Switch ???
Fra : sfc

Dato : 13-06-02 12:49

Hej NG!!

Jeg skal ud og købe en 10/100 switch med 16 porte, men den lokale har kun
nogle med 8 porte. Han siger det er ligeså godt, endda bedre at købe 2 8
ports, og koble dem sammen med et netkabel, passer det???

Lige et spørgsmål mere, hvad kan en 3com 16 ports til f.eks 5000, som en fra
surekom 16 ports til 1500 ikke kan?
Jeg skal bruge dem til et LAN på 14 computere, og de skal også dele en 2
mbit ADSL....

Mvh Sfc

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 13-06-02 13:00

"sfc" <sfcFJERN@worldonline.dk> writes:
> Jeg skal ud og købe en 10/100 switch med 16 porte, men den lokale har kun
> nogle med 8 porte. Han siger det er ligeså godt, endda bedre at købe 2 8
> ports, og koble dem sammen med et netkabel, passer det???

Nej, det er noget fordrukkent sludder, der kun skyldes at han hellere
vil tjene penge på dig, end give dig et godt råd. Drop ham, og fortæl
ham hvorfor.

En switch har mere bandwidth til rådighed mellem de interne porte end
de 100Mbit/s du kan klemme ud af en enkelt port. Det giver ingen
mening.

> Lige et spørgsmål mere, hvad kan en 3com 16 ports til f.eks 5000, som en fra
> surekom 16 ports til 1500 ikke kan?

Næppe alverden. Low-end switche er stort set identiske nu om dage.
Jeg har en 24-ports Netgear i drift der kører fint.
--
Lars Balker Rasmussen                  "S.M.R.T."

Fra : sfc

Dato : 13-06-02 13:17

> Nej, det er noget fordrukkent sludder, der kun skyldes at han hellere
> vil tjene penge på dig, end give dig et godt råd. Drop ham, og fortæl
> ham hvorfor.

Takker for svaret, han lød heller ikke som om han vidste hvad han snakkede
om, så jeg leder efter en 16 ports istedet...

Mvh sfc

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-06-02 15:17

"sfc" <sfcFJERN@worldonline.dk> wrote in message

> Jeg skal ud og købe en 10/100 switch med 16 porte, men den lokale har kun
> nogle med 8 porte. Han siger det er ligeså godt, endda bedre at købe 2 8
> ports, og koble dem sammen med et netkabel, passer det???

Ja det kan du sagtens.

Problemet er så, at hastigheden er 100 Mbit imellem de 2 switch. Til deling
mellem brugerne. Som snakker på tværs mellem de 2.

Det er så at sætte dem sammen, hvo man bruger Uplink porten på den ene...
Men så har du kun 14 udtag til brugere. Da den snupper en port i hver
switch. Da de skal kobles sammen.

Men det kan fx være smart rent praktisk, at have 2 Switch. Så kan man lave 2
"krydsfelter" så alle kablerne ikke skal trukket til det ene. Så er det
nemmere at trække een tråd imellem de 2.

Så du på sætte dig ned, og udfærdige en lille redegørelse...

Proconsult har el velovervejet udvalg

http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-sw/

> Lige et spørgsmål mere, hvad kan en 3com 16 ports til f.eks 5000, som en
fra
> surekom 16 ports til 1500 ikke kan?

Der kan måske være små forskelle.... Men forskellene ligger nok kun i de
dyrere managed Switches

> Jeg skal bruge dem til et LAN på 14 computere, og de skal også dele en 2
> mbit ADSL....

Så skal du have 15 ledige porte på wn Switch. Hvis 2 sættes sammen, optager
de een port i hver switch.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-06-02 18:22

<snip>
> Lige et spørgsmål mere, hvad kan en 3com 16 ports til f.eks 5000, som en
fra
> surekom 16 ports til 1500 ikke kan?
<snip>

Ikke ret meget, det du skal kigge efter er størrelsen på den interne buffer
og hvor mange K MACadresser switchen kan klare.
Mener at have set en Amigo switch på edb priser med 16 porte til omkring
1000,-

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 13-06-02 22:10

On Thu, 13 Jun 2002 19:21:51 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

> Ikke ret meget, det du skal kigge efter er størrelsen på den interne
> buffer og hvor mange K MACadresser switchen kan klare.

Buffering er vigtigt, men det er en del mere kompliceret end at
man bare kan sammenligne mængden og så regne med, at den med mest
buffer er bedst.

Og har du mødt senarier, hvor antallet af MAC-adresser virkelig
var et problem? Selv de billigste kasser understøtter jo tonsvis
af MAC-adresser.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 14-06-02 14:50

> [...]
>
> Og har du mødt senarier, hvor antallet af MAC-adresser virkelig
> var et problem? Selv de billigste kasser understøtter jo tonsvis

Ja, det ved jeg godt...
Jeg er datamatiker, og har arbejdet en del med netværk.
Men for at gøre det simpelt undlod jeg at komme ind på layers, N-way
(standart i de fleste ved jeg godt) og alle de andre tekniske detaljer...