nervøs rytter
Fra : mus

Dato : 13-06-02 12:52

Hvilken hesterace kan i anbefale til en nervøs nybegynder.

Er ikke så nervøs for omgang med hesten, men selve ridningen.

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 13-06-02 12:52

"mus" <spoi@sol.dk> wrote:

>Hvilken hesterace kan i anbefale til en nervøs nybegynder.

En Islænder går man som regel ikke galt i byen med. Købte selv en i
den tro at det nok var lettere at komme op på såen en i min alder.
Siden har jeg skiftet standpunkt. Er stadig meget glad for Islænderen,
men skal der ske noget, så er det en "normal" hest jeg bruger. Hvis
man da kan kalde "Ramses" for normal. Hehehehehhiiiiii!

>Er ikke så nervøs for omgang med hesten, men selve ridningen.

Det er nok her den er gal. Det er ikke hesten der er afgørende, men
din egen indstilling/opdragelse. Var selv skeptisk i begyndelsen, men
heldigvis kom der en pige ind fra sidelinien og sagde STOP og viste
mig hvodden en hest sku rides. Du har nok hørt om horsemanship, også
kaldet hestekundskab. Godt at vide noget om, men man kunne også godt
opfinde "ryttermanship" begrebet.

Måske lidt langt ude hvis man ikke forstår hvad jeg mener, men jeg,
gamle mand, startede min ride-karrierre for kun lidt over eet år siden
og rider nu hurtigere og vildere end mange af de rutinerede "tøser"
som falder af hele tiden og jeg er endnu aldrig røget af trods mine
vilde rideture. Men jeg har osse altid været en vild krabat.

Men, pas nu på ikke at købe en alt for rolig hest bare fordi du er
nervøs. Du kunne komme til at fortryde senere når du bliver øvet. Man
kommer til at holde af de kræ og sælger dem ikke gerne igen.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 13-06-02 13:25

Jeg skulle mene, at man f.eks. blandt islændere kunne finde en tilpas
rolig og godmodig hest til nærmest ethvert temperamant.

Dermed ikke sagt, at alle islændere er meget rolige.

Min erfaring siger mig at mange islændere er rolige, men alligevel kan
"vokse" i takt med rytteren, efterhånden som denne kræver mere.

-dennis

Fra : Pia

Dato : 13-06-02 13:31

Fjordhest? De er ganske vist lidt stædige, men laver sjældent de vilde
bukkespring m.m. Og der er ikke så højt ned

:Pia

Fra : Marlene

Dato : 14-06-02 09:50

Pia <ngspam@ofir.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:aea376$e3$1@sunsite.dk...
> Fjordhest? De er ganske vist lidt stædige, men laver sjældent de vilde
> bukkespring m.m. Og der er ikke så højt ned

Uhha, det gælder ikke for den 27-årige fjordhest, jeg har fået af min
nabo....... Hun bukker, bare hun kan se, at jeg skal til at stige op på
hende..... Men sød og godmodig er hun!

Mvh. Marlene.

Fra : Pia

Dato : 13-06-02 13:33

eller en oldenborger, hvis den skal være større.

Fra : Anet

Dato : 13-06-02 21:18

Jeg vil også sige en fjordhest som er sød og rar og som har lidt alder.

hilsen

Anet

Fra : Nina Svanholm

Dato : 14-06-02 09:30

Hej

Jeg kan også godt sige god for en fjordfjums, har selv en og hende elsker
jeg enormt højt, hun er dog gået på pension, men da vi red, der voksede vi
faktisk også med opgaverne sammen-så det er ikke kun på islændere man kan
det (de er nu også gode prægtige dyr)
En haflinger er også en god og rolig hest.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : mus

Dato : 14-06-02 21:16

Hej igen

Tak for jeres svar.
Det er faktisk de tre hesteracer jeg selv har tænkt på, fjordhest, haflinger
og islænder. Oldenborg er nok lige for høj til mig, eller med andre ord der
er for langt ned .

Har ikke tænkt mig at starte med at købe nogen hest men få mig en del
undevisning først.

Fra : taina

Dato : 09-07-02 20:59

Hej Mus

Jeg ville kigge mere på hestens temperament end racen. Det kan godt være, at
det bare er mig, men jeg er dumpet over mange undtagelser -
usamarbejdsvillige oldenborgere og trakhenere med godt humør og lyst og evne
til at passe på usikre ryttere...

Held og lykke med projektet...tina

Fra : Marlene Jensen

Dato : 13-07-02 17:33

hejsa!!!

jeg ville også kigge på hestens temperament, da det kan have meget at sige,
jeg har selv 2 frederiksborger, og den ene er meget stille og rolig og en
hest alle kan ride og omgåes, hvor den anden er lige modsat, og der er kun
et års forskeld. De er også i familie, men alligevel så forskellige.

jeg kunne derfor ikke sige noget om hvilken hest jeg ville anbefale, men jeg
kunne godt nævne et par heste jeg nok ville holde mig fra.

her tænker jeg på araberen, som har et meget ildert temperament, og som kan
være svær at have med at gøre. jeg ville nok heller ikke købe en dansk
varmblod, selv om det er en meget dejlig hest, da det som regel er en hest
med meget blod i.

jeg ville se om jeg ikke kunne finde en koldblods hest, uden at det bliver
en arbejdshest.

god fornøjelse

Marlene

Fra : MM

Dato : 19-07-02 20:42

> Hvilken hesterace kan i anbefale til en nervøs nybegynder.
Jeg ville anbefale dig en rideskolehest...Altså en hest ejet af en
rideskole. For er man nervøs og nybegynder, så er det da vist alt for
tidligt at få sin egen hest....

--

Venlig hilsen Mia
fjern xxx i mailadressen