så fald kan man ikke få bundkort og CPU seperat, så man kan skifte CPU
hvis det bliver aktuelt !?

> Som filserver synes jeg at dette bundkort gør det fint. Der er rigelig
fart
> på IDE'en og LAN'en kører også fortræffeligt.

Skønt...

Hvis du gider skrive om dine erfaringer når du får systemet samlet ... jeg
har nogenlunde de samme planer som dig, jeg er bare stadig på overvejelses
satadiet ... men det lyder da spændende så skriv løs !

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-02 12:26

> "Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> skrev..."

> Riser card ... som i ergo kortene kommer til at ligge langs med bundkortet
> ... altså kortet er en vinkel !?

Jep!

> Her vil jeg gerne holdes opdateret !

Skal gøre mit bedste, men har endnu ikke hørt nyt.

> [...]
?

Jo!

> I så fald kan man ikke få bundkort og CPU seperat, så man kan skifte CPU

Ikke hvis du vælger et EPIA bundkort. Har du lyst til senere at opgradere
CPU skal du gå efter en VIA C3 cpu og så finde et bundkort der understøtter
den.

> [...]
> har nogenlunde de samme planer som dig, jeg er bare stadig på overvejelses
> satadiet ... men det lyder da spændende så skriv løs !

Ja ja Peter, foreløbig så forsøger jeg at følge op på relevante tråde på
usenet.

Når jeg har alt hardware og er sikker på hvordan maskinen skal konfigureres
så har jeg lovet at lave en lille hjemmeside.
Derefter skal jeg igang med at lave et kabinet og det skal jeg også nok
beskrive.

I øvrigt Peter så vil jeg anbefale dig, hvis du ikke allerede har gjort det,
at læse følgende tråde her i gruppen:

"God kosteskabsserver" startet af "Jacob Bunk Nielsen" 10-06-2002

"PSU uden blæser?" startet af undertegnede 06-06-2002

Kim Søvsø Pedersen der også roder lidt med dette her for tiden har endda
fundet tid til at flikke en hjemmeside sammen om sit projekt:
http://www.kimpedersen.dk/epiapc/

Hold os andre opdateret om dine egne tanker/planer om dit projekt.

Claus

Fra : Morten

Dato : 14-06-02 14:29

> [...]
MPG2
> kort og et TV/Radio kort og så lave et kombineret
> stereoanlæg/Videooptager/DVD afspiller/Filserver.

Kan du ikke "nøjes" med et Win-TV PVR i pciudgaven, så har du
hardwarekomprimering (jeg tror ikke en VIA C3 cpu er så god til det) plus du
har en fornuftig tv-out (så vidt jeg ved er tv-out'en udemærket på hauppauge
kortene).
der er to forskellige udgaver, den dyre af dem har hardware MPEG2 Decoder.
Så skulle man da nok kunne nøjes med det ene pci slot der er på Via Epia
boardet. ikk?
Jeg ved at det er en dyr løsning, men mon ikke det er det værd, hvis man
tager video-delen af sin fil-server alvorligt?

tjek evt.
http://www.hauppauge.com/html/products.htm

-Morten

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-02 16:05

"Morten" <gruber03@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg ved at det er en dyr løsning, men mon ikke det er det værd, hvis man
> tager video-delen af sin fil-server alvorligt?

Jeg er nu ikke helt enig med dig.

Dels synes jeg at det kort du foreslår er drabeligt dyrt 2200+ dkr og dels
er jeg skeptisk hvad angår drivere til så advancerede kort.

Claus

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 14-06-02 16:41

> [...]

> Dels synes jeg at det kort du foreslår er drabeligt dyrt 2200+ dkr og dels
> er jeg skeptisk hvad angår drivere til så advancerede kort.

FYI ... så kan det fås for @ 1500,- i tyskland!

mvh

Peter Farsinsen